4.3.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Street Scrambler – Aitoa ajotunnelmaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Scramblerilla on takanaan pitkät perinteet. Nykyaikainen tekniikka ja perinteinen ajotunnelma yhdistyvät onnistuneesti uusimmassa malliversiossa. Ensimmäisestä liikkeellelähdöstä alkaen uusi Street Scrambler tuntuu helpolta ajettavalta. Persoonallinen käyntiääni johtuu kaksisylinterisen rivimoottorin 270 asteen sytytysvälistä. Kytkin on kevytkäyttöinen ja vaihteiston toiminta kevyttä ja herkkää. Vain 55 hevosvoiman huipputehoon nähden ajaminen mutkaisella asfalttitiellä on yllättävän hauskaa.Koeajolla pidetään yllä reipasta vauhtia, nopeus mutkapätkällä pyörii 120-150 kilometrin välimaastossa. Viisivaihteisesta vaihteistosta käytössä on tällöin vain kaksi suurinta vaihdetta. Välillä risteyksistä lähtiessä kolmosvaihde unohtuu päälle pitkäksi aikaa, sillä moottori on lähes värinätön ja vain kierroslukumittari kertoo että ollaan lähellä punarajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikille alustoilleMetzeler Tourance -renkaiden pito vaikuttaa luotettavalta jyrkemmissäkin kaarteissa. Ei mikään itsestäänselvyys tässä pyöräluokassa, sillä renkaiden on oltava kompromissiratkaisu ja sovittava yhtä hyvin kestopäällysteelle kuin soralleAjoviima tuntuu kovissa nopeuksissa selvästi mutta hyvänä puolena on se, että minkäänlaisia pyörteitä ei kypärään kohdistu. Street Scrambler on suunniteltu monipuoliseen käyttöön, ei pelkästään nopeille asfalttiteille. Siksi käännös huonokuntoisemmalle kapealle asfalttitielle on tervetullut.Päällysteen pinnalla on monin paikoin reilusti irtosoraa, mutta Metzelerin renkaat selviävät hyvin näistäkin olosuhteista. Jousitus selvittää kuopat ja röykyt yllättävän hyvin siihen nähden, että joustomatkat ovat vain samanpituiset kuin tavallisissa katupyörissä.Yhden etujarrulevyn ja perinteisen kaksimäntäisen jarrusatulan tuottama jarruteho on keskiluokkaa, mutta juuri tämän pyörän tyyliin sopiva. Jarrukahvaa painaessa ei tarvitse pelätä jarrun haukkaavuutta, vaan jarrutehoa on helppo säädellä sormilla puristusvoimaa muuttamalla.Keskity vain ajamiseen ja maisemiinPysty ajoasento saa ajamisen tuntumaan leppoisalta. ”Cruisailuvauhdilla” olisi mukava istua pyörän selässä ja ajaa vaikka koko tankillisen tarjoama matka kerrallaan. Hallintalaitteet ovat yksinkertaisen selkeät, ja scrambler-tyylin mukaisesti varusteiden määrä on minimalistinen. Voi keskittyä ajamiseen ja maisemien ihailuun, eikä tarvitse opetella nykypyörien monipuolisia valikkojärjestelmiä tai ihmetellä monitoiminäyttöjen tarjoamaa runsasta informaatiota.Lopulta kestopäällyste loppuu ja siirrytään soralle. Vaikkei Street Scramblerissa olekaan nappularenkaita eikä nykyaikaisten adventurepyörien 200 millin joustovaroja, niin sorallakin sillä on mukava päästellä kunhan pitää järjen mukana ajonopeuden valinnassa. Soratien päässä on kääntymispaikka, johon pysähdytään hetkeksi. Mutta ei suinkaan takaisin kääntymistä varten, vaan siinä jaetaan ohjeita miten jatketaan etenemistä edessä olevalle polulle.Istuva ajoasento tuntuu polulla ajaessa luontaiselta ainakin 180-senttiselle kuljettajalle. Hyvin keskialueella vääntävä moottori mahdollistaa kaasulla ohjaamisen. Muutaman kilometrin kuluttua pysähdytään ja käännytään takaisin samalle reitille. Alle 800 millin istuinkorkeuden edut tulevat tällöin esiin. U-käännös pienessä tilassa ja epätasaisella alustalla on moninverroin helpompaa tehdä kuin adventurepyörillä, joiden istuinkorkeus yleisesti on 50-100 milliä korkeampi.Suomeen sopivaPaluumatka ajetaan kutakuinkin samaa reittiä: polkua, soratietä, kehnoa asfalttia, hyväkuntoista mutkatietä ja lopussa vielä pätkä moottoritietä. Eli kaikkea sitä mitä suomalainen tiestökin tarjoaa.Ajatukset siirtyvät väkisinkin siihen, miten mukavaa Street Scramblerilla olisi lähteä kesällä kiertämään Suomea. Kerrankin niin, ettei tarvitsisi kartasta erikseen valita pelkkiä päällystettyjä teitä tai vain sorateitä. Street Scrambler kun nielee kaikki tielaadut mitä eteen tulee. Jos ajonautinto ja ajamisen helppous ovat tärkeämpiä kuin ”tuhat nappia” ohjaustangossa ja suuri huipputeho, niin silloin Triumph Street Scrambler on oiva valinta yleispyöräksi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti, Matteo CavadiniMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Triumph Street Scrambler Hinta: 14 900 euroa Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 900 kuutiosenttimetriä Teho: 55 hv (40,5 kW) / 5900 r/min Vääntö: 80 Nm / 3230 r/min Kuivapaino: 206 kiloa Istuinkorkeus: 792 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen