4.3.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Street Scrambler – Aitoa ajotunnelmaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Scramblerilla on takanaan pitkät perinteet. Nykyaikainen tekniikka ja perinteinen ajotunnelma yhdistyvät onnistuneesti uusimmassa malliversiossa. Ensimmäisestä liikkeellelähdöstä alkaen uusi Street Scrambler tuntuu helpolta ajettavalta. Persoonallinen käyntiääni johtuu kaksisylinterisen rivimoottorin 270 asteen sytytysvälistä. Kytkin on kevytkäyttöinen ja vaihteiston toiminta kevyttä ja herkkää. Vain 55 hevosvoiman huipputehoon nähden ajaminen mutkaisella asfalttitiellä on yllättävän hauskaa. Koeajolla pidetään yllä reipasta vauhtia, nopeus mutkapätkällä pyörii 120-150 kilometrin välimaastossa. Viisivaihteisesta vaihteistosta käytössä on tällöin vain kaksi suurinta vaihdetta. Välillä risteyksistä lähtiessä kolmosvaihde unohtuu päälle pitkäksi aikaa, sillä moottori on lähes värinätön ja vain kierroslukumittari kertoo että ollaan lähellä punarajaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikille alustoille Metzeler Tourance -renkaiden pito vaikuttaa luotettavalta jyrkemmissäkin kaarteissa. Ei mikään itsestäänselvyys tässä pyöräluokassa, sillä renkaiden on oltava kompromissiratkaisu ja sovittava yhtä hyvin kestopäällysteelle kuin soralle Ajoviima tuntuu kovissa nopeuksissa selvästi mutta hyvänä puolena on se, että minkäänlaisia pyörteitä ei kypärään kohdistu. Street Scrambler on suunniteltu monipuoliseen käyttöön, ei pelkästään nopeille asfalttiteille. Siksi käännös huonokuntoisemmalle kapealle asfalttitielle on tervetullut. Päällysteen pinnalla on monin paikoin reilusti irtosoraa, mutta Metzelerin renkaat selviävät hyvin näistäkin olosuhteista. Jousitus selvittää kuopat ja röykyt yllättävän hyvin siihen nähden, että joustomatkat ovat vain samanpituiset kuin tavallisissa katupyörissä. Yhden etujarrulevyn ja perinteisen kaksimäntäisen jarrusatulan tuottama jarruteho on keskiluokkaa, mutta juuri tämän pyörän tyyliin sopiva. Jarrukahvaa painaessa ei tarvitse pelätä jarrun haukkaavuutta, vaan jarrutehoa on helppo säädellä sormilla puristusvoimaa muuttamalla. Keskity vain ajamiseen ja maisemiin Pysty ajoasento saa ajamisen tuntumaan leppoisalta. ”Cruisailuvauhdilla” olisi mukava istua pyörän selässä ja ajaa vaikka koko tankillisen tarjoama matka kerrallaan. Hallintalaitteet ovat yksinkertaisen selkeät, ja scrambler-tyylin mukaisesti varusteiden määrä on minimalistinen. Voi keskittyä ajamiseen ja maisemien ihailuun, eikä tarvitse opetella nykypyörien monipuolisia valikkojärjestelmiä tai ihmetellä monitoiminäyttöjen tarjoamaa runsasta informaatiota. Lopulta kestopäällyste loppuu ja siirrytään soralle. Vaikkei Street Scramblerissa olekaan nappularenkaita eikä nykyaikaisten adventurepyörien 200 millin joustovaroja, niin sorallakin sillä on mukava päästellä kunhan pitää järjen mukana ajonopeuden valinnassa. Soratien päässä on kääntymispaikka, johon pysähdytään hetkeksi. Mutta ei suinkaan takaisin kääntymistä varten, vaan siinä jaetaan ohjeita miten jatketaan etenemistä edessä olevalle polulle. Istuva ajoasento tuntuu polulla ajaessa luontaiselta ainakin 180-senttiselle kuljettajalle. Hyvin keskialueella vääntävä moottori mahdollistaa kaasulla ohjaamisen. Muutaman kilometrin kuluttua pysähdytään ja käännytään takaisin samalle reitille. Alle 800 millin istuinkorkeuden edut tulevat tällöin esiin. U-käännös pienessä tilassa ja epätasaisella alustalla on moninverroin helpompaa tehdä kuin adventurepyörillä, joiden istuinkorkeus yleisesti on 50-100 milliä korkeampi. Suomeen sopiva Paluumatka ajetaan kutakuinkin samaa reittiä: polkua, soratietä, kehnoa asfalttia, hyväkuntoista mutkatietä ja lopussa vielä pätkä moottoritietä. Eli kaikkea sitä mitä suomalainen tiestökin tarjoaa. Ajatukset siirtyvät väkisinkin siihen, miten mukavaa Street Scramblerilla olisi lähteä kesällä kiertämään Suomea. Kerrankin niin, ettei tarvitsisi kartasta erikseen valita pelkkiä päällystettyjä teitä tai vain sorateitä. Street Scrambler kun nielee kaikki tielaadut mitä eteen tulee. Jos ajonautinto ja ajamisen helppous ovat tärkeämpiä kuin ”tuhat nappia” ohjaustangossa ja suuri huipputeho, niin silloin Triumph Street Scrambler on oiva valinta yleispyöräksi. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti, Matteo Cavadini Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Triumph Street Scrambler Hinta: 14 900 euroa Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 900 kuutiosenttimetriä Teho: 55 hv (40,5 kW) / 5900 r/min Vääntö: 80 Nm / 3230 r/min Kuivapaino: 206 kiloa Istuinkorkeus: 792 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe