9.12.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Tiger 1200 XRT – Raskassarjalainen keveni Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puhutaan sitten tehosta, varusteiden määrästä tai painosta, niin Triumph Tiger 1200 on seikkailupyörien raskassarjalainen. Ajossa kilot eivät juurikaan tunnu. Triumph kertoo uudistaneensa Tiger 1200:n runkoa, moottoria ja varusteita myöten. Jopa nimi on uusi, sillä lisänimi Explorer on nyt pudotettu pois.Todellisuudessa runkoon on tehty vain pieniä muutoksia painon säästämiseksi, mutta moottorin tuntuma on muuttunut täysin edeltävästä mallistaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokkaampi mutta sivistyneempiKoeajossa alle osui enemmän kestopäällysteelle suunnatun XR-mallisarjan varustelluin versio XRT.Ensimmäinen yllätys oli, että kolmisylinterinen rivimoottori ei enää ole yhtä brutaalin tehokas ylärekisterissä, vaikka huipputehon ilmoitetaan nousseen 141 hevosvoimaan. Kolmen kilon kevennys pyörivissä massoissa antaa täysin uudenlaisen tuntuman.Nyt moottori tuntuu kierrosherkältä ja vetää vahvemmin alarekisterissä, mutta vastaavasti huippukierroksilla ei enää tunnu selvää tehopiikkiä. Käytännössä muutos tarkoittaa helpompaa ajettavuutta ja parempaa suorituskykyä. Ja ennen kaikkea kevyempää kääntyvyyttä mutkiin, kun hyrrävoimat ovat pienemmät.Täydellisesti varusteltuVarustelu ei jätä juurikaan toivomisen varaa.Vakionopeussäädintä käytetään sujuvasti kytkinkäden peukalolla. Sähkösäätöistä tuulilasia ohjataan joystickin välityksellä.Ajomoodeja on viisi ja kuljettajan valittavissa on sekin minkälaisen näkymän TFT-näyttöön haluaa. Kylmällä kelillä kuljettaja ja matkustaja arvostavat kahvan- ja istuimenlämmittimiä.Pimeällä ajamista helpottaa kaarreajovalot. Lisäksi 20 milliä taaksepäin tuotu ohjaustanko on muuttanut ajoasennon enemmän rennon pystyksi.Vasemmalla kädellä käytetään peräti kymmentä eri nappia, joista yksi on viiteen suuntaan liikkuva joystick. Sujuva käyttö vaatii pientä treeniä, ja ainakin aluksi kuljettajalla sekoittuvat helposti lähekkäin olevat joystick ja vilkkuvipu.Vasemman käden urakkaa helpottaa se, että kytkintä tarvitsee käyttää vain liikkeelle lähdettäessä.Sekä ylös- että alaspäin vaihdettaessa toimiva vaihdeavustin on säädetty nopeaksi ja urheilulliseksi, sillä ylöspäin vaihdot tuntuvat pienenä nykäyksenä. Alaspäin vaihdettaessa puolestaan välikaasun määrä on sopiva ja vaihdot todella pehmeitä.Suorituskyky, varusteet ja ajo-ominaisuudet riittävät luokan kärkikahinoihin, mutta kyllä XRT-mallin 25 000 euron hinta sitä edellyttääkin. Hinnassa pitää huomioida, että lisävarustelistalle ei käytännössä jää muuta kuin laukkuvarustuksen hankinta.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph Triumph Tiger 1200 XRT Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1215 cc Teho: 141 hv ( 104 kW) / 9350 r/min Vääntö: 122 Nm / 7600 r/min Runko: Trellis-teräsputkirunko Akseliväli: 1520 mm Istuinkorkeus: 835-855 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Hinta: 25 250 euroa Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi 25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla - näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa 25.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Loistelias Mazda Eunos Cosmo '91 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa