9.12.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Tiger 1200 XRT – Raskassarjalainen keveni Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puhutaan sitten tehosta, varusteiden määrästä tai painosta, niin Triumph Tiger 1200 on seikkailupyörien raskassarjalainen. Ajossa kilot eivät juurikaan tunnu. Triumph kertoo uudistaneensa Tiger 1200:n runkoa, moottoria ja varusteita myöten. Jopa nimi on uusi, sillä lisänimi Explorer on nyt pudotettu pois.Todellisuudessa runkoon on tehty vain pieniä muutoksia painon säästämiseksi, mutta moottorin tuntuma on muuttunut täysin edeltävästä mallistaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokkaampi mutta sivistyneempiKoeajossa alle osui enemmän kestopäällysteelle suunnatun XR-mallisarjan varustelluin versio XRT.Ensimmäinen yllätys oli, että kolmisylinterinen rivimoottori ei enää ole yhtä brutaalin tehokas ylärekisterissä, vaikka huipputehon ilmoitetaan nousseen 141 hevosvoimaan. Kolmen kilon kevennys pyörivissä massoissa antaa täysin uudenlaisen tuntuman.Nyt moottori tuntuu kierrosherkältä ja vetää vahvemmin alarekisterissä, mutta vastaavasti huippukierroksilla ei enää tunnu selvää tehopiikkiä. Käytännössä muutos tarkoittaa helpompaa ajettavuutta ja parempaa suorituskykyä. Ja ennen kaikkea kevyempää kääntyvyyttä mutkiin, kun hyrrävoimat ovat pienemmät.Täydellisesti varusteltuVarustelu ei jätä juurikaan toivomisen varaa.Vakionopeussäädintä käytetään sujuvasti kytkinkäden peukalolla. Sähkösäätöistä tuulilasia ohjataan joystickin välityksellä.Ajomoodeja on viisi ja kuljettajan valittavissa on sekin minkälaisen näkymän TFT-näyttöön haluaa. Kylmällä kelillä kuljettaja ja matkustaja arvostavat kahvan- ja istuimenlämmittimiä.Pimeällä ajamista helpottaa kaarreajovalot. Lisäksi 20 milliä taaksepäin tuotu ohjaustanko on muuttanut ajoasennon enemmän rennon pystyksi.Vasemmalla kädellä käytetään peräti kymmentä eri nappia, joista yksi on viiteen suuntaan liikkuva joystick. Sujuva käyttö vaatii pientä treeniä, ja ainakin aluksi kuljettajalla sekoittuvat helposti lähekkäin olevat joystick ja vilkkuvipu.Vasemman käden urakkaa helpottaa se, että kytkintä tarvitsee käyttää vain liikkeelle lähdettäessä.Sekä ylös- että alaspäin vaihdettaessa toimiva vaihdeavustin on säädetty nopeaksi ja urheilulliseksi, sillä ylöspäin vaihdot tuntuvat pienenä nykäyksenä. Alaspäin vaihdettaessa puolestaan välikaasun määrä on sopiva ja vaihdot todella pehmeitä.Suorituskyky, varusteet ja ajo-ominaisuudet riittävät luokan kärkikahinoihin, mutta kyllä XRT-mallin 25 000 euron hinta sitä edellyttääkin. Hinnassa pitää huomioida, että lisävarustelistalle ei käytännössä jää muuta kuin laukkuvarustuksen hankinta.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph Triumph Tiger 1200 XRT Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1215 cc Teho: 141 hv ( 104 kW) / 9350 r/min Vääntö: 122 Nm / 7600 r/min Runko: Trellis-teräsputkirunko Akseliväli: 1520 mm Istuinkorkeus: 835-855 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Hinta: 25 250 euroa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 1300 R – pappanaku treenasi itsensä kuntoon 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?