22.6.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha Neo´s -sähköskootteri – vaivattomin kaupunkiajoneuvo? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha Neo´s ilahduttaa käytön helppoudellaan sekä laadukkaalla tuntumallaan. Jos suhtaudut skeptisesti sähkötoimisiin ajoneuvoihin ja epäilet niiden toimivuutta, niin helpoin tapa päästä ennakkoluuloista on koeajaa uusi sähkötoiminen Yamaha Neo´s -moposkootteri. Se on suunniteltu mahdollisimman helppokäyttöiseksi niin käytön kuin akun latauksenkin osalta. Harvinaisen valmiiksi suunniteltu ja laadukas paketti mopoluokassa.Avaimeton Smart Key -järjestelmä on osa helppokäyttöisyyttä. Riittää kun avaimenperä on taskussa, istahdat satulaan, käännät virtakatkaisijan päälle ja painat Run-napista, tämän jälkeen Neo´s lähtee liikkeelle kaasukahvaa kääntämällä.Mittaristo on yksinkertainen näyttäen nopeuden ja akun (akkujen) varaustilan samanlaisina palkistoina kuin yleensä esitetään polttonesteen määrä. Jarruja operoidaan skootterien tapaan kahdella jarrukahvalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkun voimallaVakiona mukaan tulee yksi akku, jolle luvataan toimintamatkaa 37 kilometriä. Koeajon perusteella akku tyhjenee urheilullisella tyylillä noin 30 kilometrin matkalla ja rauhallisemmin ajaen virtaa riittää 40 kilometrin matkalle.Kun tulee aika ladata akku, voidaan se tehdä joko pitäen akku paikallaan tai nostamalla kahdeksan kilon painoinen akku pois satulan alla olevasta lokerostaan ja lataamalla siellä missä sähköä on saatavilla. Jos toimintamatkaa kaipaa lisää, niin satulan alla on tilaa myös toiselle samanlaiselle akulle, jolloin tavaratila pienenee. Toimintamatka luonnollisesti tuplaantuu tällöin noin 75 kilometriin, joka moposkootterille on riittävästi.Akuille on satulan alla selkeät hahlot, johon ne asennetaan, ja ne ovat suoraan käyttökunnossa ilman erillisten kaapeleiden kytkemistä. Yamahalla on selkeästi ajateltu tässäkin asiassa käytön helppoutta. Harjaton sähkömoottoriLisää käytön vaivattomuutta tuo takapyörän napaan asennettu harjaton sähkömoottori. Suoravetorakenne poistaa vaihteiden ja vetohihnojen tarpeen vähentäen vaihteistoon ja hihnoihin liittyvää tehohäviötä, melua ja huoltotarvetta.Kaupunkiajossa mopon etuna on myös joustava pysäköintimahdollisuus, sillä sen saa pysäköidä lähes mihin tahansa, kunhan se ei haittaa muuta liikennettä tai jalankulkijoita. Kun kypärälle on vielä lukittu säilytystila satulan alla, niin koeajon perusteella kaupunkiajaminen ei tästä enää voi muuttua helpommaksi. Yamaha Neo´s -sähköskootteri Moottori: harjaton sähkömoottori Teho: 2,5 kW Vääntö: 136 Nm Akkutyyppi: litiumioni Toimintamatka/per akku: 37 km (WMTC-luokka 1) Latausaika: 8h (0-100 %) Akun paino: 8,0 kg Lisäakun hinta: 1180 € Istuinkorkeus: 795 mm Akseliväli: 1305 mm Paino ilman akkuja: 90 kg Hinta: 3290 € (yhdellä akulla) Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa