2.6.2017

Maistiainen: Yamaha TMAX – Euroopan myydyin maxiskootteri uudistuu

Yamaha TMAX

Kevyempi, käytännöllisempi ja suorituskykyisempi. Kaupunkiliikenteen lisäksi uusi TMAX soveltuu myös pidemmille matkoille.

Vuonna 2001 markkinoille tulleesta Yamaha TMAX -maxiskootterista on esitelty kuudes sukupolvi. Viidentoista vuoden aikana TMAX on ylittänyt 250 000 myydyn kappaleen rajan Euroopassa.

Yamaha TMAX

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitat kuin matkamoottoripyörästä

Uusi TMAX näyttää pitkältä, ja onkin sitä. Sen 1575 millin akseliväli on kuin isomman luokan matkamoottoripyörissä. Istuinkorkeuskin on moottoripyörämäinen, tasan 800 milliä.

Kun satula ja sen sivuilla olevat katteet ovat vielä lisäksi harvinaisen leveät, ylettää 180-senttisellä kuljettajalla vain varpaankärjet maahan. Oikein kurkottamalla saa juuri ja juuri päkiät koskettamaan asfaltin pintaa.

Yamaha TMAX
Leveä satula on mukava sekä kuljettajalle että matkustajalle. Kuljettajan istuin on pituussuunnassa tasainen, mikä mahdollistaa istuma-asennon vaihtelun pituussuunnassa.

Uudistusten myötä painoa on karissut yhdeksän kiloa, mikä helpottaa käsittelyä erityisesti hitaissa vauhdeissa.

Yamaha TMAX
Mittaristo on läheistä sukua Yamaha FJR 1300 -matkapyörän mittaristolle. Kaksi selkeälukuista pyöreää mittaria ja niiden välissä lcd-näyttö polttoaineelle, moottorin lämpötilalle ja ajotietokoneen tiedoille.

Kaupungissa TMAX osoittautuu helpoksi ajettavaksi, kuten variaattorivetoiset skootterit yleensäkin. Kuljettajan ei tarvitse keskittyä kytkimen, vaihteiden ja kaasun yhteiskäyttöön. Käännät vain kaasua ja Yamaha lähtee kuin hauki rannasta. Erityisen hyvin tämä tuli koeajossa esille liikennevalolähdöissä. Kun eturivissä vierellä oli tehokas moottoripyörä, niin valojen vaihtuessa vihreäksi TMAX lähti salamana liikkeelle ja kuljettaja hädin tuskin kuuli risteyksen ylitettyään kun taakse jääneessä moottoripyörässä vasta kolahti ykkösvaihde päälle.

Käsivaraisesti mitattuna kiihtyvyys paikaltaan satasen vauhtiin kestää noin seitsemän sekuntia. Käytännön suorituskyky on hyvä, sillä tuohon arvoon pääsee jokainen kuljettaja pelkällä kaasukahvan kääntämisellä.

Kaupunkiin, mutkateille ja matkoille

Turvallisuutta tuovat ABS-jarrut sekä luistonesto. Jälkimmäinen joutuukin helposti töihin kiihdytyksissä, sillä variaattorivedon ansiosta moottorin kierrokset nousevat heti lähdössä maksimiväännön lukemille ja takarengas on kovilla yrittäessään säilyttää pitonsa.

Joustomatkat ovat skootteriin harvinaisen pitkät, edessä 120 milliä ja takana 117 milliä. Hidastetöyssyt TMAX ylittää pehmeästi vauhdista riippumatta. Kun lähdetään mutkateille ja vauhti kasvaa, toimii jousitus edelleen mainiosti.

Pitkä akseliväli ja 15-tuumaiset renkaat antavat erilaisen ajotuntuman kuin halkaisijaltaan pari tuumaa isommilla kumeilla varustetut moottoripyörät. Silti kaarteissa voi pitää yllä reipasta vauhtia ja kallistaa skootteria reilusti.

Yamaha TMAX
Vasemman kahvan alla on helppokäyttöinen seisontajarru. Se varmistaa paikalla pysymisen parkkeeraamisen aikana.

Matka-ajossa mukavuutta on niin, että kuljettaja alkaa kaivata luxusmatkapyörän ominaisuuksia, kuten vakionopeussäädintä, radiota ja kahvanlämmittimiä.

Moottoritiellä 140 kilometrin mittarinopeudessa mennään vielä pintakaasulla ja korkea tuulilasi suojaa kuljettajaa hyvin. Kun tullaan kaupunkiin ja pysäköidään, niin kuljettaja arvostaa satulan alta löytyvää reilun kokoista tavaratilaa. Ajon aikana sinne tietysti mahtuu helposti reppu tai kauppakassi.

Yamaha TMAX
Uudelleen muotoiltuun tilaan sopii tarvittaessa yksi umpikypärä tai kaksi avokypärää.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Yamaha TMAX -maxiskootteri

Yamaha TMAX

moottori: kaksisylinterinen nelitahtimoottori, 530 kuutiosenttimetriä

teho: 46 hv (33,8 kW) / 6750 r/min

vääntö: 53 Nm / 5250 r/min

paino tankattuna: 213 kiloa

istuinkorkeus 800 mm

hinta: 15 126 euroa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat