10.5.2016 Ajoneuvot Maistianen: Ducati Multistrada 1200 Enduro – Sorateiden valtias Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mallimerkinnän Enduro-lisänimeä ei ole ansaittu pelkästään karkeammilla renkailla ja pidemmillä jousilla. Ducati Multistrada 1200 Enduro on alusta loppuun uusi malli. Vain varpaankärjet yltävät maahan, sillä istuinkorkeutta on 870 milliä. Tankattuna Ducati Multistrada 1200 Enduro tuntuu yläpainoiselta. Jopa sivujalalta pyörän kampeaminen pystyyn vaatii voimia. Kun Multistrada Endurolla pääsee vauhtiin, niin tilanne muuttuu täysin. Paino unohtuu. Samoin pyörän hinta, nyt reuhataan soratiellä 30 000 euron moottoripyörän sarvissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySport-, Touring-, Urban- ja Offroad-ajotilatMittaristo kertoo, että valittuna on Offroad -ajotila, jossa moottorin 160 hevosvoimaa on suitsittu 100 hevosvoimaan. Luiston- ja keulimisenesto, ABS-jarrut ja semi-aktiivinen jousitus säätyvät Offroad-moodi valittaessa soratien vaatimusten mukaisiksi. Irtosoralta lähdettäessä luistonesto leikkaa voimakkaasti moottorin tehoa ja meno on aluksi räkivää. Onneksi luistoneston voi halutessaan kytkeä pois päältä.Ensimmäiseen mutkaan jarruttaessa muistuu kantapään kautta mieleen, että Offroad-ajotilassa takapään ABS-järjestelmä on kytketty pois. Pyörää voi ohjata lukitsemalla jarrulla takarenkaan. Joko tarkoituksella – tai kuten tässä tapauksessa – vahingossa. Moottorin kierrosluvun pysyessä välillä 5000 – 10 000 kierrosta on koko ajan käytössä vähintään 110 newtonmetrin vääntö. Silloin voimaa riittää soratiellä kaikkiin tilanteisiin.Automaattisesti ajotilanteen mukaan säätyvä jousitusVielä muutama vuosi sitten seikkailupyörä ja semi-aktiivinen jousitus eivät mahtuneet samaan lauseeseen. Ducatilla päästellessä alkaa ihmetellä, että mitä järkeä nykyään on enää rakentaa moottoripyöriä joissa kuljettajan pitää käsipelillä säätää jousitusta ja vaimennuksia. Sanalla sanoen automaattisesti säätyvä jousitus toimii huomaamattomasti. Itse asiassa 200 millin joustomatkoihin nähden jousitus on jopa yllättävän napakka.Matka-ajossakin Multistrada Enduro on mukava. Väljä ajoasento, iso polttoainesäiliö, tehokas moottori ja vakionopeussäädin.Miinuspuolelle kirjataan muun muassa se, että ajoviima kiertelee polttoainesäiliön taakse niin, että nivuset ja sisäreidet kylmettyvät koeajon koleassa säässä. Lisäksi kahvanlämmittimiä jää kaipaamaan vakiovarusteeksi. Ducati Multistrada 1200 Enduro Moottori: nestejäähdytteinen V2-moottori Iskutilavuus: 1198 kuutiosenttimetriä Teho: 117,7 kW (160 hv) / 9500 k/min Vääntö: 136 Nm / 7500 k/min Paino tankattuna: 254 kg Hinta alk. 29 990 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kari Karttiala, Janne Huhtala ja valmistajaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti