12.9.2020 Ajoneuvot Kolmikärjen teroitus: Maserati MC20 on superauto suomalaisvärillä ja sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskimoottorinen Maserati MC20 palauttaa merkin huipulle 630-hevosvoimaisella V6-moottorilla. Suomalainen työpanos ja luvattu sähköversio tekevät superautosta erityisen mielenkiintoisen. Maserati MC20 on italialaisvalmistajan tuore superauto, joka latoo pöytään lukemat 630 hevosvoimaa ja kiihtyvyyden 0-100 km/h 2,9 sekunnissa. Erityisen mielenkiintoiseksi auton tekee sekä lupaus tulevasta täyssähköversiosta että suomalaisen muotoilijan työpanos.Lahden muotoiluinstituutista valmistunut Ilja Oikarinen on ajoneuvomuotoilija, jonka työnantajana toimii Fiat Chrysler Automobiles. Nyt hän on ollut mukana Maseratin uuden superauton muotoilussa ja perinteiseen suomalaiseen tapaan haluamme tietenkin omia saavutuksen koko kansalle. Jutun lopussa on nähtävillä Twitter-viesti, jossa Stance Finland, eli Lahden ajoneuvomuotoilijoiden keskittymä, onnittelee alumniaan tehdystä työstä.Tuo Maserati MC20 on suunniteltu alusta pitäen mahdollistamaan sekä coupén että avoauton muodot, mutta myös täyssähköversion valmistamisen. Toistaiseksi saimme tiedot vain perinteisestä coupé-koriin verhotusta polttomoottoriversiosta, mutta emme aio valittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaserati MC20Nimipolitiikka on yksinkertainen. MC tarkoittaa jatkossakin Maserati Corse eikä suinkaan master of ceremonies. Numerot kirjainten perässä viittaavat surullisenkuuluisaan vuoteen 2020, jonka Maserati mainostaa merkitsevän myös uutta alkua kyseiselle brändille. Valmistajan mukaan autosta tekee erityisen aerodynaaminen hyötysuhde, uusi Nettuno-moottori sekä tietenkin italialainen sporttinen sielu.Nettuno tarkoittaa palotiloissaan Maserati Twin Combustion -teknologiaa hyödyntävää 3,0-litraista kahdesti ahdettua V6-moottoria, jonka Maserati kertoo olevan pitkän tauon jälkeen jälleen omaa tuotantoa. Huipputeho 630 hevosvoimaa saavutetaan kierrosluvulla 7500 kierrosta minuutissa, joka on korkeahko turboahdetulle moottorille. Huippuvääntö 730 newtonmetriä on tarjolla välillä 3000 - 5000 kierrosta minuutissa.Osin hiilikuitua hyödyntämällä auto on saatu pidettyä alle 1500 kilogramman lukemassa, joka tarkoittaa paino/-tehosuhteena lukemaa 2,33 kg/hv. Suoritusarvoina seuraa 0-200 km/h alle 8,8 sekuntia ja huippunopeutta vähintään 325 kilometriä tunnissa.Trident ja hiilikuituaMaserati MC20 omaa hyvin perinteiset keskimoottoriauton mittasuhteet ja tämähän ei ole ikinä huono asia. Aerodynamiikkaan kerrotaan kiinnitetyn erityistä huomiota, jotta riittävä downforce saadaan aikaan puhtaista muodoista tinkimättä. Tämän huomaa ylimääräisten sojottavien siipien uupumisesta.Hieno yksityiskohta on keskimoottorin kurkkaamiseen tarkoitettuun lasiin istutettu trident, eli valmistajan kolmisakarainen atrain. Autoon on asennettu näyttävyyttä lisäväät ylöspäin aukeamaan saranoidut saksiovet.Auton alaosat ovat ulkovärivalinnasta riippumatta aina tummat, sillä joko hiilikuitupinta jätetään näkyviin tai se voidaan maalata mustaksi. Värejä on alkuun kuusi: Bianco Audace, Giallo Genio, Rosso Vincente, Blu Infinito, Nero Enigma sekä Grigio Mistero ja ne on kaikki kehitetty juuri tätä mallia varten.Sisätiloissa on pyritty kuljettajakeskeisyyteen yksinkertaisin muodoin. Sekä mittaristo että tietoviihdejärjestelmä on rakennettu 10-tuumaiselle näytölle, joista jälkimmäinen toki kosketusnäytöllä.Hiilikuituinen keskikonsoli on ilahduttavan pelkistetty sisältäen vain puhelimen langattoman latauspaikan, ikkunannostimet, vaihteenvalitsimet, tietoviihdejärjestelmän käyttökytkimen sekä ajotilanvalitsimen – kaikki muu löytyy ohjauspyörästä. Ajotiloja on neljä (GT, Wet, Sport ja Corsa) ja näiden lisäksi ajonvakautus on kytkettävissä pois päältä ikään kuin viidentenä valintana.Hiilikuitua on kannettu myös ulkoa sisälle. Keskikonsolin lisäksi myös ratin takaa löytyvät vaihteenvalitsinlavat sekä ohjauspyörä on samaa komposiittimateriaalia. Muualta ohjaamosta löytyy runsaasti Alcantaraa ja nahkaa sinisin korostuksin.Maserati MC20 saadaan tuotantoon vielä tämän vuoden aikana, mutta toimituksia tuskin tulee ennen ensi vuotta. Hintaa kysyvällä ei autoon ole varaa, joten hintojen uupuminen ei liene ongelma. Design 🇫🇮 👍 we can be proud of our graduate/alumni. Good job Ilja 👍 #labuniversity #Lahti #vehicledesign #instituteofdesign #finnishdesign https://t.co/EonUXtfL23 — Stance Finland (@StanceFinland) September 9, 2020 Lähde ja kuvat: Maserati Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa