12.9.2020 Ajoneuvot Kolmikärjen teroitus: Maserati MC20 on superauto suomalaisvärillä ja sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskimoottorinen Maserati MC20 palauttaa merkin huipulle 630-hevosvoimaisella V6-moottorilla. Suomalainen työpanos ja luvattu sähköversio tekevät superautosta erityisen mielenkiintoisen. Maserati MC20 on italialaisvalmistajan tuore superauto, joka latoo pöytään lukemat 630 hevosvoimaa ja kiihtyvyyden 0-100 km/h 2,9 sekunnissa. Erityisen mielenkiintoiseksi auton tekee sekä lupaus tulevasta täyssähköversiosta että suomalaisen muotoilijan työpanos. Lahden muotoiluinstituutista valmistunut Ilja Oikarinen on ajoneuvomuotoilija, jonka työnantajana toimii Fiat Chrysler Automobiles. Nyt hän on ollut mukana Maseratin uuden superauton muotoilussa ja perinteiseen suomalaiseen tapaan haluamme tietenkin omia saavutuksen koko kansalle. Jutun lopussa on nähtävillä Twitter-viesti, jossa Stance Finland, eli Lahden ajoneuvomuotoilijoiden keskittymä, onnittelee alumniaan tehdystä työstä. Tuo Maserati MC20 on suunniteltu alusta pitäen mahdollistamaan sekä coupén että avoauton muodot, mutta myös täyssähköversion valmistamisen. Toistaiseksi saimme tiedot vain perinteisestä coupé-koriin verhotusta polttomoottoriversiosta, mutta emme aio valittaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maserati MC20 Nimipolitiikka on yksinkertainen. MC tarkoittaa jatkossakin Maserati Corse eikä suinkaan master of ceremonies. Numerot kirjainten perässä viittaavat surullisenkuuluisaan vuoteen 2020, jonka Maserati mainostaa merkitsevän myös uutta alkua kyseiselle brändille. Valmistajan mukaan autosta tekee erityisen aerodynaaminen hyötysuhde, uusi Nettuno-moottori sekä tietenkin italialainen sporttinen sielu. Nettuno tarkoittaa palotiloissaan Maserati Twin Combustion -teknologiaa hyödyntävää 3,0-litraista kahdesti ahdettua V6-moottoria, jonka Maserati kertoo olevan pitkän tauon jälkeen jälleen omaa tuotantoa. Huipputeho 630 hevosvoimaa saavutetaan kierrosluvulla 7500 kierrosta minuutissa, joka on korkeahko turboahdetulle moottorille. Huippuvääntö 730 newtonmetriä on tarjolla välillä 3000 - 5000 kierrosta minuutissa. Osin hiilikuitua hyödyntämällä auto on saatu pidettyä alle 1500 kilogramman lukemassa, joka tarkoittaa paino/-tehosuhteena lukemaa 2,33 kg/hv. Suoritusarvoina seuraa 0-200 km/h alle 8,8 sekuntia ja huippunopeutta vähintään 325 kilometriä tunnissa. Trident ja hiilikuitua Maserati MC20 omaa hyvin perinteiset keskimoottoriauton mittasuhteet ja tämähän ei ole ikinä huono asia. Aerodynamiikkaan kerrotaan kiinnitetyn erityistä huomiota, jotta riittävä downforce saadaan aikaan puhtaista muodoista tinkimättä. Tämän huomaa ylimääräisten sojottavien siipien uupumisesta. Hieno yksityiskohta on keskimoottorin kurkkaamiseen tarkoitettuun lasiin istutettu trident, eli valmistajan kolmisakarainen atrain. Autoon on asennettu näyttävyyttä lisäväät ylöspäin aukeamaan saranoidut saksiovet. Auton alaosat ovat ulkovärivalinnasta riippumatta aina tummat, sillä joko hiilikuitupinta jätetään näkyviin tai se voidaan maalata mustaksi. Värejä on alkuun kuusi: Bianco Audace, Giallo Genio, Rosso Vincente, Blu Infinito, Nero Enigma sekä Grigio Mistero ja ne on kaikki kehitetty juuri tätä mallia varten. Sisätiloissa on pyritty kuljettajakeskeisyyteen yksinkertaisin muodoin. Sekä mittaristo että tietoviihdejärjestelmä on rakennettu 10-tuumaiselle näytölle, joista jälkimmäinen toki kosketusnäytöllä. Hiilikuituinen keskikonsoli on ilahduttavan pelkistetty sisältäen vain puhelimen langattoman latauspaikan, ikkunannostimet, vaihteenvalitsimet, tietoviihdejärjestelmän käyttökytkimen sekä ajotilanvalitsimen – kaikki muu löytyy ohjauspyörästä. Ajotiloja on neljä (GT, Wet, Sport ja Corsa) ja näiden lisäksi ajonvakautus on kytkettävissä pois päältä ikään kuin viidentenä valintana. Hiilikuitua on kannettu myös ulkoa sisälle. Keskikonsolin lisäksi myös ratin takaa löytyvät vaihteenvalitsinlavat sekä ohjauspyörä on samaa komposiittimateriaalia. Muualta ohjaamosta löytyy runsaasti Alcantaraa ja nahkaa sinisin korostuksin. Maserati MC20 saadaan tuotantoon vielä tämän vuoden aikana, mutta toimituksia tuskin tulee ennen ensi vuotta. Hintaa kysyvällä ei autoon ole varaa, joten hintojen uupuminen ei liene ongelma. Design 🇫🇮 👍 we can be proud of our graduate/alumni. Good job Ilja 👍 #labuniversity #Lahti #vehicledesign #instituteofdesign #finnishdesign https://t.co/EonUXtfL23 — Stance Finland (@StanceFinland) September 9, 2020 Lähde ja kuvat: Maserati Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt