27.3.2015

Matka: Äkkilähtö F1-kisoihin

Malesian Formula 1 -osakilpailu kosteassa helteessä koettelee kuljettajia ja katsojia. Pääsuoran katsomossa aurinko paahtaa ja hiki virtaa, vaikka rankkasateen uhka leijuu ilmassa.

Äkkilähtö F1-kisoihin on niin sanottu kerran elämässä -tempaus. Tilaisuuden tarjoutuessa siihen kannattaa tarttua. Viime kaudella verkkaisesti sujuneen lipunmyynnin ansiosta Malesian kisakatsomosta löytyi maaliskuussa tilaa hyvin lyhyellä varoitusajalla, lento järjestyi yhtä nopeasti ja muutamaa päivää myöhemmin iltapäiväkahvia nautittiin jo 10 kilometrin korkeudessa Turkish Airwaysin tarjoilemana.

Lentoyhtiön valinta tarkoittaa pitkämatkalaiselle välilaskua Istanbulissa. Ripeän startin reissulla reittivaihtoehdot ovat kortilla, mutta tällä kertaa onni tuntuu olevan myöten jo lentokoneessa. Turkkilainen lentoyhtiö on nimittäin valinnut strategiakseen asiakkaiden houkuttelun hinnan lisäksi palvelulla. Ruoka on yllättävän hyvää ja jopa peräpenkissä matkaaville ilmainen viihdetarjonta auttaa selättämään pitkät matkustustunnit.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hellenyrkki naamalle

Helle lyö vasten jo lentokoneesta poistuttaessa. Ei auta, vaikka on ilta. Keli on kuuma ja kostea. Hiki puskee pintaan.

Paikallisen öljy- ja kaasujätti Petronaksen sponsoroima F1-kisa ajetaan Kuala Lumpurissa. Sepangin rata on lähellä lentokenttää, mutta majapaikka lähempänä entistä pääkaupunkia, ei kuitenkaan aivan keskustassa. Julkista liikennettäkin löytyy, mutta matkat taittuvat vaivattomammin taksilla.

Pidemmille matkoille kuljettajan kanssa sovittava könttäsumma osoittautuu hyväksi lähtökohdaksi. Hotellin tilaama taksi taas kaksi kertaa mittarin näyttämää kalliimmaksi.

Baarissa povataan voittoa

Sepangin radalla harjoitukset on harjoiteltu jo perjantaina. Lauantaina vuorossa on viimeinen harjoitus ja aika-ajot. Starttia venytetään lähes tunnilla sateen vuoksi. Ja vettä tosiaan tulee kaatamalla. Märällä radalla parhaaseen suoritukseen venyy britti Lewis Hamilton Mercedeksen ratissa.

Nico Rosberg on kolmas, Kimi Räikkönen kuudes ja Valtteri Bottas 15:sta. Suomalaisittain asetelma on vähintäänkin kiinnostava. Illalla se näkyy myös kaupungin yöelämässä. Innokkaimmat pohjustavat jo Räikkösen voittoa.

Perillä ennen muita

Kisapäivän aamuksi sovittu taksikyyti odottaa ennen seitsemää hotellin edessä. Etäisesti moukarinyrkki Mike Tysonia muistuttava kuljettaja lennättää Malesiassa valmistettua Proton Iswaraa lähes tyhjällä moottoritiellä isännän elkein. Takapenkillä ei tulisi mieleenkään istua ilman turvavöitä, sillä tietullia lukuun ottamatta mikään ei saa miestä nostamaan jalkaansa kaasulta.

Matka selvästi taittuu arvioitua nopeammin ja perillä ollaan ehdottomasti ensimmäisten joukossa. Jonottamisen sijaan on odotettava hetki henkilökunnan virittäytymistä hektiseen kisapäivään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kisat katsottava ruudulta

Aamupäivän aikana tunnelmaa kohottavat Malaysian Super Series -sarjan sekä Porsche Carrera Cup Asian -osakilpailut. Yhdeksän ratakierroksen mittaiset pyrähdykset antavat esimakua siitä, mitä tuleman pitää. 5 543 metrin mittainen ratakierros vie aikansa ja tiukinta taistelua ei käydä silmien edessä pääsuoralla, joten screeni tulee tutuksi.

Kisapäivä käynnistyy yllättävän verkkaisesti. Ruokaa ja kylmää juomaa on myynnissä laajalla skaalalla. Sikaa ei muslimimaassa saa, mutta oluen suhteen on joustettu.

Oheisohjelma on esimerkiksi Nascar-kisoihin verrattuna yllättävän vaatimatonta. Fanituotekaupassa käy kuhina ja ajosimulaattoreissa rataa kierretään yllättävän tiukkaan tahtiin. Pelissä osa yleisöstä tarjoaa haasteen jopa ammattikuljettajille.

Osasyy maltilliseen markkinahumuun on selvä. Malaysian Airwaysin kadonneen lennon MH370 matkustajia ja miehistöä muistetaan myös F1-sirkuksessa. Suruaikana suurimmat irrottelut on selvästi päätetty perua, mutta ei sentään koko tapahtumaa.

Pilaako sade päivän?

Pari tuntia ennen h-hetkeä varikkopilttuut heräävät henkiin. Tiimit tekevät viimeisiä virityksiä autoihin, renkaita kärrätään edestakaisin ja osa treenaa renkaanvaihtoa. Kolme lyhimmän korren vetänyttä saa työntää autoa helteessä muun tiimin keskittyessä hiomaan sekunnin kymmenyksiä pois suorituksesta.

Edellisten päivien säätyyppi kiikkuu sitkeästi Kuala Lumpurin yllä. Sateen uhka on maltillinen, mutta siihenkin näytetään varauduttavan. Tunnelma alkaa sähköistyä kisan lähestyessä.

Aika-ajon perusteella on tällä kertaa vaikea ennustaa kisaa starttia pidemmälle. Kuusi kärkipaikkaa on jaettu Mercedeksen, Ferrarin ja Red Bullin kesken, mutta kannassa vaanii McLaren, Toro Rosso ja Force India. Ensimmäisen mutkan jälkeen järjestys kärjessä voi olla tyystin toinen.

Räikkösen viehätysvoima puree

Puoli kolmelta katsomo alkaa olla vähitellen täynnä. Kuljettajat näyttäytyvät ensimmäistä kertaa yleisölle. Tervehtimiskierros hoidetaan vaivattomasti kaksikerroksisen bussin ylätasolta. Suurin osa kuljettajista vilkuttelee yleisölle, mutta eivät kaikki.

Kimi Räikköselle Sepang on todennäköisesti jäänyt lähtemättömästi mieleen ensimmäisen F1-osakilpailuvoiton ansiosta. Vuonna 2003 alla oli tosin Ferrarin sijaan McLaren. Hyvät muistot eivät kuitenkaan innosta Jäämiestä vilkutteluun muiden kuskien tapaan. Ihme kyllä, viileä tyyli ei kuitenkaan himmennä Räikkösen vetovoimaa.

Lähikatsomoissa Ferrarin punainen on varsin selvästi esillä, ja nimenomaan Kimi. ”Se toinen”, eli Fernando Alonso, ei ole ainakaan paikallisten fanien keskuudessa yhtä suosittu. Syytä voi vain arvailla.

Hieman yllättäen näyttää siltä, että tupa ei ole täynnä näissä kisoissa. Edellisenä vuonna tapahtumaa seurasi yli 120 000 ihmistä paikanpäällä. Nyt väkeä on paikallislehden mukaan merkittävästi vähemmän. Silmämääräisesti arvioiden väite pitää paikkansa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jäämiestä tuupataan

Tallien valmistautuminen alkaa olla loppusuoralla. Kello lähestyy neljää ja se tarkoittaa starttia. Sadetta ei näy, ei kuulu, joten aikataulu pitää.

Autojen tankkaaminen kisaa varten on tipantarkkaa peliä, sillä lajin kaikessa monimutkaisuudessaan hämmentävät säännöt pakottavat kikkailemaan tekniikan ohella myös polttoaineen kanssa. Tavallisesta katsojasta tuntuu vahvasti siltä, että tekniikka tappaa tunnelman ja ajaminen jää pian sivurooliin.

Vihdoin päästään asiaan. Autot ryhmittyvät lähtöruutuihin ja lähtölaskenta alkaa. Keulille ampaisee paalupaikalta startannut Lewis Hamilton, mutta haastajat seuraavat tiukasti kannoilla. Autot jättävät pääsuoran taakseen hetkessä ja kamppailua on seurattava tovi screeniltä. Selostuksesta saa paremmin selvää, jos investoi muutaman euron radiokuulokkeisiin.

Kilpa-autoilun kuninkuusluokkaan kuuluva moottorien jylinä on mennyttä. Kisatunnelma ei valitettavasti viherpesulla kohene, vaikka sarja sillä saisikin jatkoaikaa. Pääsponsorin save fuel -teema tuntuu tässä yhteydessä lähinnä koomiselta.

Monet muutokset ovat katsojan kannalta yhdentekeviä, mutta insinööreille ja kuljettajille ne aiheuttavat melkoisesti päänvaivaa. Säätöjen hakeminen on pahimmillaan hiusten halkomista läpi kauden.

Taloudellisuusajoa formuloista ei tule, vaikka ajatusta miten markkinoisi. Yli 300 kilometriä tunnissa ohi pyyhältävien autojen mittelyä seuratessa sääntömuutosten kanssa kipuilevan autourheilun kuninkuuslajin kriisit kuitenkin unohtuvat hetkeksi.

Kokemattomuutta radalla

Suomalaisittain kisa saa synkän alun. Tanskalainen sarjatulokas Kevin Magnussen uunoilee ja törmää lopulta etusiivellään Räikkösen takarenkaan rikki. Lähes ratakierroksen mittainen nilkutus varikolle on myrkkyä suomalaisen sijoitukselle. Magnussen tuhraa aikaa etusiiven vaihdossa ja saa lisäksi viiden sekunnin pysähtymisrangaistuksen. Katsomon raati passittaisi tanskalaisen mieluummin kotiin.

Samaan aikaan Bottas haastaa ennakkoluulottomasti tallikaverinsa Massan, jonka vauhti ei tunnu riittävän, mutta ego estää tilan antamisen. Järjestys ei kuitenkaan muutu.

Katsomossa kisakeskittyminen herpaantuu. Yllättävän moni lähtee tervehtimään tuttuja ja hakemaan syötävää. Tanskalaispariskunta yrittää epätoivon vimmalla pitää järjestystä yllä ja käskyttää haahuilevaa kisakansaa takaisin paikoillensa kaikilla tuntemillaan kielillä. Valitettavasti jääkylmän juoman ja lihavartaiden kutsu vie voiton. Autot vonkuvat ohi yksi toisensa jälkeen. Rosberg on noussut toiseksi. Kierroksia on jäljellä yli 40.

Hetkeä myöhemmin keskeyttäneiden listalle alkaa kertymään merkintöjä. Radanvarteen hyytyneet raadot kerätään talteen vasta kisan jälkeen.

Screeniltä ja kuulokkeista

Kokonaiskuvan hahmottaminen kisatapahtumista vaatii harjaantuneisuutta, vaikka ulottuvilla olisi jättimäinen näyttö. Omalta paikalta näkyvyys radalle on varsin rajallinen lähes jokaisessa katsomossa. Radiokuulokkeiden avulla selostuksesta saa paremmin selvää, jos ymmärtää englantia sujuvasti. Muussa tapauksessa olo on orpo.

Pääsuoran varrella formulat näyttävät nykyvauhtinsa. Parhaimmillaan vauhtia kertyy yli 300 kilometriä tunnissa ennen tiukkaa mutkaa, jota ennen vauhti on tapettava, mikäli mielii pysyä mukana kisassa.

Kuljettaja toisensa jälkeen vaihtaa kovemmat renkaat alle. Sadetta saadaan lopulta vain muutama tippa, eikä vesi vaikuta kisan kulkuun.

Riccardon Red Bull hyytyy varikkosuoralle ja tiimin tukea tarvitaan tällä kertaa työntämisessä. Lopulta australialaisen kisa jatkuu, mutta kärki on karannut auttamattoman kauas. Ja ongelmat jatkuvat. Huonosti kiinnitetty rengas ja kanttarin yli ajettaessa särkynyt etusiipi pilaavat kisan lopullisesti. Edessä on enää pitkitetty taistelu maaliin pääsystä. Eikä sekään onnistu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bottaksen pistejahti

Kierrokset hupenevat ja tunnelma tiivistyy. Valtteri Bottas jahtaa tosissaan tallikaveriaan. Massa ei tottele tallimääräystä ohituspaikan järjestämisestä ja purkaa mielipahaansa radioon. Itkuvirsi on aiheeton, Bottas on nopeampi, mutta malttaa sentään jättää väkisin ohittamisen väliin. Tiimin kannalta tärkeämpää on varmistella pistepottiin täytettä kahdeksannella tilalla.

Viimeisen kierroksen aikana pääsuoran katsomoon tulee jälleen eloa ja haahuilu loppuu hetkeksi. Ensimmäisenä maalisuoran ylittää Lewis Hamilton. Toisena, 17,3 sekuntia voittajalle jääneenä kellon pysäyttää Nico Rosberg. Sijoitus saa hieman eloa myös suomalaiskatsojiin ja merkinnöistä päätellen F1-kisoja kolmatta vuosikymmentä kiertävä siniristilippu hulmuaa hetken näyttävästi. Bottas ajaa kahdeksanneksi ja Räikkönen on 12.

Voitonjuhlia vietetään muutaman sadan metrin päässä, mutta katsomossa niitäkin on seurattava screeniltä. Palkintojenjakoseremoniassa samppanja suihkuaa näyttävästi ohi suun. Kärkikolmikon juhlien siirryttyä varikon suojiin on aika liittyä pääportille suuntaavaan joukkoon. Ennen kotimatkaa on vielä aikaa tutustua Kuala Lumpurin tarjontaan parin päivän verran, mutta ei tänään. Helteisen päivän päätteeksi on enää ikävä vain hotellihuoneen ilmastointia.

Teksti ja kuvat: Antti Hentinen

F1-kauden jäljellä olevat kilpailut

  • 27.03.–29.03.2015 Malesian GP 2015
  • 10.04.–12.04.2015 Kiinan GP 2015
  • 17.04.–19.04.2015 Bahrainin GP 2015
  • 08.05.–10.05.2015 Espanjan GP 2015
  • 21.05.–24.05.2015 Monacon GP 2015
  • 05.06.–07.06.2015 Kanadan GP 2015
  • 19.06.–21.06.2015 Itävallan GP 2015
  • 03.07.–05.07.2015 Britannian GP 2015
  • 24.07.–26.07.2015 Unkarin GP 2015
  • 21.08.–23.08.2015 Belgian GP 2015
  • 04.09.–06.09.2015 Italian GP 2015
  • 18.09.–20.09.2015 Singaporen GP 2015
  • 25.09.–27.09.2015 Japanin GP 2015
  • 09.10.–11.10.2015 Venäjän GP 2015
  • 23.10.–25.10.2015 USA:n GP 2015
  • 30.10.–01.11.2015 Meksikon GP 2015
  • 13.11.–15.11.2015 Brasilian GP 2015
  • 27.11.–29.11.2015 Abu Dhabi GP 2015

Viralliset F1-sivut TÄÄLLÄ.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat