1.9.2017 Matkailu Matka: Itsenäisyyden jäljillä – ratkaiseva Raatteentie Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisen sotahistorian tunnetuin tie löytyy Suomussalmen kupeesta. Ennen talvisotaa Raatteentie oli vain yksi monista pienistä kyläteistä, mutta historiallinen siitä tuli viimeistään tammikuussa 1940.Nykyään sotahistorialliseen kohteeseen voi tutustua niin maastossa kuin museossakin. Jälkimmäisestä aloittamista voi suositella lämpimästi, vaikka historiantunnilla tarjotut opit olisivat edelleen kirkkaana mielessä.Talvisodan todennäköisesti tunnetuimmissa taisteluissa Suomen kapeimmalta kohdalta katkaisemaan pyrkineet neuvostojoukot torjuttiin Suomussalmella ja motitettiin lopulta ”jäiseen helvettiin", josta Raatteentie tunnetaan edelleen.105 päivän mittaisen talvisodan kenties tunnetuin taistelu käytiin 1.–7. tammikuuta 1940. Muutamaa päivää aiemmin suomalaisjoukot saavuttivat merkittävän voiton Suomussalmella käydyissä taisteluissa.Kapean tien varrella käydyt mittavat taistelut herättivät kuitenkin laajaa kansainvälistä huomiota, sillä täysin ylivoimaiseksi arvioitu hyökkääjä kärsi mittavat tappiot ja menetti runsaasti arvokasta kalustoa sotasaaliina altavastaajana pidetylle Suomelle.Voiton merkitystä ei voi vähätellä psykologisesta näkökulmasta, mutta on hyvä muistaa, että talvisodan aikana taisteluja käytiin maalla, merellä ja ilmassa pitkin pitkää itärajaa aina Viipurinlahdelta Kalastajasaarentoon saakka.Raatteentien merkitys korostunee osittain siksi, että ainakin paperilla neuvostojoukkojen etenemistä Ouluun pidettiin lähes paraatimarssina pakkasesta huolimatta. Mutta toisin kävi. Oulussa järjestettäväksi kaavaillun voitonjuhlan tarpeisto äänilevyjä ja ehkäisyvälineitä myöten jäi hankeen ja pakkaseen keskelle korpea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaskaat tappiot molemmille osapuolilleMiestappioiden määrästä ei ole täysin yhteneväistä näkemystä, mutta tuoreimmissa arvioissa on esitetty, että tammikuun pakkasissa menehtyi vähintään 7 000 neuvostosotilasta. Suurimmat esitetyt arviot ovat jopa kolminkertaisia, mutta niihin on suhtauduttava varauksella.Taisteluissa tuhoutui talvisiin taisteluihin tottumaton ukrainalainen 44. divisioona. Yksi alueen lukuisista muistomerkeistä on pystytetty ukrainalaisten sotilaiden muistoksi.Suomalaisia menehtyi Raatteen tiellä ja Suomussalmen ympäristössä käydyissä taisteluissa noin 900.Sotasaaliiksi saatiin lähes käyttämätöntä kalustoa hyökkäysvaunuista tykkeihin ja hevosista soittokunnan torviin.Saaliiksi saadun sotamateriaalin määrää kuvailtiin suunnattomaksi. Kaikki käyttökelpoinen päätyi akuutista varustepulasta kärsivien suomalaisjoukkojen käyttöön.Maastokierroksella taistelujen jäljet ovat vielä nähtävissä. Poterot ja juoksuhaudat erottuvat vielä. Samoin taistelujen jäljet alueen puustossa. Joukkohaudan paikan osoittaa kyltti.Museotie, joka on ajettavaSotahistoriasta kiinnostuneen on jokseenkin mahdotonta välttää rajavyöhykkeelle vievän 19,8 kilometrin mittaisen tiemuseokohteen ajamista.Matka tyssää lopulta rajavyöhykkeen puomille, jonka edessä ja takana riittää selfie-kuvaajia hetkittäin jonoksi asti.Viereinen Vartiomuseo toimii vuoden 1939 asuun entisöidyssä vartiorakennuksessa.Alueella ei ole pulaa muistomerkeistä tai taistelupaikoista, joten aikaa kannattaa varata reilusti. Kiireisen matkalaisen on tehtävä valintoja, sillä muutamassa tunnissa kaikkea ei millään ehdi nähdä ja kokea.Kiistaton ykköskohde on Raatteen Portin talvisotamuseo ja sen tuntumaan rakennettu massiivinen, kolmen hehtaarin alueelle levittäytyvä talvisodan muistomerkki, jonka keskellä kohoavan Erkki Pullisen Avara Syli -teoksen 105 pronssikelloa soivat sotapäivien muistoksi. Teoksen 17 000 kiveä muistuttavat taisteluissa kaatuneesta.Kierroksen päätteeksi nähtyä kannattaa sulatella museon Lottakahvilassa munkkikahvin ääressä, jonka kehutaan olevan kaikessa yksinkertaisuudessaan seutukunnan paras yhdistelmä.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lisää sotahistoriallista matkailua painetussa Moottori-lehdessä 8/2017, jonka voi ostaa myös sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen 28.3.2025 Matkailu Göta Kanalia Tukholmasta Göteborgiin: aikamatka halki Ruotsin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous