1.6.2017 Matkailu Matka: Reeperbahn, Hampuri – maailman syntisin kilometri Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sankt Pauli ja Reeperbahn on yksi Suomen tunnetuimpia Syksyn Sävel -klassikoita, mutta paikkana se tuskin on enää sitä, mitä se oli Irwinin aikoihin – Beatlesista puhumattakaan. Meno on kuin Suomessa vappuna, ja tätä samaa joka ikinen ilta… Legendaarinen Reeperbahn Hampurissa mainostaa itseään maailman syntisimpänä kilometrinä, mutta yhtä hyvin se voisi kehua olevansa maailman kostein kilometri.Nykyään se ei nimittäin enää ole pelkkä veri, joka vetää Reeberbahnille. Lähes ilmaiset shotit ja halpa olut ovat varmasti tänä päivänä yhtä suuri vetonaula Reeperbahninilla kuin kotikadun tytötkin: baaritiheys on kohtalainen, niitä osuu alueelle satakunta. Reeperbahn on vajaan kilometrin mittainen katu Hampurin Sankt Paulin kaupunginosassa, ja Irwinin aikaan se oli todellakin monelle ikkuna suureen maailmaan. Mutta kun aikuisviihteestä on tullut massaviihdettä, joka on verkossa kaikkien ulottuvilla, punaisten lyhtyjen alueet ympäri maailmaa ovat menettäneet jotain kielletyn hedelmän maustaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHämyinen ponnahduslauta myös BeatlesilleHampuri on aina ollut vilkas satamakaupunki, ja Sankt Paulin historia viihdyttämiseen erikoistuneena kaupunginosana on pitkä. Varsinaiseen syntiseen maineeseensa alue nousi kuitenkin 1960-luvulla.Hämyisät kellaribaarit toimivat tuolloin myös Beatlesin nousujalustana kohti ensimmäistä levytyssopimusta ja isompia estraadeja. Beatles veti Reeperbahnilla sitä kuuluisaa kovan päivän iltaa monena iltana peräkkäin vuosien 1960 ja 1962 välissä.Baarien, klubien ja pelisalien isäntinä toimivat 1960–80-luvuilla varjoisilla kujilla viihtyvät hämärämiehet. Rikollisuus jylläsi, ja rikollisliigat ottivat yhteen verisesti. Samanaikaisesti alue toi kuitenkin jatkuvasti kasvavia määriä turisteja Hampuriin ihmettelemään laulun arvoista paikkaa. Ja näille kävijöille maistuivat laulun ja leikin ohessa myös juoma ja ruoka.Hyvin alueella ei kuitenkaan mennyt, 90-luvulla Sankt Pauli oli yksi Euroopan köyhimpiä ja huonomaineisimpia kaupunginosia. Erityisesti huumekauppa rehotti. Hyvän käsityksen alueen historiasta saa käymällä Sankt Paulin museossa.Kehitys kuitenkin kehittyy, ja maailma muuttuu siinä ohessa. Niinpä Reeperbahn houkutteli tälle vuosituhannelle siirryttäessä yhä enemmän myös valtavirran turisteja.Näin ollen Hampuri päätti lopulta sijoittaa vuonna 2006 alueeseen. Jälleenrakennustöihin panostettiin 9,7 miljoonaa euroa.Ei tarvetta ujosteluunNyt Reeperbahn elää historiansa vilkkainta ja myös valoisinta aikaa. Rikollisuus ja huumeet on lakaistu maton alle, ja alueella voi liikkua turvallisesti läpi yön. Tästä pitää huolen kattava poliisivalvonta.Tanssitytöt, kabareet ja villit show-illat ovat yhä Reeperbahnin ydintä, mutta yhä useammin Reeperbahn toimii myös vain kulissina kaveriporukan kostealle illalle.Karaokea voi laulaa nykyään missä vain. Ja jos haluaa nauttia normaalimmasta kulttuurista, Reeperbahnin alueella on myös lukuisia tavallisia teatteria.Reeperbahnia ei kannata siis ujostella tai pelätä. Jos matka kulkee Hampurin kautta, Reeperbahn on poikkeamisen arvoinen tuttavuus – jo yksin sen historian ja maineen takia. Matkamuistojakin voi kadun varrelta ostaa kotiin illanviettoja virkistämään...Ja toki välillä voi kuvainnollisen lihan himon lisäksi harrastaa oikeaa herkuttelua. Reeperbahn tunnetaan myös pikaruokaloistaan, eli legendaarinen currywurst on must. Ja jos joku kaipaa jostain kumman syystä jotain tutumpaa, alueelta löytyy myös kolme ihka aitoa Hesburgeria…Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen 28.3.2025 Matkailu Göta Kanalia Tukholmasta Göteborgiin: aikamatka halki Ruotsin 27.3.2025 Automatkailu Autoreissu Euroopassa – nyt helpottaa: Vihreän kortin voi esittää kännykältä 24.3.2025 Matkailu Viikonloppu Valenciassa – kulttuuria ja historiaa rennosti 23.3.2025 Matkailu Montmartre: Pariisin rakastettu ja vihattu pieni kylä suurkaupungin sydämessä ei jätä koskaan kylmäksi 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle