1.6.2017 Matkailu Matka: Reeperbahn, Hampuri – maailman syntisin kilometri Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sankt Pauli ja Reeperbahn on yksi Suomen tunnetuimpia Syksyn Sävel -klassikoita, mutta paikkana se tuskin on enää sitä, mitä se oli Irwinin aikoihin – Beatlesista puhumattakaan. Meno on kuin Suomessa vappuna, ja tätä samaa joka ikinen ilta… Legendaarinen Reeperbahn Hampurissa mainostaa itseään maailman syntisimpänä kilometrinä, mutta yhtä hyvin se voisi kehua olevansa maailman kostein kilometri.Nykyään se ei nimittäin enää ole pelkkä veri, joka vetää Reeberbahnille. Lähes ilmaiset shotit ja halpa olut ovat varmasti tänä päivänä yhtä suuri vetonaula Reeperbahninilla kuin kotikadun tytötkin: baaritiheys on kohtalainen, niitä osuu alueelle satakunta. Reeperbahn on vajaan kilometrin mittainen katu Hampurin Sankt Paulin kaupunginosassa, ja Irwinin aikaan se oli todellakin monelle ikkuna suureen maailmaan. Mutta kun aikuisviihteestä on tullut massaviihdettä, joka on verkossa kaikkien ulottuvilla, punaisten lyhtyjen alueet ympäri maailmaa ovat menettäneet jotain kielletyn hedelmän maustaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHämyinen ponnahduslauta myös BeatlesilleHampuri on aina ollut vilkas satamakaupunki, ja Sankt Paulin historia viihdyttämiseen erikoistuneena kaupunginosana on pitkä. Varsinaiseen syntiseen maineeseensa alue nousi kuitenkin 1960-luvulla.Hämyisät kellaribaarit toimivat tuolloin myös Beatlesin nousujalustana kohti ensimmäistä levytyssopimusta ja isompia estraadeja. Beatles veti Reeperbahnilla sitä kuuluisaa kovan päivän iltaa monena iltana peräkkäin vuosien 1960 ja 1962 välissä.Baarien, klubien ja pelisalien isäntinä toimivat 1960–80-luvuilla varjoisilla kujilla viihtyvät hämärämiehet. Rikollisuus jylläsi, ja rikollisliigat ottivat yhteen verisesti. Samanaikaisesti alue toi kuitenkin jatkuvasti kasvavia määriä turisteja Hampuriin ihmettelemään laulun arvoista paikkaa. Ja näille kävijöille maistuivat laulun ja leikin ohessa myös juoma ja ruoka.Hyvin alueella ei kuitenkaan mennyt, 90-luvulla Sankt Pauli oli yksi Euroopan köyhimpiä ja huonomaineisimpia kaupunginosia. Erityisesti huumekauppa rehotti. Hyvän käsityksen alueen historiasta saa käymällä Sankt Paulin museossa.Kehitys kuitenkin kehittyy, ja maailma muuttuu siinä ohessa. Niinpä Reeperbahn houkutteli tälle vuosituhannelle siirryttäessä yhä enemmän myös valtavirran turisteja.Näin ollen Hampuri päätti lopulta sijoittaa vuonna 2006 alueeseen. Jälleenrakennustöihin panostettiin 9,7 miljoonaa euroa.Ei tarvetta ujosteluunNyt Reeperbahn elää historiansa vilkkainta ja myös valoisinta aikaa. Rikollisuus ja huumeet on lakaistu maton alle, ja alueella voi liikkua turvallisesti läpi yön. Tästä pitää huolen kattava poliisivalvonta.Tanssitytöt, kabareet ja villit show-illat ovat yhä Reeperbahnin ydintä, mutta yhä useammin Reeperbahn toimii myös vain kulissina kaveriporukan kostealle illalle.Karaokea voi laulaa nykyään missä vain. Ja jos haluaa nauttia normaalimmasta kulttuurista, Reeperbahnin alueella on myös lukuisia tavallisia teatteria.Reeperbahnia ei kannata siis ujostella tai pelätä. Jos matka kulkee Hampurin kautta, Reeperbahn on poikkeamisen arvoinen tuttavuus – jo yksin sen historian ja maineen takia. Matkamuistojakin voi kadun varrelta ostaa kotiin illanviettoja virkistämään...Ja toki välillä voi kuvainnollisen lihan himon lisäksi harrastaa oikeaa herkuttelua. Reeperbahn tunnetaan myös pikaruokaloistaan, eli legendaarinen currywurst on must. Ja jos joku kaipaa jostain kumman syystä jotain tutumpaa, alueelta löytyy myös kolme ihka aitoa Hesburgeria…Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?