12.7.2020 Matkailu Matkailua Euroopassa kesällä 2020 osa 4: Verdon – Euroopan kuuluisimmalla kanjonilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan kuuluisin kanjoni Verdon mykistää paatuneenkin matkailijan. Kiire unohtuu ja on aika pysähtyä ihailemaan ainutlaatuista maisemaa. Lentäen Espanjaan ja ajamalla takaisin. Ajamme heinäkuun aikana kaksi moottoripyörää Espanjasta Suomeen ja raportoimme matkan varrelta miten matkailu Euroopassa onnistuu ja miten koronan leviämisen estämisestä on huolehdittu Euroopan eri maissa. Neljännessä osassa matkustamme Etelä-Ranskassa Pyrenneiden vuoristosta itään Verdonin kanjoneille. Aiemmat osat pääset lukemaan täältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRastita haluamasi aamiaissisältöAndorrasta 50 kilometriä länteen Ranskan puolella sijaitsevassa Bagneres-de-Luchonissa on mukava herätä. Erityisesti, kun majataloa pitävät Olivia ja Geoff ovat illalla jo pyytäneet täyttämään lomakkeeseen mitä haluamme aamiseksi, ja mihin aikaan. Aamiainen tulee ”kuin Manulle illallinen”, oikean sisältöisenä ja sovittuun aikaan.Hotellihuoneeseen toimitettu aamiainen saattaa sisältää yllätyksiä, kuten tämä ”tee-se-itse -aamukahvi”. Suomalaiselle uusi menetelmä suodatinkahvin ja pussiteen välimaastosta.Sen jälkeen on aika osallistua työpalaveriin videoyhteyden välityksellä. Majatalon wifi-yhteydellä yhteys ei pätki kertakaan palaverin aikana, hieno homma. Pyöriä pakatessamme Olivia toteaa meidän olevan kymmenen vuoden majatalon pitämisen aikana ensimmäiset suomalaiset asiakkaat, johon vastaan kohteliaasti että toivottavasti emme viimeiset. Vasta sen sanottuani tajuan, miten paljon oikeasti toivon sitä. Ihan siis suomalaisten puolesta, että löytäisivät tämän upean majoituspaikan, joka booking.comin arvosteluissa on saanut arvosanaksi peräti 9,3.No toiletRanskan puolella menee hetki totutellessa Espanjasta poikkeaviin käytäntöihin. Pikkukylien bensa-asemat ovat nimensä mukaisesti bensa-asemia, eivät tavarataloja tai R-kioskeja. Polttoaineen lisäksi tarjolla on toki useammansorttista oheistuotetta, kuten kaksitahtiöljyä, 10W40 -moottoriöljyä sekä 5W-30 -moottoriöljyä. Eikä sitten muuta. Janonsammuttajiksi ei niistä ole.Eväät ja menovesi on hankittava eri pysähdyksillä. Toinen erikoisuus on se, että koronavirusepidemian aikana ranskalaisilla ei ilmeisesti ole tarvetta käydä vessassa, koska kaikkien huoltoasemien ja kahviloiden WC:t on poistettu käytöstä. Nopeuttaa matkustusta huomattavasti, kun toiletissa voi käydä vain aamuin ja illoin hotellilla. Ja parantaa samalla hygieniatasoa… eikun parantaako sittenkään, jos mietitään aivan loppuun asti.Hintataso Ranskassa saa hiukset nousemaan pystyyn edullisen Espanjan jälkeen. Bensa on samaa hintatasoa kuin Suomessa ja juomat ja matkaeväät maksavat pyöreästi tuplasti sen mitä Espanjassa. Positiivisia ajatuksia suomalaismatkailijalle tuo se, että Ranskassa näkee ilahduttavan paljon suomalaisille rakkaita Saabeja menneiltä vuosikymmeniltä, kuten 95-farkkuja ja vieläkin enemmän saman merkin cabriolet-malleja. Vaikken saappimies olekaan, niin kyllä se vaan lämmittää mieltä.Kahvitauolla saamme opetuksen ranskalaiseen ajattelutapaan. Autoilija tööttää takanamme, kun ilmeisesti liian rauhassa mietimme sopivaa pysäköintipaikkaa kylän ainoa kahvilan lähettyviltä. Vain muutamaa sekuntia myöhemmin sama autoilija pysäyttää oman ajopelinsä keskelle ajokaistaa vain jäädäkseen juttelemaan muutamaksi minuutiksi jalkakäytävällä seisovien tuttujensa kanssa. Eri säännöt siis turisteille ja paikallisille.Ranskassa on selvästi Espanjaa enemmän liikennettä niin moottoriteillä kuin vuoristoteilläkin. On lähdetty liikkeelle ja lomailemaan, niin voi päätellä asuntoautojen, täyteen pakattujen henkilöautojen sekä moottoripyörien määrästä. Ranskalaisten lisäksi liikkeellä on autojen rekisteritunnuksien perusteella ainakin brittejä, hollantilaisia, belgialaisia, italialaisia ja espanjalaisia.Koronarajoituksiin suhtaudutaan vaihtelevasti. Osassa liikkeistä ollaan hyvin tarkkoja kasvomaskien käytöstä, osassa taas eletään lähes normaalisti. Avoin WC:kin löytyy lopulta tietulliaseman jälkeiseltä P-paikalta. Maksullisten moottoriteiden tietullikäytäntö on Ranskassa harvinaisen kätevä, moottoritielle mennessä otat automaatista lipukkeen, ja tieltä poistuessa syötät lipukkeen automaattiin ja maksat pyydetyn summan. Ajoimme Etelä-Ranskassa muuten pikkuteitä pitkin, mutta Carcassonen ja Nimesin välin huitaisimme maksullista tietä pitkin hintaan 13,80 euroa.Verdon kutsuuMoottoritien jälkeen meillä on selvä suunta, tarkoitus on täräyttää kohti Verdonin kanjoneita. Eri lähteistä luettujen arvosteluiden perusteella kyseessä on Grand Canyonin jälkeen maailman toiseksi hienoin kanjoni, ja siis Euroopan hienoin. Kartalta on zoomailtu paikka valmiiksi ja arvioitu miltä tieltä olisi parhaat näkymät. Kerrankin huolimaton suunnittelu tuottaa tulosta ja olemme ilmeisesti juuri sillä oikealla reitillä, ainakin päätellen siitä että muuta liikennettä samalla kinttupolulla on huikea määrä.Nuoriso kävi laventelipellolla kuvauttamansa itsenä, miksei siis toimittajakin.Ennen Verdonia tien molemmin puolin on laventelipeltoja, joissa nuoriso käy kuvauttamassa itseään. Kovaa kamaa kuulemma Instagramissa nämä otokset.Verdonin kanjoneille saavuttuamme huomaamme varustautuneemme aivan liian vaatimattomasti nähtävyyden kohtaamiseen, ainakin jos vertaamme muihin paikalle tulleisiin. Näköalapaikoilla on retkeilyautoja, joissa on ovet selällään ja retkikeittiöissä kattilat porisemassa markiisien alla. Meillekin tarjotaan niistä viiniä maistiaisiksi, mutta kerromme tarttuvamme tarjoukseen ehkä ensi kerralla. Asuntoautoista on purettu polkupyörät pois telineistä ja lähdetty tutustutaan alueeseen tarkemmin. Osa taas on kaivanut teleskooppivavat ja kalastussaappaat henkilöautojen takakontista ja lähtenyt narraamaan illallisaineksia purosta. Hieman laiskemmat pukeutuvat bikineihin ja ottavat aurinkoa ja käyvät pulahtamassa Verdon-joessa. Me hikoilemme nahkapuvuissa, otamme muutaman kuvan ja jatkamme matkaa.Varaamme illansuussa majoituksen Castellanen jälkeen ”keskeltä ei mitään”. Hotellin nimi on Le Relais du Becassier ja sen ympärillä on kaksi taloa, jotka yhdessä hotellin kanssa muodostavat ”kylän”. Mutta mikä tärkeintä, hotelli on siisti, palvelu ystävällistä jopa ranskankieltä taitamattomalle ja hotellin terassiravintola on suoraan tien toisella puolella. Ruokaa, juomaa ja yöpaikka siis ovat olemassa. Koronan tartuttaminen suuntaan tai toiseen on täälläkin hankala tehtävä, sillä olemme korpihotellin ainoat asiakkaat. Hotellilla on myös oma bensapumppu, josta voi ostaa menovettä muikeaan 1,99 euron litrahintaan. Toisaalta, joka täällä on vailla bensiiniä, hän sitä ostaa, olipa hinta sitten kaksi senttiä tai kaksi euroa litralta. Eikä se bensiinin rahtaaminen kapeita vuoristorännejä pitkin tälle asemallekaan ole ilmaista.Hotelli Le Relais du Becassier ansaitsee palvelustaan täydet pisteet. Toki homma hoidetaan ranskalaisella twistillä, mutta silti maaliin asti.Hotellia illansuussa varatessa katsoimme navista sen olevan 21 kilometrin päässä. Kannattaa huomioida, että etäisyys kohteeseen ilmoitetaan linnuntietä. Kun käski navin suunnistaa perille, niin matkaa vuoristoteitä pitkin olikin 45 kilometriä ja ajoajaksi muutettuna se näillä tiellä tarkoittaa lähes tuntia.Päivän reitti Google Maps -linkkinä löytyy täältä.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?