12.11.2017 Matkailu Matkailukohde syvältä – tuhatvuotinen Rammelsberg Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rammelsberg ei ole tunnettu kaivos syvyydeltään, löydöksiltään tai kooltaan, mutta se toimi yhtäjaksoisesti vuosina 968-1988 eli yli tuhat vuotta. Teollisuudellaan merkittäväksi valtioksi kehittyneessä Saksassa on myös asiasta kertovia museoita. Rammelsberg ei ole tunnettu kaivos syvyydeltään, löydöksiltään tai kooltaan, mutta se toimi yhtäjaksoisesti yli tuhat vuotta. Vuosien saatossa sen uumenista on nostettu yhteensä 27 miljoonaa tonnia malmia. Pääasialliset tuotteet ovat sinkki, kupari, lyijy, hopea ja kulta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hovien tarpeista… Arkeologisissa kaivauksissa Rammelsbergin vuoren alueelta on löydetty malmin kappaleita ja sulatusvälineitä, joista on päätelty alueella kaivetun jo kolmannella vuosisadalla. Ensimmäiset maininnat kaivostoiminnasta löytyvät kuitenkin vasta vuodelta 968, jolloin Otto Suuri, Saksin Herttua ja Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan keisari kaivautti alueelta hopeaa hovin käyttöön. Vuoren juurella sijainneen Goslarin kaupungin kukoistus alkoi, kun vuoren rikkaudet houkuttelivat Henri II:n rakennuttamaan keisarillisen palatsin kaupunkiin. …sotavalmisteluihin Rooman valtakuntaan kuuluneet saksalaiset ruhtinaat ja herttuakunnat tietysti nahistelivat kaivoksen omistuksesta tuon tuostakin joko asein tai lakituvassa, mutta kasvava kulutus piti kaivoksen toiminnassa lyhyitä katkoksia lukuun ottamatta. Välillä Goslarin kaupunginkin hallinnassa ollut Rammelsberg päätyi saksalais-roomalaisen keisarikunnan hajottua 1800-luvulla Preussin kuningaskunnalle. Vuodesta 1936 alkaen kansallissosialistinen Saksa laajensi kaivosta sotaan valmistautumiseksi ja suurin osa nykyisistä rakennuksista onkin tältä ajalta. Viimeisenä toiminut Preussag-kaivosjätti lopetti toiminnan kesällä 1988 kaivoksen malmisuonien ehtyessä, vaikka lähiseudulla on löydetty merkkejä toisesta suonesta. …turistikohteeksi Rammelsbergin kaivos valittiin vuonna 1992 ensimmäisenä saksalaisena teollisuuskohteena UNESCON maailmanperintökohteiden listalle. Se on pysähdyksen väärti jo sellaisenaan, mutta yhdessä alueen muiden maailmanperintökohteiden Goslarissa ja Hildesheimissa kanssa ehdottomasti hyvä matkakohde. Alueelta löytyy kattavat näyttelyt kaivostoiminnasta, mineraaleista ja elämisestä kaivoksessa eri aikakausilla. Välineistöä ja koneita on runsaasti esillä pääasiallisesti tosin maailmansotien jälkeiseltä ajalta. Malminkäsittelytilojen ja maanalaisen vesivoimalan lisäksi vierailun kohokohta on opastettu retki kaivostunneliin. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja – tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Yleinen Saksan Autoliitto ADAC: Näissä maissa kaaharien autot takavarikoidaan 13.5.2024 Automatkailu Euroopan huvipuistot – vähän jännitystä autolomalle 10.5.2024 Matkailu Örön linnakesaari Kemiönsaaressa kutsuu kulkemaan 7.5.2024 Matkailu Ruoka – Helsingin matkailun maistuva valtti 5.5.2024 Matkailu Coves de Artà Mallorcalla – kun kivet tippuvat 5.5.2024 Matkailu Näin lennät turvallisesti – 16 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe