22.1.2015 Matkailu Matkalla: Dresden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Barokin maineeseen nostama, toisen maailmansodan tuhoama ja Itä-Saksan osin laiminlyömä Dresden on kaupunkikohde historiasta kiinnostuneille, kulttuurin nälkäisille ja hipstereille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKukoistus alkoi VäkevästäDresdenin keskusta on nähtävyys itsessään. Kaupungin barokki-ilmeestä on kiittäminen Saksin vaaliruhtinasta ja Puolan kuninkaaksi itsensä järjestellyttä August Väkevää (1670–1733).Mahtimies sai lisänimensä yhden tarinan mukaan hevosen kengän suoristamiseen riittäneistä voimistaan ja aikalaisten keskuudessa kunnioitusta herättäneestä lähes 180 sentin pituudesta.Toinen tarina kertoo hallitsijan kunnostautuneen nimensä veroisesti ihmissuhteissaan. Lähteestä riippumatta virallisia ja epävirallisia lapsia kerrotaan siunaantuneen Väkevälle yli 360.Monella rintamalla sotineen hallitsijan vauhdittamana Dresdenistä kehittyi kulttuurin keskittymä. Yli kolme vuosisataa myöhemmin kaupunki on tunnettu erityisesti musiikista ja kuvataiteista.Itä-Saksaa unohtamattaKaupunkia kierrellessä barokin rinnalla tutustuu vääjäämättä myös itäsaksalaiseen kaupunkikuvaan, jonka näyttävyydestä voi olla montaa mieltä. Vaikutteet ovat edelleen vahvat ja ainakin osa itä-ilmeestä on päätetty suojella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHolvillinen aarteitaKun aikaa on vain muutamalle tutustumiskohteelle, on yksi varma valinta Grünes Gewelbe eli ”Vihreä Holvi”. Dresdenin linnan siipeen sijoitettuun kaksiosaiseen museoon on koottu todennäköisesti Euroopan merkittävin aarrekokoelma. Suurin se ainakin on.Jos aikaa ja voimia riittää, eivät Dresdenistä museot hevillä lopu. Aihepiirien kirjo hämmästyttävän laaja: hygieniasta sotahistoriaan ja posliinista matemaattisiin välineisiin. Perinteisempiäkin vaihtoehtojakin riittää.Suurtuho pommituksissaDresdenissä toisen maailmansodan tapahtumia ei voi sivuuttaa. Helmikuun 13. päivänä 1945 toinen maailmansota oli käytännössä jo ratkennut. Tappion häämöttäessä historiallisesti arvokas Dresden haluttiin säästää.Sotilaallisesti toissijaisessa kaupungissa oli lähinnä siviiliväestöä, joten mittavat pommitukset tulivat yllätyksenä.Suotuisien sääolosuhteiden ja palopommien voimasta syntynyt tulimyrsky tuhosi lopulta kaksi kolmasosaa kaupungista.Toisen maailmansodan tuho ei kuitenkaan ollut ensimmäinen lajissaan. Dresdeniä ovat koetelleet useimmat eurooppalaiset suursodat, rutto ja vuosien 1491 ja 1685 tulipalot, joista viimeisimmän jälkiä korjattiin vuosikymmeniä. Keskustassa riittää jälleenrakennettavaa edelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKirkko kaupungin sydämessäDresdenin kohtalo sai sinetin, kun kaupungin symboli, hiekkakivestä tehty Frauenkirche-kirkko romahti roihuavien pommituksia seuranneiden tulipalojen kuumuudesta.Vaikka kaupunkia jälleenrakennettiin ja korjattiin seuraavien vuosikymmenten aikana itäsaksalaiseen tyyliin, jäi Frauenkirche ruusupensaiden peittämäksi kiviröykkiöksi aina saksojen yhdistymiseen saakka. 1990-luvun jälkeen toteutetun jälleenrakennushankkeen jäljiltä kivikasasta nousi kirkko jokseenkin alkuperäisessä asussaan.frauenkirche-dresden.deYöllä kaupunki kauneimmillaanJos aikataulu on tiukka, onnistuu Dresdenin päänähtävyyksien katseleminen pintapuolisesti vaikka yöllä. Itse asiassa keskusta on iltavalaistuna näyttävimmillään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPostikorttien kanssa kaupungilleKiinnostava tapa tutkia entistä ja nykyistä on kaupungin katseleminen vertaamalla nykyistä vanhoihin vanhojen valokuviin. Kuvamateriaalia löytyy kattava valikoima postikortteina ja opaskirjoina kioskeissa ja kirjakaupoissa.Dresdenin historia tunnetaan 1200-luvulta saakka, mutta korttikierroksella seikkaillaan lähihistoriassa jja tuoreimman jälleenrakennuskierroksen tapahtumissa.Lasillinen maitoaYksi erikoisimmista tutustumiskohteista on taatusti maailman kauneimmaksi kehuttu maitokauppa. Villeroy & Bochin ylenpalttisen koristeellisilla kaakeleilla kuorrutettu puoti on perustettu 1880-luvulla. Nähtävyys-statuksesta huolimatta meijerituotteita myydään entiseen malliin.Juustotiskin tuoksu on tyrmäävä ja virkistävää maitolasillista on valmistauduttava odottamaan, sillä matkailijoita saapuu tutustumiskäynnille bussilasteittain ympäri vuoden. Kauppa käy kivijalkaliikkeen lisäksi myös internetissä.pfunds.deKierrokselle keskustaa kauemmasMatkailijan kannalta kiinnostavaa koettavaa riittää myös varsinaisen keskusta-alueen ulkopuolella. Julkinen liikenne toimii kaupungissa mainiosti, mutta lähialueeseen tutustuminen sujuu pysäköintiä lukuun ottamatta vaivattomasti myös omalla autolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHipsterien vanavedessäElben vastarannalle rannalle levittäytyvä Neustadt on Dresdenin muodikkain kaupunginosa. 15 neliökilometrin alue on täynnä trendikästä ja tyylitietoista elämää. Asukkaiden keski-ikä huitelee 30 vuoden tuntumassa, joten ilmapiiri on eläväinen.Valtavirran ulkopuolella omaan tahtiinsa kulkeva kaupunginosa tarjoaa tutustuttavaksi katukeittiöitä, baareja, ruokaa, juomaa, musiikkia, muotia, taidetta ja tuoreimpia trendejä.Paikalliset harrastavat myös katukahvittelua, johon kuuluu kahvin ohella ihmisten katselu. Kahvin kylkeen kannattaa tilata tuhti viipale stollenia eli tolppakakkua, jonka leipomisessa ei voita tai rusinoita säästellä.Sininen siltaElben ylittäminen Sinistä siltaa pitkin Loschwitzin kaupunginosaan kannattaa, jos aikaa on puoli päivää tai enemmän. Riippusilta on näyte 1800-luvun insinööritaidosta. Rakenteellisesti se oli aikanaan edistyksellinen.Toisen maailmansodan viime metreillä silta yritettiin räjäyttää, mutta muutamat paikalliset asukkaat pelastivat sen katkaisemalla palavat sytytyslangat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiinalaisia vaikutteita15 kilometriä kaupungin keskustasta sijaitseva Pilnitzin linna on Euroopan suurin kiinalaisvaikutteinen palatsi- ja puistokokonaisuus, jonka rakentamisesta on kiittäminen August Väkevää.Barokkijuhlien ja hovielämän puitteiksi rakennetun kokonaisuuden puistossa kasvaa yli 230-vuotias camelia-puu. Näyttävä kasvi ei kestä Dresdenin talvea, eikä sitä voi siirtää, joten sen suojaksi rakennettu kasvihuone siirtyy kiskoilla puun luo lämmityskaudeksi.schlosspillnitz.deAistien juhlaaWackerbarthin linna ja viinitarha lupaavat vierailijalle aistien juhlaa. Barokkipuutarha ja laakson rinteille kivetyt viinitarhat takaavat ainakin näyttävät puitteet lounaalle. Pienestä koostaan ja pohjoisesta sijainnistaan huolimatta tarhan viinit ovat tutustumisen arvoisia.Myös ravintolan ruokaa kehutaan. Kulinarismin saralla elämys on viinin kyytipojaksi tarjoiltava sinappinen bratwurst-makkara. Yhdistelmä ei ole aivan perinteisimmästä päästä.schloss-wackerbarth.deMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFunikulaarilla ja riippuradallaLoschwitzissa riittää huviloita ja näyttäviä omakotitaloja. Alue oli ennen Dresdenin varakkaimman väen suosiossa. Nyt se tarjoaa puitteet myös tyylikkäille käsityöläiskaupoille, pikkuputiikeille, ravintoloille ja verkkaisemmalle elämälle.Maisemien perässä kannattaa hypätä funikulaarin tai vuonna 1901 avatun riippuradan kyytiin ja nousta ylemmäs jokilaaksosta.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa