28.12.2015 Matkailu Mato Valtonen Kuuban autokaunottarien lumoissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Havannan katujen rakkaudella kokoon kursitut amerikanraudat saivat arvoisensa kirjan. Värikkäät amerikanraudat ovat erottamaton osa Havannan katukuvaa. Uusi kuvakirja kertoo autoista, mutta myös paljon muustakin kuten kuubalaisesta asenteesta elämään. Rockjätkänä tunnetun Markku ”Mato” Valtosen tuore kirja on romanttinen rakkaudentunnustus viisikymmenluvun nelipyöräisille tyyli-ikoneille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Salsaa, sikareita ja elämäniloa Huolellisesti tehty kirja on luettavissa myös syvällisempänä kunnianosoituksena kuubalaisille ihmisille ja elämänmenolle, jossa on jäljellä paljon sellaista, joka on lähes tyystin jo unohtunut meiltä tehokkailta pohjoismaalaisilta työmyyriltä. Kuubalainen arki pursuaa niukoista edellytyksistä huolimatta elämänjanoa, jonka osasia ovat salsan ja mambon rytmit, sikarin savu ja rommin tuoksu. – Havannassa on vaikea olla huonolla tuulella. Katselet vain ympärillesi, nostat käden pystyyn kyytiä varten ja kohta istut aikamatkalla 1950-luvun Chevroletin takapenkillä etkä voi olla hymyilemättä, Valtonen tiivistää. Taatusti harvinaisia! Havannan katukuvan 1950-luvun Plymouthit, Pontiacit, Chevroletit, Buickit ja Fordit ovat nielleet kilometrejä ja kokeneet useita uudestisyntymisiä. Autojen maalipinta on usein saanut moneen kertaan uuden kuosin, eikä nykyinen värisävy todellakaan löydy valmistajansa alkuperäisestä väripaletista! Rokkikukon paneutuminen nostaa kättä lippaan. Valtonen pyrkii kertomaan lukijalle jokaisen kirjaan päätyneen auton mallin mahdollisimman tarkasti. Valtosen havaintojen mukaan Chevroletit ovat Kuuban yleisin automerkki. Monet Havannan katukuvan autot ovat todellisia harvinaisuuksia, ainutlaatuisia yksilöitä, jotka ovat kaukana puritaanisesti kunnostetuista orkkisautoista. Kirjaa varten oli haasteellista tunnistaa autojen merkkiä tai mallia, sillä lopputulos on usein rakenneltu usean eri auton osista. Valtosella oli apuna Timo Jätyri, joka on voittanut autojen tunnistamisen Suomen mestaruuden. Kauppasaarron kurimuksessa Eri puolille kirjaa ripoteltu historiallinen ja taustoittava aineisto syventää antia. Tuore kirja on paljon muutakin kuin vain autokuvien selailukirja. Moni muuten lienee unohtanut kauppasaarron alkuvaiheet. Vuoden 1959 Kuuban vallankumouksen jälkeen Yhdysvallat lopetti aluksi sokerin oston maasta ja määräsi myöhemmin vuonna 1962 Kuuban kauppasaartoon. Saarto vaikeutti paikallisten elämää monin tavoin ja näkyi kuubalaisessa arjessa. Saarto koetteli myös autoilua, sillä varaosien maahantuonti hankaloitui tai kävi mahdottomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turmeltumaton – vielä pitkään Muodokkaat, kookkaat ja värikkäät amerikanautot ovat vielä pitkään erottamaton osa ruuhkaisen Havannan katukuvaa. Valtosen mukaan autot ovat Havannalle samanlainen tunnusmerkki kuin Eiffel-torni Pariisille, Big Ben Lontoolle ja Guggnheimin museo New Yorkille. Vaikka Yhdysvallat aloittikin kauppasaarron purkamisen syksyllä 2015, ei monin tavoin nukkavieru, mutta myös kapitalismilta turmeltumaton matkakohde välttämättä muuksi muutu ainakaan kovin nopeasti, uumoilee kirjailija. Luovuutta ja peltityötaitoja Havannan kaduilla liikkuvat autot ovat elävä todiste sinnikkäästä optimismista. Autojen kunnostus on vaatinut havannalaisilta rasvanäpeiltä luovuutta ja monenlaisia taikatemppuja, sillä amerikanraudat on tuotu maahan ennen vallankumousta eli 56 vuotta sitten. Autovanhusten ylläpito on vaatinut omistajiltaan peltityötaitojen lisäksi merkittäviä rahallisia uhrauksia. Kuuban yhteiskuntajärjestelmän ja vuosikymmenten kauppasaarron vuoksi autonosien tilaaminen Yhdysvalloista on ollut havannalaisille autoharrastajille vain kaukainen haave. Ongelmat on täytynyt ratkaista muutoin kuin kuvetta kaivamalla, omatoimisesti. Missä Hemingway joi mojitonsa? Lukija saa tietää senkin, että Kuuban noin 55 000 kilometrin tieverkostosta vain puolet on päällystettyjä väyliä. Mutta missä kirjailija Ernest Hemigway joi mojitonsa ja mitä yhteistä on DeSoto-automerkillä ja Havana Club -rommilla? Katujen kaunottaret – Kuubalaista aikarautaaMato Valtonen153 sivua, ovh. 34 euroa (esim. addlibris.com-sivusto 22 eur), Bazar Kustannus Oywww.bazarkustannus.fi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mato Valtosen ensirakkaus oli Chevrolet Bel Air 1963 Kuvakirjan synnytti intohimo ja reissukaverien riesa Moni hyvä asia kehkeytyy vaivihkaa ja suunnittelematta. – Alunperin ei ollut tarkoitus tehdä kirjaa. Innostuin joitakin vuosia siten kuubalaisten autojen tunnelmasta ja kuvailin niitä loputtomasti matkaseuralaisteni riesaksi, Mato Valtonen taustoittaa. – Kävelyretkemme olivat kovin katkonaisia: näin kaikkialla valokuvan arvoisia aarteita. Kaverit vilkuilivat olkansa yli, että minne se Mato taas jäi. Useamman matkan jäljiltä koossa oli lopulta kuvia noin tuhannesta autosta. Kamera pysyy käsissä Kaikki 153-sivuisen kirjan autovalokuvat ovat Mato Valtosen ottamia. – Hain tilanteita, joissa olisi auton lisäksi ihmisiä, koiria ja maalauksellisia rakennuksia. Silmäilin sopivatko talojen tai ihmisten vaatteiden värit autoon. Mies vähättelee aivan turhaan otostensa laatua kirjoittamalla, että kuvaaminen Kuubassa on niin helppoa, että jokaisesta voi tulla ”mestariotosten armoitettu tekijä”. Oivaltaviin valokuviin vaaditaan paljon muutakin kuin oikeanlaista valoa, värisävyjä ja autoja: silmää, ennakointia ja todellisuuden rajaamista. Erinomainen lopputulos ei ole kuitenkaan valtava yllätys – Mato on aiemmilla tekemisillään ja tempauksillaan osoittanut olevansa populaaritaiteen moniottelija. Amerikanrauta sen olla pitää Mato Valtonen kertoo, että amerikanraudat ovat kulkeneet matkassa varhaisnuoruudesta. – Eka oli Chevrolet Bel Air 1963, jonka hankimme kolmen muun lahtelaisnuoren kanssa kimppa-autoksi. Se kiersi Lahden katuja tauotta muutaman kesän. Aina oli bileet pystyssä, kävelit vaan kaupungille ja kohta jonkun kulman takaa ilmestyi tuttu keula. Sen jälkeen niitä on ollut useampikin. Mato Valtonen kertoo, että hän haki Sakke Järvenpään kanssa Yhdysvalloista pitkälti toistasataa dollarihymyä Suomessa myytäväksi. – Jotkut niistä jäivät omaan käyttöön. Vuoden 1963 split window Corvetten myynti harmittaa vieläkin, se olisi pitänyt jättää. Harrikka vaihtui BMW:hen Valtosella ei ole tätä nykyä harrasteautoa. Viimeisin silmäterä oli vuoden 1956 Lincoln Continental Mark 2, jonka mies omisti lähes 30 vuotta. – En juuri ajanut sillä kymmeneen vuoteen ja totesin, että se ansaitsee paremman kodin. Käyttämättömänä nuo laitteet tuppaavat hajoilemaan itsekseen. Prätkä on sekin vaihtunut harrikoista BMW 1200 GS Adventureen. – Pitelemätön perhokalastaja pääsee sillä syvemmälle metsäteiden perälle jokien rantoihin. Teksti Marko Jokela Kuvat Mato Valtonen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan