12.10.2020

Mazda esitteli odotetun MX-30 täyssähköauton kotimarkkinoille – hybridinä!

Mazda MX-30
Mazda MX-30

Mazda MX-30 -täyssähköauto on jo Suomessa, mutta Japaniin se saapuu alkuun vain hybridinä.

Mazda MX-30 on japanilaisvalmistajan jo jonkin aikaa odotettu täyssähköauto. Se lainaa yhtiön jännemmistä malleista tutun MX-tunnuksen (mm. MX-5) ja taannoisesta RX-8 -urheiluautosta tutut kaapparitakaovet ja pakkaa ne rakkaaseen täyssähköpakettiin.

Ensimmäiset MX-30:t ovat jo Suomessa, ja Moottorin koeajoon auto saadaan kuun loppupuolella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähkö tärkeää Euroopassa

Mazda MX-30 on valmistajalle tärkeä tuote tiukkojen hiilidioksidipäästörajojen kuormittamassa Euroopassa: yhtiöllä ei toistaiseksi ole ollut kuin kevythybyriditekniikkaa kehittyneen polttomoottorimallistonsa tukena.

Mazda MX-30:n on tiedetty käyttävän CX-30 -mallin perusrakennetta, eli täysin tyhjästä 35,5 kilowattituntisen akun liikuttamaa autoa ei ole tehty.

Silti tänään kuultu uutinen yllättää: MX-30 saapuu Japanin kotimarkkinoille ainakin aluksi pelkästään kevythybridinä! Yhtiön täyssähköauton rakenteisiin siis mahtuu kuin mahtuukin polttomoottori. Auton e-Skyactiv-G -nimen saanut voimanlähde saa avustusta 5,1 kilowatin sähkömoottorilta, joka toimii Mazdan käyttämällä 24 voltin kevythybriditekniikalla. Japanilaismerkki kertoo 24 voltin riittävän nykytehoihin, ja raskaassa liikenteessä käytetyn jännitteen vuoksi 24 voltin komponentit ovat paljon edullisempia kuin kilpailijoiden suosiman 48 voltin osat.

Mazda MX-30

Wankel-matkanjatkaja tulossa

Mazda on ilmoittanut tuovansa kotimarkkinoillaan myyntiin myös täyssähköisen MX-30:n, joskin vain leasing-ohjelman kautta. Kevythybridin tuomista Eurooppaan  tai muille markkinoille ei ole vielä päätetty.

Yhtiö on kuitenkin vihjannut MX-30:n saavan varsin pian wankel-kiertomäntämoottoriin perustuvan matkanjatkajan joskus vuonna 2022. Sen avulla varsin pienellä akulla varustettu sähköauto voisi tarvittaessa taittaa pidempiäkin matkoja. Vastaavaa ratkaisua käytettiin BMW:n i3-mallissa, josta pieni matkanjatkaja kuitenkin tiputettiin kesken tuotannon pois.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe, kuvat: Mazda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat