20.2.2023 Ajoneuvot Mercedes alensi EQE SUV:n hintoja useilla tonneilla – myös jo auton tilanneet hyötyvät hintamuutoksesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin EQE SUV -mallin hinnat laskivat noin neljä prosenttia. Hintamuutos vaikuttaa myös niiden asiakkaiden autoihin, jotka ovat tilanneet auton ennen hinnastopäivitystä. Mercedes-Benz EQE SUV -automallia on tähän saakka myyty ennakkohinnoilla. Mercedes-Benz EQE SUV -auton hinnasto kuitenkin vahvistui 16. helmikuuta – ja se muuttui aiemmin julistetuista ennakkohinnoista, auton hankkijan kannalta edullisempaan suuntaan. Koko automallin hinnasto meni kauttaaltaan uusiksi ja hintavaikutus EQE SUV:n hinnoissa on useita tuhansia euroja. Mallista riippuen EQE SUV:n hinta laski noin neljä prosenttia eli 4 090–5 450 euroa.Mercedes-Benzin maahantuoja Veho kertoo, että yhtään autoa ei ole vielä luovutettu asiakkaille, joten olemassa olevat asiakastilaukset myös päivitetään uudella alemmalla hinnalla. Näin myös jo autonsa tilanneet asiakkaat hyötyvät uusista hinnoista täysimääräisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuto on jo nähty SuomessaMercedes-Benz EQE SUV on Mercedes-Benzin EVA 2.0 -täyssähköautojen perusrakenteelle suunniteltu neljäs korimalli, josta tulee myyntiin myös AMG-versio. Auto on jo käväissyt aiemmin Suomessa ja Moottorin toimitus tutustui siihen ensimmäistä kertaa Pariisin autonäyttelyssä viime syksynä.Mercedes EQE SUV -mallit perustuvat vastaaviin EQE sedan -malleihin. EQE SUV -mallien pituus on 486 senttimetriä, joka on kahdeksan senttimetriä vähemmän kuin EQE sedanin kokonaispituus. Autojen pituusero syntyy korin takaosan muotoilusta. Suurin ero mitoissa on kuitenkin korin korkeudessa, joka SUV-mallissa on 169 senttiä eli 18 senttimetriä enemmän kuin sedan-mallissa. SUV-malli on peilien kanssa neljä senttimetriä sedan-mallia leveämpi. SUV:n akseliväli 303 senttimetriä on puolestaan 9 senttiä lyhyempi kuin sedanissa.Auton korkeutta voi muuttaa 30 millimetriä lisävarusteisen ilmajousituksen avulla. EQE SUV:n lisävarusteinen nelipyöräohjaus tuo myös mahdollisuuden valita jopa 10 asteen kääntökulman takapyörille, jolloin kääntösäde supistuu kompaktin henkilöauton tasolle. Leveämpien takarenkaiden vuoksi AMG-mallissa suurin kääntökulma on yhdeksän astetta.Suurin suosio nelivetomallistollaSuomen maahantuoja ennakoi, että myyntimallistossa suurimman suosion saavat nelivetoiset mallit. 4MATIC-nelivetomalleissa Torque Shift -toiminto jakaa moottorien tuottaman voiman portaattomasti taka- ja etuakselin sähkömoottoreiden välille. Lähtökohtaisesti kaikissa 4MATIC-malliessa takamoottori on tehokkaampi, jolla saadaan aikaan takavetopainotteisen kiinteän vetosuhteen kaltainen ajokäytös. Nelivetomallit on varustettu toimintamatkaa lisäävällä kytkimellä, joka tasaisessa ajossa irrottaa etummaisen moottorin voimansiirrosta. Järjestelmä mahdollistaa etumoottorin pysäyttämisen, jolloin energiaa kuluu vain takimmaisen voimanlähteen tarpeisiin.Ensimmäisessä vaiheessa ensi kesänä toimituksiin tulevat EQE 350 4MATIC SUV, EQE 500 4MATIC SUV, EQE AMG 43 4MATIC SUV ja takavetoinen EQE 300 SUV. Seuraavassa vaiheessa, arviolta kesäkuun aikana, Mercedes julkaisee AMG 53 4MATIC+ -version hinnan. Niiden toimitukset alkavat vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.Malliston edullisin malli on takavetoinen EQE 300 SUV, jonka hinta on 87 300 euroa. Mercedes EQE 350 4MATIC SUV maksaa puolestaan perusvarustein uuden hinnastoin mukaisesti 93 300 euroa. EQE 500 4MATIC SUV -mallin hinta on nyt 99 900 euroa ja EQE AMG 43 4MATIC SUV -mallin hinta 123 900 euroa.Lisävarusteena 22 kilowatin sisäinen laturiEQE SUV -mallin vakiovarustetaso noudattelee EQE sedanin varustusta. Varusteiltaan Suomessa myytävät EQE SUV -mallit ovat runsaammin varusteltuja kuin Keski-Euroopassa myynnissä olevat EQE SUV -mallit. Suomessa malliston vakiovarusteisiin kuuluvat myös mm. kookkaampi OLED-tekniikalla toteutettu 12,8 tuuman keskinäyttö, Distronic-etäisyysvakionopeudensäätimen sisältävä avustinpaketti, adaptiivinen kaukovaloavustin, matkapuhelimen langaton lataus ja ulosnousevat ovenkahvat. Muita vakiovarusteita ovat muun muassa LED High Performance- ajovalot, 11 kilowatin sisäinen laturi ja 170 kilowatin DC-pikalatausliitäntä sekä Electric Art- sisätilapaketti.Ripeämpää asiointilatausta varten vakion 11 kilowatin lataustehon rinnalle on lisävarusteena saatavissa myös 22 kilowatin sisäinen laturi AC-lataukseen.Nopeaa lataustapahtumaa tukee autoissa oleva akuston lämmönhallinta, esimerkiksi talvella pikalatauspisteelle navigoitaessa auto esilämmittää akuston latausta varten. EQE SUV on latautuu optimaalisissa olosuhteissa suurteholatauspisteellä 10 prosentista 80 prosenttiin vain hieman yli puolen tunnin aikana.Lähde: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa