14.8.2024

Mercedes aloittaa autonomisen ajamisen testit Kiinassa

Kuva Moottori

Mercedes-Benzin tavoitteena on aloittaa autonomisen ajon tason 4 testit Kiinassa sekä moottoriteillä että kaupungissa.

Saksalainen autojen valmistaja Mercedes-Benz aloittaa autonomisen ajamisen testit Kiinassa, kertoo Automotive News Europe. Kiina on valittu testien maaperäksi sen vuoksi, että automaailman kuumin kisa käydään tällä hetkellä Kiinassa, joka kasvaa niin autojen valmistajana kuin myös autojen myynnin näkökulmasta ja autovalmistajat pyrkivät saamaan Kiinassa etulyöntiasemaa kilpailijoihin nähden. Mercedeksen tekemät autonomisen ajamisen testit tehdään tarkalleen ottaen Kiinan pääkaupungissa Pekingissä.

Mercedes on saanut hyväksynnän aloittaa autonomisen ajamisen tason 4 testit Kiinassa. Autonomisessa ajamisessa kehitysvaiheet on jaettu kaikkiaan kuuteen eri tasoon ja tasot on merkitty numeroin 0–5. Korkein, taso viisi on jo kuljettajaton taso, joka tarkoittaa sitä, että kuljettajasta tulee matkustaja.

Taso, jolla Mercedes aloittaa testit, on toiseksi korkein – tällöin auto etenee jo suurin osin omatoimisesti. Tasolla 4 ajaminen tapahtuu sekä maantiellä että kaupungissa ja auto voidaan pysäköidä esimerkiksi parkkitaloon jossa on automatisoitu pysäköinti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myös Tesla ja GM testaavat Kiinassa

Mercedes on kertonut tiedotteessaan, että sen tavoitteena on testata autonomisessa ajamisessa esimerkiksi vasemmalle kääntymistä vilkkaassa liikenteessä, ilman että kuljettaja puuttuu kääntymiseen. Sen lisäksi Mercedes aikoo testata myös peruuttamista ja pysäköimistä ilman kuljettajan väliintuloa.

Myös Mercedeksen kilpailijat, kuten Tesla pyrkivät tuomaan autonomisen ajamisen Kiinaan. Tesla saa testata omaa järjestelmäänsä, jota se kutsuu Full Self Drivingiksi Kiinan Shanghaissa. Myös General Motors testaa omaa järjestelmäänsä Cadillac-autoilla Shanghaissa.

Tällä hetkellä Kiinan lainsäädäntö sallii autonomisen ajamisen tason kaksi Kiinassa. Se tarkoittaa sitä, että auto voi suorittaa ohjauksen, kiihdytyksen ja kaistanvaihdot, mutta kuljettajan on valvottava ajoa koko ajan ja pidettävä kädet auton ohjauspyörällä.

Esimerkiksi Mercedeksen järjestelmä, Drive Pilot on hyväksytty tällä hetkellä Euroopassa ja Yhdysvalloissa tason 3 osalta. Autonomisen ajamisen kolmannella tasolla auto pystyy jo käsittelemään monimutkaisia ajotehtäviä. Kuljettajan ei tarvitse aktiivisesti seurata liikennettä, vaan hän voi luovuttaa osan ajotehtävistä autolle. Tarvittaessa kuljettajaa pyydetään ottamaan ajovastuu nopeasti, esimerkiksi viidessä sekunnissa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat