10.12.2024

Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä

Kuva Mercedes-Benz

Mercedes-AMG SL:ään perustuvassa Purespeedissä ei ole tuulilasia eli voimassa on ainakin de facto -kypäräpakko.

Etenkin joulun aikaan toiveet tapaavat käydä toteen, ja niin tekee myös Mercedes-AMG:n 250 supersitoutuneen superautoasiakkaan viime kesänä syttynyt toive. Tuolloin saksalaisvalmistaja esitteli F1-tunnelmissa Monacossa tulevan Mythos-sarjansa ensimmäisen jäsenen, jonka tuotantoversio on silmiemme edessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikki perustuu haloon

Se varsinainen juttu SL:ään perustuvassa Purespeedissä on kuitenkin katon ja kaikkien ikkunoiden puuttuminen. Niiden sijaan ohjaamon yllä kaareutuu Formula ykkösissä muutaman vuoden ajan käytössä ollut halo-turvakaari.

Turvakaari on toki myös Purespeedissä lakisääteinen turvaelementti, A-pilareiden korvaaja, mutta koska kyseessä on sentään Mercedes, on yksinkertaisen kaaren omanlaistaan rujoutta pehmennetty tunnelmavalaistuselementillä.

Mitään varsinaista tuulilasia ei siis ole. Koska kukaan ei todennäköisesti halua kokea lähellekään auton 315 km/h huippunopeuden tuomaa ilmavirtaa kasvoillaan - saati ötökän iskeytymistä naamatauluun siinä nopeudessa - auton mukana tulee kaksi ajokypärää puhelulaitteineen.

Todellakin, hulppean huippunopeuden mahdollistava voimalinja on sekin selvillä. Mercedes-AMG SL 63:lta perustansa lainaava Purespeed tukeutuu 430 kilowatin eli 585 hevosvoiman sekä 800 newtonmetrin 4,0-litraiseen tuplaturbo-V8:aan. Kun nämä voimavarat välitetään neljälle pyörälle, Purespeed kiihtyy nollasta sataan 3,6 sekunnissa ja huippunopeus yltää mainittuun 315 kilometriin tunnissa.

Mercedes-AMG Purespeed on täten kaikkien aikojen nopeimpia katottomia ja tuulilasittomia katulaillisia autoja.

Hopeanuoli on punanuoli syystä

Purespeedille on löytynyt inspiraation lähteitä aina 1950-luvulta asti ja tyylimielessä jopa sadan vuoden perästä. Istuinten takaa löytyvät spider-pilarit ovat nimittäin tuttuja tuon aikakauden Le Mans -kilpureista, ja Mercedeksen tapauksessa tietenkin 300 SLR:stä.

Hopeanuolen punaiset osuudet juontavat puolestaan juurensa sinne sadan vuoden taakse, vuoden 1924 Targa Florioon Sisiliassa.

Paikalliset fanit vetivät ilmeisesti sata vuotta sitten aika paljon kotiinpäin, sillä Mercedeksen oli maalattava autonsa Alfa Romeon kanssa samanväriseksi, jotteivät sisilialaiset hoksaisi häiritä saksalaisen kulkua tien varressa. Hämäys kannatti, sillä Mercedes toi tuon vuoden Targa Floriosta kotiin kultaa.

Lähde: Mercedes-Benz

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat