16.1.2014

Mercedes-Benz C-sarja

Odotetuimpia premium-uutuuksia on Mercedes-Benzin C-sarja, joka on palvellut uskollisesti jo pitkään.

Mercedes-Benzin C-sarja on kokenut uudistumisen. Valmistaja paljasti hieman varjeltuja tulokkaan salaisuuksia jo loppuvuodesta Stuttgartissa. Muotoilukeskuksen uumenissa valokuvaaminen ei onnistunut, sillä kamerat kerättiin talteen jo ovella.

Mielikuva vahvistuu valmistajan joulukuun puolivälissä julkistamista kuvista. Ulkomuodot ovat jykevän maskuliiniset. Esimerkiksi keula on aiempaa pystympi.

Keulailmeitä on tarjolla kaksi: johtotähti sijaitsee keskellä etusäleikköä tai konepellin etureunassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokoa ja keveyttä

Alumiinin ja suurlujuusterästen käyttö on keventänyt koria. Uutuus on sata kiloa edellismallia kevyempi, vaikka onkin kasvanut kaikkiin suuntiin. Pituutta on lisää 95, akseliväliä 80 ja leveyttä 40 millimetriä. Tavaratila on kasvanut 480 litraan.

Takana jalkatila on kasvanut pituutta runsaat neljä senttiä. Kasvu tuntuu polvitilana, jonka niukkuudesta edellismalli sai kritiikkiä.

Matkustamossa on vaikutteita aiemmin esitellystä S-sarjasta. Sisätilojen pääsuunnittelija Hartmut Sinkwitz kertoo, että muotoilu on aloitettu näkymää hallitsevasta, loivasti kaartuvasta keskikonsolista.

– Yhtenäisen keskikonsolin keskellä oleva lokero on leikattu laserilla. Konsolin yläpuolelle luotiin symmetrisiä kaarimuotoja noudattava kojelauta.

Suuri monitoiminäyttö on nyt sijoitettu keskelle kojelautaa. On katsojan silmässä, rikkooko neliskulmainen kuvaruutu häiritsevästi kaarevia muotoja. Kiinteä näyttö kuuluu kaikkiin versioihin.
S-sarjassa esitelty kojelaudan alareunaa kiertävä led-valoketju tulee tarjolle myös C-sarjaan.

Huomionarvoista on, että C-sarjalaisen mukana mersuunkin saa – ainakin lisävarusteena – heijastusnäytön tuulilasiin, jolloin auton nopeus, nopeusrajoitus, navigointiohjeet sekä auton avustinjärjestelmien välittämät viestit näkyvät tuulilasin alareunassa.

Laaja moottorikatras

Aluksi keulille on tarjolla yksi diesel- ja kaksi bensiinimoottoria. Kaikissa niissä on sammutusautomatiikka.

Moottorikatras laajenee myöhemmin uudella 1,6-litraisella dieselmoottorilla, joka on tarjolla kahtena tehoversiona. Bensiinipuolelle tulee useampia nelisylinterisiä voimanlähteitä. Myöhemmin tarjolle tulee myös diesel-hybridi, jolle luvataan 3,9 litran kulutusta sadalla kilometrillä.

Neljännen sukupolven C-sarjalainen tulee Suomeen keväällä.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat