5.3.2019 Ajoneuvot Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – lisää käytettävyyttä, tyyli säilyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin pienin farmarimalli säilyttää menevän ilmeen, mutta käytettävyyteen on panostettu aiempaa enemmän. Shooting Brake on autoluokkana yksi komeimman kuuloisista. Nimi viittasi alun perin metsästyskäyttöön muokattuihin arvovaunuihin, kunnes se palasi vuosikymmenen puolivälissä kertomaan tavallista linjakkaammasta farmarista.Yksi lajityypin ensimmäisistä uuden ajan edustajista oli Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Nyt malli siirtyy toiseen painokseen, joka tietysti perustuu merkin toisen sukupolven kompaktiautoihin. Uusi CLA siis jakaa nykyisessä A-sarjassa esitellyn perusrakenteen.CLA:n erottaa helposti A-sarjasta haikeulallaan, mikä tarkoittaa vihaista, maskin kohdalta lähes eteenpäin nojaavaa muotokieltä. Peräosa noudattaa edeltävän CLA Shooting Braken linjoja, mitä nyt kylkiä on siloteltu ja takalokasuojien pullistuksia kasvatettu – jälkimmäisiä tosin ei juuri huomaa punaisessa esittelyautossa. Autoa esitteli Moottorille Mercedes-Benzin ulkopintojen muotoiluvastaava Robert Lešnik, ja hän vinkkasi väriksi perinteistä hopeaa, sillä se tuo hienovaraiset linjat paremmin esille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytettävyyttä parannettuSukupolvenvaihdos tuo merkittävää kasvua. Uusi CLA Shooting Brake on 48 millimetriä edeltäjäänsä pidempi. Leveyttä on tullut lisää 53 milliä, mutta korkeudesta on kadonnut kaksi yksikköä. Uutuuden akseliväli on 2729 millimetriä, eli 30 aiempaa enemmän.Tavaratilan kerrotaan olevan huomattavasti aiempaa käytettävämpi, mistä kiitos 635 millimetristä 871 milliin leventyneen lastausaukon. Kyse on edelleenkin viimeisen käytettävyyden uhraamisesta muotoilun alttarilla, mutta nyt uhraus on aiempaa pienempi. Lastausaukko on suunnilleen tavaratilan levyinen, mutta nostokynnystä kertyy vielä kohtalaisesti. Litroja tavaratilasta löytyy 505, mikä on kymmenen aiempaa enemmän.A:n jalanjäljilläSisätiloiltaan CLA Shooting Brake noudattaa neliovisen CLA:n tyyliä. Kojelauta on pääpiirteissään A-sarjasta tuttu, mutta pakettiin on loihdittu uutta ilmettä väri- ja materiaalivalinnoin.Mercedes-Benz kertoo CLA Shooting Braken saavan uusimman version A-sarjassa esitellystä MBUX-käyttöjärjestelmästä. Järjestelmän kerrotaan osaavan nyt tunnistaa kummalta etuistuimelta käsky tulee.Tavaratilan käytettävyys on parantunut huomattavasti leveämmän lastausaukon ansiosta.CLA Shooting Brake on varustettu taka-akselin monivarsituennalla, jota A-sarjassa käytetään etuvedon kanssa vain A 250 -mallissa. Monivarsituennan kerrotaan parantavan ajettavuutta kompaktiluokan perusmalleissa käytettyyn yhdystukiakselistoon nähden, tosin eipä A-sarjan perusmallienkaan perusajettavuudessa vikaa ole.Voimalinjavaihtoehdoista Mercedes-Benz on toistaiseksi paljastanut vasta 225-hevosvoimaisen CLA 250:n etuvedon ja 7-vaihteisen kaksoiskytkinlaatikon kera. Myöhemmin mallisto laajenee muilla bensiini- ja dieselmoottoreilla automaatin ja manuaalivaihteiston kera, ja tietysti tarjolle tulevat myös 4Matic-nelivedot.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: Isuzun osastolla oltiin yksityiskohtia myöten vuodessa 1989 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa