10.1.2019

Isona minusta kasvaa CLS: uusi Mercedes-Benz CLA tuo tutut linjat helpommin saavutettaviksi

Mercedes-Benz CLA

Mercedes-Benz CLA tuo lisää tyyliä, jos tavallinen A-sarja ei riitä.

Ehdimme uutisoida Mercdes-Benz CLA:sta jo tiistaina auton esittelykuvien vuodettua nettiin. Nyt auto on virallisesti olemassa ja tekniset tiedotkin ovat selvillä.

Mercedes-Benz kuvailee uutta CLA-mallia luokkansa tunteisiin vetoavimmaksi. Emme väitä vastaan, emmekä tosin keksi autolle juuri kilpailijoitakaan: Audilta tai BMW:ltä puuttuu pikkusedanin virtaviivaistettu versio, eikä kovin moni taida pohtia Mercedes-Benzin tai Hyundai i30 Fastbackinkään välillä?

Mercedes-Benz CLA

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuin pieni CLS

Viis siitä, uusi CLA näyttää ennakkokuvissa vähän pienempiin muotoihin kutistetulta CLS-mallilta. Keulassa on arkisempaa A-sarjaa enemmän menevyyttä, kylkilinja on vähän jäntevämpi ja terävämmät takavalot tukevat perän linjoja paremmin. On mielenkiintoista nähdä, miten mittasuhteet toimivat luonnossa. Onko 4,69 metrin pituuteen saatu ripaus suuren CLS:n draamaa?

Mercedes-Benz CLA

Nuorentaja

Tiedotteessaan Mercedes-Benz alleviivaa edeltäjämallin peräti 750 000 kappaleeseen yltänyttä myyntiä, ja sen sekä sisarmalliensa vaikutusta Mercedes-Benzin imagon nuorentumisessa. Edellinen CLA olikin aikanaan pienin Yhdysvalloissa myyty Mercedes-Benz -malli, joten muutos siellä lienee ollut A-sarjoihin jo kauan aiemmin tottunutta Eurooppaa suurempi.

Mercedes-Benz CLA

Tuttua A-sarjasta

Kuoren alla CLA jatkaa A-sarjasta tutun perusrakenteen ja teknologiatarjonnan. Sisätilat ovat somistemuutoksin tyyliteltyjä versioita A-sarjasta, ja käyttöliittymästä vastaa MBUX. Ajoavustimiakin riittää melkoisesti.

Mercedes-Benz kertoo uutuuden olevan 48 milliä edeltäjäänsä pidempi, 53 milliä leveämpi mutta kaksi milliä matalampi. Pituuskasvusta 30 milliä löytyy venyneestä akselivälistä. Myös sisätilojen kerrotaan kasvaneen huomattavasti 10 litralla kutistunutta tavaratilaa lukuun ottamatta.

Mercedes-Benzin mukaan CLA saa ainakin alkuun Multilink-taka-akselin, jota etuvetoisissa A-sarjoissa käytetään vain kalleimmassa A 250:ssä. Ajokäytöstä voi muokata myös valinnaisella säätyvällä iskunvaimennuksella, ja vanteita voi valita 16–19 tuuman joukosta.

Mercedes-Benz CLA

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Virtaviivaistettu

Valmistaja kertoo viettäneensä huomattavasti tavallista enemmän aikaa aerodynaamisten simulaatioiden parissa ennen tuulitunneliin ja fyysiseen malliin siirtymistä. Lopputuloksena ilmanvastuskertoimeksi kerrotaan erinomainen 0,23 Cd – tosin tehdas ei ilmoita mistä versiosta on kyse. Väistyvän CLA:n talousoptimoitu 180 BlueEfficiency-malli nimittäin ylsi peräti 0,22:een. Saa nähdä, miten sulavaksi uuden CLA:n liukkaimmat versiot aikanaan optimoidaan?

Mercedes-Benz CLA

Toistaiseksi uudesta CLA:sta on paljastettu vasta 225-hevosvoimainen CLA 250, mutta Mercedes-Benz kertoo malliston kattavan alusta saakka useita bensiini- ja dieselvaihtoehtoja etu- ja nelivetoisena sekä manuaali- ja automaattivaihteistolla.

Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Luetuimmat