10.1.2019 Ajoneuvot Isona minusta kasvaa CLS: uusi Mercedes-Benz CLA tuo tutut linjat helpommin saavutettaviksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz CLA tuo lisää tyyliä, jos tavallinen A-sarja ei riitä. Ehdimme uutisoida Mercdes-Benz CLA:sta jo tiistaina auton esittelykuvien vuodettua nettiin. Nyt auto on virallisesti olemassa ja tekniset tiedotkin ovat selvillä.Mercedes-Benz kuvailee uutta CLA-mallia luokkansa tunteisiin vetoavimmaksi. Emme väitä vastaan, emmekä tosin keksi autolle juuri kilpailijoitakaan: Audilta tai BMW:ltä puuttuu pikkusedanin virtaviivaistettu versio, eikä kovin moni taida pohtia Mercedes-Benzin tai Hyundai i30 Fastbackinkään välillä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin pieni CLSViis siitä, uusi CLA näyttää ennakkokuvissa vähän pienempiin muotoihin kutistetulta CLS-mallilta. Keulassa on arkisempaa A-sarjaa enemmän menevyyttä, kylkilinja on vähän jäntevämpi ja terävämmät takavalot tukevat perän linjoja paremmin. On mielenkiintoista nähdä, miten mittasuhteet toimivat luonnossa. Onko 4,69 metrin pituuteen saatu ripaus suuren CLS:n draamaa?NuorentajaTiedotteessaan Mercedes-Benz alleviivaa edeltäjämallin peräti 750 000 kappaleeseen yltänyttä myyntiä, ja sen sekä sisarmalliensa vaikutusta Mercedes-Benzin imagon nuorentumisessa. Edellinen CLA olikin aikanaan pienin Yhdysvalloissa myyty Mercedes-Benz -malli, joten muutos siellä lienee ollut A-sarjoihin jo kauan aiemmin tottunutta Eurooppaa suurempi.Tuttua A-sarjastaKuoren alla CLA jatkaa A-sarjasta tutun perusrakenteen ja teknologiatarjonnan. Sisätilat ovat somistemuutoksin tyyliteltyjä versioita A-sarjasta, ja käyttöliittymästä vastaa MBUX. Ajoavustimiakin riittää melkoisesti.Mercedes-Benz kertoo uutuuden olevan 48 milliä edeltäjäänsä pidempi, 53 milliä leveämpi mutta kaksi milliä matalampi. Pituuskasvusta 30 milliä löytyy venyneestä akselivälistä. Myös sisätilojen kerrotaan kasvaneen huomattavasti 10 litralla kutistunutta tavaratilaa lukuun ottamatta.Mercedes-Benzin mukaan CLA saa ainakin alkuun Multilink-taka-akselin, jota etuvetoisissa A-sarjoissa käytetään vain kalleimmassa A 250:ssä. Ajokäytöstä voi muokata myös valinnaisella säätyvällä iskunvaimennuksella, ja vanteita voi valita 16–19 tuuman joukosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirtaviivaistettuValmistaja kertoo viettäneensä huomattavasti tavallista enemmän aikaa aerodynaamisten simulaatioiden parissa ennen tuulitunneliin ja fyysiseen malliin siirtymistä. Lopputuloksena ilmanvastuskertoimeksi kerrotaan erinomainen 0,23 Cd – tosin tehdas ei ilmoita mistä versiosta on kyse. Väistyvän CLA:n talousoptimoitu 180 BlueEfficiency-malli nimittäin ylsi peräti 0,22:een. Saa nähdä, miten sulavaksi uuden CLA:n liukkaimmat versiot aikanaan optimoidaan?Toistaiseksi uudesta CLA:sta on paljastettu vasta 225-hevosvoimainen CLA 250, mutta Mercedes-Benz kertoo malliston kattavan alusta saakka useita bensiini- ja dieselvaihtoehtoja etu- ja nelivetoisena sekä manuaali- ja automaattivaihteistolla.Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen