10.1.2019 Ajoneuvot Isona minusta kasvaa CLS: uusi Mercedes-Benz CLA tuo tutut linjat helpommin saavutettaviksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz CLA tuo lisää tyyliä, jos tavallinen A-sarja ei riitä. Ehdimme uutisoida Mercdes-Benz CLA:sta jo tiistaina auton esittelykuvien vuodettua nettiin. Nyt auto on virallisesti olemassa ja tekniset tiedotkin ovat selvillä.Mercedes-Benz kuvailee uutta CLA-mallia luokkansa tunteisiin vetoavimmaksi. Emme väitä vastaan, emmekä tosin keksi autolle juuri kilpailijoitakaan: Audilta tai BMW:ltä puuttuu pikkusedanin virtaviivaistettu versio, eikä kovin moni taida pohtia Mercedes-Benzin tai Hyundai i30 Fastbackinkään välillä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin pieni CLSViis siitä, uusi CLA näyttää ennakkokuvissa vähän pienempiin muotoihin kutistetulta CLS-mallilta. Keulassa on arkisempaa A-sarjaa enemmän menevyyttä, kylkilinja on vähän jäntevämpi ja terävämmät takavalot tukevat perän linjoja paremmin. On mielenkiintoista nähdä, miten mittasuhteet toimivat luonnossa. Onko 4,69 metrin pituuteen saatu ripaus suuren CLS:n draamaa?NuorentajaTiedotteessaan Mercedes-Benz alleviivaa edeltäjämallin peräti 750 000 kappaleeseen yltänyttä myyntiä, ja sen sekä sisarmalliensa vaikutusta Mercedes-Benzin imagon nuorentumisessa. Edellinen CLA olikin aikanaan pienin Yhdysvalloissa myyty Mercedes-Benz -malli, joten muutos siellä lienee ollut A-sarjoihin jo kauan aiemmin tottunutta Eurooppaa suurempi.Tuttua A-sarjastaKuoren alla CLA jatkaa A-sarjasta tutun perusrakenteen ja teknologiatarjonnan. Sisätilat ovat somistemuutoksin tyyliteltyjä versioita A-sarjasta, ja käyttöliittymästä vastaa MBUX. Ajoavustimiakin riittää melkoisesti.Mercedes-Benz kertoo uutuuden olevan 48 milliä edeltäjäänsä pidempi, 53 milliä leveämpi mutta kaksi milliä matalampi. Pituuskasvusta 30 milliä löytyy venyneestä akselivälistä. Myös sisätilojen kerrotaan kasvaneen huomattavasti 10 litralla kutistunutta tavaratilaa lukuun ottamatta.Mercedes-Benzin mukaan CLA saa ainakin alkuun Multilink-taka-akselin, jota etuvetoisissa A-sarjoissa käytetään vain kalleimmassa A 250:ssä. Ajokäytöstä voi muokata myös valinnaisella säätyvällä iskunvaimennuksella, ja vanteita voi valita 16–19 tuuman joukosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirtaviivaistettuValmistaja kertoo viettäneensä huomattavasti tavallista enemmän aikaa aerodynaamisten simulaatioiden parissa ennen tuulitunneliin ja fyysiseen malliin siirtymistä. Lopputuloksena ilmanvastuskertoimeksi kerrotaan erinomainen 0,23 Cd – tosin tehdas ei ilmoita mistä versiosta on kyse. Väistyvän CLA:n talousoptimoitu 180 BlueEfficiency-malli nimittäin ylsi peräti 0,22:een. Saa nähdä, miten sulavaksi uuden CLA:n liukkaimmat versiot aikanaan optimoidaan?Toistaiseksi uudesta CLA:sta on paljastettu vasta 225-hevosvoimainen CLA 250, mutta Mercedes-Benz kertoo malliston kattavan alusta saakka useita bensiini- ja dieselvaihtoehtoja etu- ja nelivetoisena sekä manuaali- ja automaattivaihteistolla.Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”