10.1.2019 Ajoneuvot Isona minusta kasvaa CLS: uusi Mercedes-Benz CLA tuo tutut linjat helpommin saavutettaviksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz CLA tuo lisää tyyliä, jos tavallinen A-sarja ei riitä. Ehdimme uutisoida Mercdes-Benz CLA:sta jo tiistaina auton esittelykuvien vuodettua nettiin. Nyt auto on virallisesti olemassa ja tekniset tiedotkin ovat selvillä. Mercedes-Benz kuvailee uutta CLA-mallia luokkansa tunteisiin vetoavimmaksi. Emme väitä vastaan, emmekä tosin keksi autolle juuri kilpailijoitakaan: Audilta tai BMW:ltä puuttuu pikkusedanin virtaviivaistettu versio, eikä kovin moni taida pohtia Mercedes-Benzin tai Hyundai i30 Fastbackinkään välillä? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin pieni CLS Viis siitä, uusi CLA näyttää ennakkokuvissa vähän pienempiin muotoihin kutistetulta CLS-mallilta. Keulassa on arkisempaa A-sarjaa enemmän menevyyttä, kylkilinja on vähän jäntevämpi ja terävämmät takavalot tukevat perän linjoja paremmin. On mielenkiintoista nähdä, miten mittasuhteet toimivat luonnossa. Onko 4,69 metrin pituuteen saatu ripaus suuren CLS:n draamaa? Nuorentaja Tiedotteessaan Mercedes-Benz alleviivaa edeltäjämallin peräti 750 000 kappaleeseen yltänyttä myyntiä, ja sen sekä sisarmalliensa vaikutusta Mercedes-Benzin imagon nuorentumisessa. Edellinen CLA olikin aikanaan pienin Yhdysvalloissa myyty Mercedes-Benz -malli, joten muutos siellä lienee ollut A-sarjoihin jo kauan aiemmin tottunutta Eurooppaa suurempi. Tuttua A-sarjasta Kuoren alla CLA jatkaa A-sarjasta tutun perusrakenteen ja teknologiatarjonnan. Sisätilat ovat somistemuutoksin tyyliteltyjä versioita A-sarjasta, ja käyttöliittymästä vastaa MBUX. Ajoavustimiakin riittää melkoisesti. Mercedes-Benz kertoo uutuuden olevan 48 milliä edeltäjäänsä pidempi, 53 milliä leveämpi mutta kaksi milliä matalampi. Pituuskasvusta 30 milliä löytyy venyneestä akselivälistä. Myös sisätilojen kerrotaan kasvaneen huomattavasti 10 litralla kutistunutta tavaratilaa lukuun ottamatta. Mercedes-Benzin mukaan CLA saa ainakin alkuun Multilink-taka-akselin, jota etuvetoisissa A-sarjoissa käytetään vain kalleimmassa A 250:ssä. Ajokäytöstä voi muokata myös valinnaisella säätyvällä iskunvaimennuksella, ja vanteita voi valita 16–19 tuuman joukosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Virtaviivaistettu Valmistaja kertoo viettäneensä huomattavasti tavallista enemmän aikaa aerodynaamisten simulaatioiden parissa ennen tuulitunneliin ja fyysiseen malliin siirtymistä. Lopputuloksena ilmanvastuskertoimeksi kerrotaan erinomainen 0,23 Cd – tosin tehdas ei ilmoita mistä versiosta on kyse. Väistyvän CLA:n talousoptimoitu 180 BlueEfficiency-malli nimittäin ylsi peräti 0,22:een. Saa nähdä, miten sulavaksi uuden CLA:n liukkaimmat versiot aikanaan optimoidaan? Toistaiseksi uudesta CLA:sta on paljastettu vasta 225-hevosvoimainen CLA 250, mutta Mercedes-Benz kertoo malliston kattavan alusta saakka useita bensiini- ja dieselvaihtoehtoja etu- ja nelivetoisena sekä manuaali- ja automaattivaihteistolla. Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt