19.4.2022

Mercedes-Benz EQS SUV – perhekokoon yhtä runsailla täytteillä

Mercedes-Benz EQS SUV
Mercedekseltä asiaa ei ole virallisesti kielletty eikä vahvistettu.

EQS SUV on tähänastisista sähkö-Mersuista suurin ja monikäyttöisin. Siitä kiinnostuvat aktiivisempaa elämää viettävät EQS-asiakkaat, eikä seitsenpaikkainen sähkö-SUV varmasti tule olemaan täysin vieras näky taksitolpillakaan.

EQS SUV on tulkittavissa muhkean GLS-sarjan sähköiseksi vastineeksi, mutta sedan-mallisen kaimansa tavoin se ei ole aivan yhtä suuri ja pröystäilevä – tai riippuu keneltä kysyy. Nimittäin järeämpitehoisten sähköautojen myötä olemme jo saaneet tottua perinteisemmällä mittapuulla todella hurjiin, jopa superautomaisiin suorituskykylukemiin, vaikka ulkonäkö viittaisikin kilttiin perheautoon.

Kiltiltä perheautolta tämäkin pääpiirteissään näyttää. EQS SUV on konservatiivisemman näköinen, kuin muut pelkästään täyssähköiset Mercedekset tähän asti, EQC, EQE ja EQS. Se näyttää jokseenkin tavalliselta katumaasturilta, sulavalinjaisimmasta päästä. Joka tapauksessa EQS SUV saa kantaa suurimman täyssähköisen Mercedeksen valtikkaa ainakin siihen saakka, kunnes uumoiltu G-Wageniin perustuva EQG-sähkömörssäri saapuu.

Mercedes-Benz EQS SUV

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytettävyys edellä

SUV-malli tekee selvän olemuksellisen pesäeron EQS:ään, erottuvaan ja ylelliseen sedaniin, joka innovatiivisuudellaan voitti vastikään World Luxury Car 2022 -tittelin. EQS SUV pyrkii ilmiselvästi tuomaan tutun ja turvallisen Mersumaasturin sähköiseen maailmaan, aivan kuten EQA ja EQB tekevät joitain kokoluokkia alempana. Totta kai myös ylellisyys kuuluu perusarvoihin, onhan kyse Mercedes-Benzistä.

Mercedes-Benz EQS SUV
Keulasta sen tunnistaa. EQ-mallien vahva yhtenäinen linja näkyy keulan lisäksi toki myös takavaloissa. 1,3 miljoonan mikropeilin Digital Light -valot ovat saatavilla myös EQS SUV:iin.

Pituudeltaan SUV vastaa sedan-mallista kaimaansa, mutta korkeutta on 20 cm lisää ja perä on kokopitkä. Näin tilaa on käytettävissä aivan eri tavalla ja alustankin vahvuudet painottuvat EQS:ää enemmän mökkiteille ja laskettelureissuille sekä erinäisten hinattavien ajoneuvojen vetämiseen. Seitsenpaikkaisenakin toimivan EQS SUV:in tavaratila on takapenkit kaadettuna parhaimmillaan yli 2 000 litraa. Kaikki viisi takapenkkiä taittuvat tasaiseksi lattiaksi. Sähkötoimisten keskirivin istuinten liikkumavara on 13 senttiä ja ne kaatuvat suhteessa 40:20:40. Energizing Air Control Plus on tarkoitettu pitämään matkustamon sisäilma premium-tason raikkaana. Käytettävyydestä tiedämme paljon lisää vähän matkan päässä häämöttävän käyttökokemuksen myötä.

Teknologiaan lujasti luottaen

Tähtimerkin uusin MBUX-käyttöliittymä istutetaan totta kai myös EQS SUV:iin, ja se toimii tässäkin mallissa kerta kaikkiaan HYPERSCREENIN kautta. Kaiman tavoin siis käytännössä koko kojelaudan pystypinta-ala on yhtenäistä näyttöruutua, valmistajan sanoin coast-to-coast.

Mercedes-Benz EQS SUV

EQS SUV:in kaikesta ajo- ja viihdeteknologiasta pääsee hyvään käsitykseen tutkimalla EQS:n varusteluetteloita. Erojakin toki on. Esimerkiksi Dynamic Select -ajo-ohjelmista löytyy nelivetoversioissa Off-Road -asetus, jota ei EQS:ssä tosiaan ole.

EQS SUV

Nelivetoversioita EQS SUV:in repertuaarissa on alkuvaiheessa (ennen AMG-versioiden rantautumista) kaksi kolmesta. Mallisto alkaa takavetoisesta EQS 450+:sta. Siinä yksi sähkömoottori tarjoilee 265 kilowatin edestä tehoja ja 568 newtonmetriä vääntöä. Kaksimoottorinen EQS 450 4Matic pitää teholukemat samana, mutta vääntö nousee kerralla 800 newtonmetriin. EQS 580 4Matic on tämänhetkinen huippumalli 400 kilowatin tehoilla ja 858 newtonmetrin vääntömomentilla. Myös asiat kuten toimintamatka (507 – 660 km) tiedetään tarkoin, mutta esimerkiksi kiihtyvyyslukemia tai vaikkapa perävaunumassaa ei vielä tässä kohtaa paljasteta. Ennakkotietojen mukaan tosin jälkimmäinen tulee asettumaan 1 800 kilon tienoille.

EQS SUV liittyy seuraamme tiiviimmin kesän koittaessa, sillä ennakkotilausten kerrotaan alkavan tuolloin.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat