19.4.2022 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQS SUV – perhekokoon yhtä runsailla täytteillä Mercedekseltä asiaa ei ole virallisesti kielletty eikä vahvistettu. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EQS SUV on tähänastisista sähkö-Mersuista suurin ja monikäyttöisin. Siitä kiinnostuvat aktiivisempaa elämää viettävät EQS-asiakkaat, eikä seitsenpaikkainen sähkö-SUV varmasti tule olemaan täysin vieras näky taksitolpillakaan. EQS SUV on tulkittavissa muhkean GLS-sarjan sähköiseksi vastineeksi, mutta sedan-mallisen kaimansa tavoin se ei ole aivan yhtä suuri ja pröystäilevä – tai riippuu keneltä kysyy. Nimittäin järeämpitehoisten sähköautojen myötä olemme jo saaneet tottua perinteisemmällä mittapuulla todella hurjiin, jopa superautomaisiin suorituskykylukemiin, vaikka ulkonäkö viittaisikin kilttiin perheautoon.Kiltiltä perheautolta tämäkin pääpiirteissään näyttää. EQS SUV on konservatiivisemman näköinen, kuin muut pelkästään täyssähköiset Mercedekset tähän asti, EQC, EQE ja EQS. Se näyttää jokseenkin tavalliselta katumaasturilta, sulavalinjaisimmasta päästä. Joka tapauksessa EQS SUV saa kantaa suurimman täyssähköisen Mercedeksen valtikkaa ainakin siihen saakka, kunnes uumoiltu G-Wageniin perustuva EQG-sähkömörssäri saapuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytettävyys edelläSUV-malli tekee selvän olemuksellisen pesäeron EQS:ään, erottuvaan ja ylelliseen sedaniin, joka innovatiivisuudellaan voitti vastikään World Luxury Car 2022 -tittelin. EQS SUV pyrkii ilmiselvästi tuomaan tutun ja turvallisen Mersumaasturin sähköiseen maailmaan, aivan kuten EQA ja EQB tekevät joitain kokoluokkia alempana. Totta kai myös ylellisyys kuuluu perusarvoihin, onhan kyse Mercedes-Benzistä.Keulasta sen tunnistaa. EQ-mallien vahva yhtenäinen linja näkyy keulan lisäksi toki myös takavaloissa. 1,3 miljoonan mikropeilin Digital Light -valot ovat saatavilla myös EQS SUV:iin.Pituudeltaan SUV vastaa sedan-mallista kaimaansa, mutta korkeutta on 20 cm lisää ja perä on kokopitkä. Näin tilaa on käytettävissä aivan eri tavalla ja alustankin vahvuudet painottuvat EQS:ää enemmän mökkiteille ja laskettelureissuille sekä erinäisten hinattavien ajoneuvojen vetämiseen. Seitsenpaikkaisenakin toimivan EQS SUV:in tavaratila on takapenkit kaadettuna parhaimmillaan yli 2 000 litraa. Kaikki viisi takapenkkiä taittuvat tasaiseksi lattiaksi. Sähkötoimisten keskirivin istuinten liikkumavara on 13 senttiä ja ne kaatuvat suhteessa 40:20:40. Energizing Air Control Plus on tarkoitettu pitämään matkustamon sisäilma premium-tason raikkaana. Käytettävyydestä tiedämme paljon lisää vähän matkan päässä häämöttävän käyttökokemuksen myötä.Teknologiaan lujasti luottaenTähtimerkin uusin MBUX-käyttöliittymä istutetaan totta kai myös EQS SUV:iin, ja se toimii tässäkin mallissa kerta kaikkiaan HYPERSCREENIN kautta. Kaiman tavoin siis käytännössä koko kojelaudan pystypinta-ala on yhtenäistä näyttöruutua, valmistajan sanoin coast-to-coast.EQS SUV:in kaikesta ajo- ja viihdeteknologiasta pääsee hyvään käsitykseen tutkimalla EQS:n varusteluetteloita. Erojakin toki on. Esimerkiksi Dynamic Select -ajo-ohjelmista löytyy nelivetoversioissa Off-Road -asetus, jota ei EQS:ssä tosiaan ole.Nelivetoversioita EQS SUV:in repertuaarissa on alkuvaiheessa (ennen AMG-versioiden rantautumista) kaksi kolmesta. Mallisto alkaa takavetoisesta EQS 450+:sta. Siinä yksi sähkömoottori tarjoilee 265 kilowatin edestä tehoja ja 568 newtonmetriä vääntöä. Kaksimoottorinen EQS 450 4Matic pitää teholukemat samana, mutta vääntö nousee kerralla 800 newtonmetriin. EQS 580 4Matic on tämänhetkinen huippumalli 400 kilowatin tehoilla ja 858 newtonmetrin vääntömomentilla. Myös asiat kuten toimintamatka (507 – 660 km) tiedetään tarkoin, mutta esimerkiksi kiihtyvyyslukemia tai vaikkapa perävaunumassaa ei vielä tässä kohtaa paljasteta. Ennakkotietojen mukaan tosin jälkimmäinen tulee asettumaan 1 800 kilon tienoille.EQS SUV liittyy seuraamme tiiviimmin kesän koittaessa, sillä ennakkotilausten kerrotaan alkavan tuolloin.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 3.11.2024 Koeajo Maistiainen: Alpine A290 on kuin uusi Renault 5 Turbo 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Uutinen Raportti: autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Tang Flagship – unelmia rakentamassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat - 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster