24.7.2021 Ajoneuvot Maistiainen: EQS on iso askel Mercedeksen sähköautoilulle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen uusi täyssähköautoille suunniteltu alustaratkaisu on ensimmäistä kertaa tositoimissa uudessa EQS:ssä. Kokonaisuus on varsin vakuuttava paketti. Olemme kertoneet jo aiemmin Mercedeksen tuoreen sähköauton tekniikasta ja hiljattain ensitunnelmia EQS:n ohjaamosta sekä tiloista. Nyt on aika paneutua ensimmäisiin ajotuntumiin. EQS tulee alusta alkaen tarjolle taka- ja nelivetoisena. Pääsimme ensimmäisenä tutustumaan nimeä EQS 450+ kantavaan takavetoiseen malliin. Tämä tulee tarjolle koeajetun isomman akkuversion lisäksi myös pienemmällä 90 kWh kapasiteetin tarjoavalla akulla, jolloin numerosarjan perästä löytyvä plussa tiputettaneen pois. Vakiovarusteinen ohjaamo on toiminnoiltaan käytännössä identtinen uusimman S-sarjalaisen kanssa. Kojelaudan muotoilu ja viisto tuulilasi luovat kuitenkin hieman tiiviimmän tunnelman EQS:n ohjaamoon. Kokonaisuudessaan kuljettajan ympäristö toimii hyvin ja ergonomia ei jätä moitteille sijaa. Liikkeelle lähdetään hienostuneesti lipuen kuten sähköiseltä edustuskokoluokan autolta sopii odottaa. Kaasupolkimen vaste on miellyttävän pehmeä ja lineaarinen, minkä ansiosta nopeuden tarkka ja pehmeä säännöstely onnistuu vaivattomasti. Ajoasetuksilla toki voi vaikuttaa polkimen reagointiin. Ilmajousituksella ja säädettävällä iskunvaimennuksella toteutettu alusta tuntuu upealta. Se nielee epätasaisuudet teräviä saumoja myöten edustusautomaisella hienostuneisuudella isoista 21-tuumaisista pyöristä ja 2,5 tonnin omamassasta huolimatta. Alusta pitää myös auton vakaana myös isommissa epätasaisuuksissa. Ohjaus on tehostettu hitaissa nopeuksissa varsin kevyeksi. EQS:stä löytyy vakiona myös nelipyöräohjaus, joka helpottaa entisestään ison auton pyörittelyä ahtaillakin kujilla. Nopeuden noustessa auto etenee vakaasti ja tarkasti kaikissa tilanteissa. Mutkaisemmalla osuudella ohjaus voisi tarjota aavistuksen suoramman tuntuman, mutta tämän kokoluokan autolta ei edes tarvitse odottaa erityisen välitöntä ajotuntumaa. Voimalinjan toiminta ei jätä toivottavaa ja suorituskykyä leimaa vaivattomuus. Ajomoodien lisäksi kuljettaja voi säätää energian talteenoton voimakkuutta ohjauspyörästä löytyvillä lavoilla. Kiinteiden moottorijarrutusten lisäksi löytyy automaattiasetus, joka hidastaa edellä ajavan auton mukaisesti esimerkiksi kaupunkiliikenteessä pysähdyksiin saakka ilman vakionopeudensäätimen aktivointia. Varsinaisesta yhden polkimen ajoa ei kuitenkaan ole tarjolla, sillä ilman edellä olevaa auto ei pysähdy itsenäisesti. EQS:n valtava akusto tarjoilee myös valtavan toimintamatkan. WLTP-luvut ovat jo sitä tasoa, että herää kysymys näin suuren akun tarpeellisuudesta. Aiheesta kysyttäessä tehtaan edustajat toteavat, että EQS:llä valmistaja haluaa näyttää, mikä tällä hetkellä on mahdollista. Se on tähtilaivaston sähköinen lippulaiva, jonka halutaan tarjoavan vaivaton sähköautoilukokemus ilman erityistä tarvetta lataamisen opetteluun. Ajokokemuksensa osalta EQS on hyvin lähellä perinteistä S-sarjalaista. Kaikkea leimaa vaivattomuus ja hienostuneisuus, eikä mikään piirre aiheuta suoranaista ärsytystä. EQS on iso harppaus Mercedeksen sähköautoiluun ja samalla se nostaa tähtikeulan sähköautojen kärkikastiin. EQS:n hinnat julkaistaan elokuun puolivälissä. Ensimmäiset autot saapuvat maahan samoihin aikoihin. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Ensikosketus Mercedeksen tuoreen sähköauton kanssa – EQS tarjoaa tilaa ja laadukasta tunnelmaa Riittäisikö 770 kilometriä yhdellä latauksella? Tällä sähköautouutuudella se pitäisi onnistua Mercedes-Benz EQS 450+ Moottori Sähköauto, takaveto Teho 245 kW (333 hv) Vääntö 568 Nm Vääntö 568 Nm Akku Käytössä oleva 107,8 kWh Toimintamatka 780 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 15,8–19,8 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 5216 mm, leveys 1926 mm, korkeus 1512 mm, akseliväli 3210 mm Tavaratila: 610–1770 l Omamassa: 2480 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, ajoakku 10 vuotta / 250 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan