24.7.2021 Ajoneuvot Maistiainen: EQS on iso askel Mercedeksen sähköautoilulle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen uusi täyssähköautoille suunniteltu alustaratkaisu on ensimmäistä kertaa tositoimissa uudessa EQS:ssä. Kokonaisuus on varsin vakuuttava paketti. Olemme kertoneet jo aiemmin Mercedeksen tuoreen sähköauton tekniikasta ja hiljattain ensitunnelmia EQS:n ohjaamosta sekä tiloista. Nyt on aika paneutua ensimmäisiin ajotuntumiin.EQS tulee alusta alkaen tarjolle taka- ja nelivetoisena. Pääsimme ensimmäisenä tutustumaan nimeä EQS 450+ kantavaan takavetoiseen malliin. Tämä tulee tarjolle koeajetun isomman akkuversion lisäksi myös pienemmällä 90 kWh kapasiteetin tarjoavalla akulla, jolloin numerosarjan perästä löytyvä plussa tiputettaneen pois.Vakiovarusteinen ohjaamo on toiminnoiltaan käytännössä identtinen uusimman S-sarjalaisen kanssa. Kojelaudan muotoilu ja viisto tuulilasi luovat kuitenkin hieman tiiviimmän tunnelman EQS:n ohjaamoon. Kokonaisuudessaan kuljettajan ympäristö toimii hyvin ja ergonomia ei jätä moitteille sijaa.Liikkeelle lähdetään hienostuneesti lipuen kuten sähköiseltä edustuskokoluokan autolta sopii odottaa. Kaasupolkimen vaste on miellyttävän pehmeä ja lineaarinen, minkä ansiosta nopeuden tarkka ja pehmeä säännöstely onnistuu vaivattomasti. Ajoasetuksilla toki voi vaikuttaa polkimen reagointiin.Ilmajousituksella ja säädettävällä iskunvaimennuksella toteutettu alusta tuntuu upealta. Se nielee epätasaisuudet teräviä saumoja myöten edustusautomaisella hienostuneisuudella isoista 21-tuumaisista pyöristä ja 2,5 tonnin omamassasta huolimatta. Alusta pitää myös auton vakaana myös isommissa epätasaisuuksissa. Ohjaus on tehostettu hitaissa nopeuksissa varsin kevyeksi. EQS:stä löytyy vakiona myös nelipyöräohjaus, joka helpottaa entisestään ison auton pyörittelyä ahtaillakin kujilla. Nopeuden noustessa auto etenee vakaasti ja tarkasti kaikissa tilanteissa. Mutkaisemmalla osuudella ohjaus voisi tarjota aavistuksen suoramman tuntuman, mutta tämän kokoluokan autolta ei edes tarvitse odottaa erityisen välitöntä ajotuntumaa.Voimalinjan toiminta ei jätä toivottavaa ja suorituskykyä leimaa vaivattomuus. Ajomoodien lisäksi kuljettaja voi säätää energian talteenoton voimakkuutta ohjauspyörästä löytyvillä lavoilla. Kiinteiden moottorijarrutusten lisäksi löytyy automaattiasetus, joka hidastaa edellä ajavan auton mukaisesti esimerkiksi kaupunkiliikenteessä pysähdyksiin saakka ilman vakionopeudensäätimen aktivointia. Varsinaisesta yhden polkimen ajoa ei kuitenkaan ole tarjolla, sillä ilman edellä olevaa auto ei pysähdy itsenäisesti.EQS:n valtava akusto tarjoilee myös valtavan toimintamatkan. WLTP-luvut ovat jo sitä tasoa, että herää kysymys näin suuren akun tarpeellisuudesta. Aiheesta kysyttäessä tehtaan edustajat toteavat, että EQS:llä valmistaja haluaa näyttää, mikä tällä hetkellä on mahdollista. Se on tähtilaivaston sähköinen lippulaiva, jonka halutaan tarjoavan vaivaton sähköautoilukokemus ilman erityistä tarvetta lataamisen opetteluun.Ajokokemuksensa osalta EQS on hyvin lähellä perinteistä S-sarjalaista. Kaikkea leimaa vaivattomuus ja hienostuneisuus, eikä mikään piirre aiheuta suoranaista ärsytystä. EQS on iso harppaus Mercedeksen sähköautoiluun ja samalla se nostaa tähtikeulan sähköautojen kärkikastiin.EQS:n hinnat julkaistaan elokuun puolivälissä. Ensimmäiset autot saapuvat maahan samoihin aikoihin.Teksti ja kuvat: Mikko AutioMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaEnsikosketus Mercedeksen tuoreen sähköauton kanssa – EQS tarjoaa tilaa ja laadukasta tunnelmaa Riittäisikö 770 kilometriä yhdellä latauksella? Tällä sähköautouutuudella se pitäisi onnistua Mercedes-Benz EQS 450+ Moottori Sähköauto, takaveto Teho 245 kW (333 hv) Vääntö 568 Nm Vääntö 568 Nm Akku Käytössä oleva 107,8 kWh Toimintamatka 780 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 15,8–19,8 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 5216 mm, leveys 1926 mm, korkeus 1512 mm, akseliväli 3210 mm Tavaratila: 610–1770 l Omamassa: 2480 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, ajoakku 10 vuotta / 250 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.7.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 Sedan 2.0 TFSI e-hybrid quattro – numeroa isompi 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C3 Aircross tarjoaa luokassaan oivat tilat jopa perhekäyttöön 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon