24.7.2021 Ajoneuvot Maistiainen: EQS on iso askel Mercedeksen sähköautoilulle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen uusi täyssähköautoille suunniteltu alustaratkaisu on ensimmäistä kertaa tositoimissa uudessa EQS:ssä. Kokonaisuus on varsin vakuuttava paketti. Olemme kertoneet jo aiemmin Mercedeksen tuoreen sähköauton tekniikasta ja hiljattain ensitunnelmia EQS:n ohjaamosta sekä tiloista. Nyt on aika paneutua ensimmäisiin ajotuntumiin. EQS tulee alusta alkaen tarjolle taka- ja nelivetoisena. Pääsimme ensimmäisenä tutustumaan nimeä EQS 450+ kantavaan takavetoiseen malliin. Tämä tulee tarjolle koeajetun isomman akkuversion lisäksi myös pienemmällä 90 kWh kapasiteetin tarjoavalla akulla, jolloin numerosarjan perästä löytyvä plussa tiputettaneen pois. Vakiovarusteinen ohjaamo on toiminnoiltaan käytännössä identtinen uusimman S-sarjalaisen kanssa. Kojelaudan muotoilu ja viisto tuulilasi luovat kuitenkin hieman tiiviimmän tunnelman EQS:n ohjaamoon. Kokonaisuudessaan kuljettajan ympäristö toimii hyvin ja ergonomia ei jätä moitteille sijaa. Liikkeelle lähdetään hienostuneesti lipuen kuten sähköiseltä edustuskokoluokan autolta sopii odottaa. Kaasupolkimen vaste on miellyttävän pehmeä ja lineaarinen, minkä ansiosta nopeuden tarkka ja pehmeä säännöstely onnistuu vaivattomasti. Ajoasetuksilla toki voi vaikuttaa polkimen reagointiin. Ilmajousituksella ja säädettävällä iskunvaimennuksella toteutettu alusta tuntuu upealta. Se nielee epätasaisuudet teräviä saumoja myöten edustusautomaisella hienostuneisuudella isoista 21-tuumaisista pyöristä ja 2,5 tonnin omamassasta huolimatta. Alusta pitää myös auton vakaana myös isommissa epätasaisuuksissa. Ohjaus on tehostettu hitaissa nopeuksissa varsin kevyeksi. EQS:stä löytyy vakiona myös nelipyöräohjaus, joka helpottaa entisestään ison auton pyörittelyä ahtaillakin kujilla. Nopeuden noustessa auto etenee vakaasti ja tarkasti kaikissa tilanteissa. Mutkaisemmalla osuudella ohjaus voisi tarjota aavistuksen suoramman tuntuman, mutta tämän kokoluokan autolta ei edes tarvitse odottaa erityisen välitöntä ajotuntumaa. Voimalinjan toiminta ei jätä toivottavaa ja suorituskykyä leimaa vaivattomuus. Ajomoodien lisäksi kuljettaja voi säätää energian talteenoton voimakkuutta ohjauspyörästä löytyvillä lavoilla. Kiinteiden moottorijarrutusten lisäksi löytyy automaattiasetus, joka hidastaa edellä ajavan auton mukaisesti esimerkiksi kaupunkiliikenteessä pysähdyksiin saakka ilman vakionopeudensäätimen aktivointia. Varsinaisesta yhden polkimen ajoa ei kuitenkaan ole tarjolla, sillä ilman edellä olevaa auto ei pysähdy itsenäisesti. EQS:n valtava akusto tarjoilee myös valtavan toimintamatkan. WLTP-luvut ovat jo sitä tasoa, että herää kysymys näin suuren akun tarpeellisuudesta. Aiheesta kysyttäessä tehtaan edustajat toteavat, että EQS:llä valmistaja haluaa näyttää, mikä tällä hetkellä on mahdollista. Se on tähtilaivaston sähköinen lippulaiva, jonka halutaan tarjoavan vaivaton sähköautoilukokemus ilman erityistä tarvetta lataamisen opetteluun. Ajokokemuksensa osalta EQS on hyvin lähellä perinteistä S-sarjalaista. Kaikkea leimaa vaivattomuus ja hienostuneisuus, eikä mikään piirre aiheuta suoranaista ärsytystä. EQS on iso harppaus Mercedeksen sähköautoiluun ja samalla se nostaa tähtikeulan sähköautojen kärkikastiin. EQS:n hinnat julkaistaan elokuun puolivälissä. Ensimmäiset autot saapuvat maahan samoihin aikoihin. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Ensikosketus Mercedeksen tuoreen sähköauton kanssa – EQS tarjoaa tilaa ja laadukasta tunnelmaa Riittäisikö 770 kilometriä yhdellä latauksella? Tällä sähköautouutuudella se pitäisi onnistua Mercedes-Benz EQS 450+ Moottori Sähköauto, takaveto Teho 245 kW (333 hv) Vääntö 568 Nm Vääntö 568 Nm Akku Käytössä oleva 107,8 kWh Toimintamatka 780 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 15,8–19,8 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 5216 mm, leveys 1926 mm, korkeus 1512 mm, akseliväli 3210 mm Tavaratila: 610–1770 l Omamassa: 2480 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, ajoakku 10 vuotta / 250 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe