10.7.2021 Ajoneuvot Ensikosketus Mercedeksen tuoreen sähköauton kanssa – EQS tarjoaa tilaa ja laadukasta tunnelmaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen sähköautomalliston uusin tulokas tarjoaa tehokasta tilankäyttöä ja nimensä edellyttämää laadukasta tunnelmaa. Mercedes julkaisi uuden sukupolven sähköautotekniikkaan perustuvan EQS:n virallisesti huhtikuun puolivälissä. Kerroimme jo silloin auton olennaisimmat faktat ja ne voit käydä lukemassa aiemmasta artikkelista.Pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan tähän erittäin mielenkiintoiseen sähköautoon Sveitsissä. Ajotuntumia emme vielä saa kommentoida embargosta johtuen, mutta voimme aloittaa sisätilojen ensifiiliksillä.EQS on mallinimensä mukaisesti kooltaan S-sarjalaista vastaava auto. Vakiovarusteisen auton ratin taakse hypätessä yhdennäköisyys S-sarjalaiseen onkin selkeä; sekä mittaristo että keskikonsoliin sijoitettu kosketusnäyttö on lainattu suoraan edellämainitusta. Laatuvaikutelma on odotetusti vakuuttava ja ergonomiakin on kunnossa. Kuljettajan paikalta huomio kiinnittyy melko nopeasti viistoihin ja paksuihin A-pilareihin, jotka jättävät taakseen aika isot katvealueet.Takapenkillä on todella reippaasta jalkatilaa. Ensimmäisenä loppuu monien muiden nykyautojen tavoin varvastila. Istuma-asento on varsin ryhdikäs, ja valitettavasti istuinosa tuntuu hieman turhan lyhyeltä. Tämän osalta auto ei tarjoa aivan sisarmallin varoista mukavuutta.EQS on korimalliltaan liftback, eli takalasi nousee takaluukun mukana. Luukun alta paljastuu iso vakiomuodossaan 610 litrainen tavaratila. Käyttöä vaikeuttaa valitettavasti korkea nostokynnys, ja toki ison tilan perällä olevia tavaroita joutuu hieman kurottelemaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHypeä hyperscreenilläJo ennen koko auton esittelyä Mercedes kertoi innoissaan uudesta MBUX Hyperscreen -näyttökompleksista. Mittaristo, keskinäyttö ja uutena ominaisuutena etumatkustajan edestä löytyvä näyttö on laitettu yhtenäisen lasipinnan alle. Eli koko kojelauta ei ole yhtä isoa näyttöä. Käytännössä kuljettajalla on edessään lasin kulmasta johtuen alkuun hieman oudolta tuntuvassa asennossa tuttu 12,3-tuumainen mittaristo, keskikonsolin 17,7-tuumainen näyttö on käännetty vaakasuuntaiseksi ja apumatkustaja pystyy ohjaamaan multimediajärjestelmä toimintoja oman 12,3-tuumaisen näytön kautta.Käyttöjärjestelmän osalta hyperscreen ei eroa vakionäytöistä, joten ainoa oikea ero on apukuljettajan eteen tuleva kolmas näyttö. Melkoinen hypetys siis yhdestä lisänäytöstä. Toki apumatkustajan oma näyttö helpottaa valikoiden selailua ajon aikana, mutta varmaan yksi merkittävin valintatekijä näiden kahden vaihtoehdon väliltä on ulkonäkö. Hyperscreen on vakiovaruste EQS 580 4Maticissa ja takavetoiseen sen saa lisävarusteena.EQS:n ajotunnelmia on luvassa 24.7. Teksti ja kuvat: Mikko AutioLisää aiheestaMercedes-Benz EQS -sähköauto saa lähes 1,5 metriä leveän näyttöalueen Riittäisikö 770 kilometriä yhdellä latauksella? Tällä sähköautouutuudella se pitäisi onnistua Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen