Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – Sähäkän jämäkkä tilaihme
Mercedes-Benzin kompaktiluokan sähköistys jatkuu. Mercedes-Benz EQB 300 on sähkön ja GLB:n risteytys ja molemmat puolet näkyvät autossa selkeästi. Hyvää: mukavuus, tilat, vaivattomuus. Huonoa: toimintamatka ja kulutus kylmällä.
Lähteestä riippuen Mercedes-EQ tai Mercedes-Benz EQB 300 4Matic ei ehkä ole maailman näppärimmin nimetty automalli, sillä saksalaisvalmistaja tuntuu välillä suosivan “tupla-eekuuta” sähköautojensa mallinimissä. EQB on kuitenkin sukulaissielu pienemmälle EQA:lle, eli sähköistyksen pohjana on polttomoottorimalliston tila-autoa ja crossoveria yhdistelevä GL, joka on tässä tapauksessa GLB.
Tilacrossoverin geenit näkyvät erityisesti korkealle sijoitetussa takapenkissä, josta on hyvä näkyvyys eteen. Mercedes-EQ EQB on myös saatavissa seitsemänpaikkaisena useimpien GLB-versioiden tavoin. Pystynapakka olemus jatkuu mustissa seikkailuhelmoissa, jotka yhdessä yli 200 mm maavaran kanssa antavat hiukan luottoa, että auto selviää huonosti auratun parkkipaikan haasteista. AMG Line -varustelu antaa helmoille ja puskureille itsevarman olemuksen ja ruusukulta on mielenkiintoinen värivaihtoehto harmaasävyjen maailmassa.
Voimaa ja kulutusta
Lisää luottoa antaa neliveto. Mercedes on mielenkiintoisesti sijoittanut etuakselille induktiomoottorin ja taka-akselille synkronimoottorin. Käytännössä auto suosii hyvän pidon olosuhteissa taka-akselin moottoria, mutta jarrutusenergian takaisinkeräys tapahtuu ensisijaisesti etuakselin moottorilla. Moottorien voimanjako lasketaan 100 kertaa sekunnissa. Suorituskyvyssä ei ole moittimista arkikäytössä tai ohitustilanteissa.
Akuston käyttökapasiteetti on 66,5 kilowattituntia. Lataaminen onnistuu 100 kW CCS-pikalatauksella reilussa puolessa tunnissa, tai 11 kW Type 2 -lataamisella reilussa kuudessa tunnissa. Auto osaa valmistella akun ladattavaksi valitsemalla latauspisteen navigaattorista. Kylmällä autolla lataustehosta jäädään alussa selvästi, mutta auto lähtee hilaamaan tehoa ylöspäin melko nopeasti ja korkea teho pidetään melko pitkään.
WLTP-toimintamatka on kiitettävät 419 kilometriä, mutta käytännössä EQB suoriutui pienillä pakkasilla noin 340 kilometrin tuntumaan. Joulukuun -25°C lämpötiloissa koeajettu sisarmalli EQA 300 4Matic kärsi pakkasesta vielä enemmän, jolloin käytännön toimintamatka jäi 240 kilometrin tienoille. Syynä on lämpöpumpusta huolimatta voimakkaasti kasvava kulutus, sillä Mercedes painottaa matkustamon mukavuutta. Suomen kotisivuilta löytyy myös havainnollistava laskuri, jossa mukavuustekijät, ulkolämpötilan ja oman ajoprofiilin vaikutuksen toimintamatkaan voi arvioida.
Tuttu edellisestä jaksosta
Muilta osin EQB on tuttua A- ja B-sasrjan kompakti-Mercedestä, eli tuttu kahden näytön MBUX-järjestelmä on hyvä, muttei loistava, ja auton kanssa vuorovaikuttaminen tapahtuu enimmäkseen ratin hipaisuruuduilla, kosketuslevyllä tai kosketusnäytöllä. Lämmityslaitteen perustoiminnot ovat onneksi painikkeilla, eikä ohjauspyörässä ole siirrytty vielä pelkkiin hipaisupainikkeisiin.
Tavaratilaa on viisipaikkaisessa versiossa kiitettävät 495 litraa ja tila on laajennettavissa 1 710 litraa istuimet kaatamalla. Kolmas istuinrivi puolestaan kasvattaa auton hintaa 1 570 eurolla ja 30 litran tavaratilanipistyksen lisäksi se rajaa esimerkiksi säädettävän perustakapenkin pois vaihtoehdoista.
Mercedeksen kasvavassa sähköautomallistossa EQB on mielenkiintoinen lisäys, sillä tilan ja mukavuuden yhdistelmä houkuttelee varmasti ostajakuntaa. Toisaalta sähkövoimalinjan toteutus tarkoittaa, että kovin usein ei kannata lähteä satojen kilometrien talviretkille. Mercedes-EQ-Benz EQB:n hintakin asettuu vain reilun tuhannen euron päähän vastaavasta GLB-mallista.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen