27.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – Sähäkän jämäkkä tilaihme Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin kompaktiluokan sähköistys jatkuu. Mercedes-Benz EQB 300 on sähkön ja GLB:n risteytys ja molemmat puolet näkyvät autossa selkeästi. Hyvää: mukavuus, tilat, vaivattomuus. Huonoa: toimintamatka ja kulutus kylmällä. Lähteestä riippuen Mercedes-EQ tai Mercedes-Benz EQB 300 4Matic ei ehkä ole maailman näppärimmin nimetty automalli, sillä saksalaisvalmistaja tuntuu välillä suosivan “tupla-eekuuta” sähköautojensa mallinimissä. EQB on kuitenkin sukulaissielu pienemmälle EQA:lle, eli sähköistyksen pohjana on polttomoottorimalliston tila-autoa ja crossoveria yhdistelevä GL, joka on tässä tapauksessa GLB. Tilacrossoverin geenit näkyvät erityisesti korkealle sijoitetussa takapenkissä, josta on hyvä näkyvyys eteen. Mercedes-EQ EQB on myös saatavissa seitsemänpaikkaisena useimpien GLB-versioiden tavoin. Pystynapakka olemus jatkuu mustissa seikkailuhelmoissa, jotka yhdessä yli 200 mm maavaran kanssa antavat hiukan luottoa, että auto selviää huonosti auratun parkkipaikan haasteista. AMG Line -varustelu antaa helmoille ja puskureille itsevarman olemuksen ja ruusukulta on mielenkiintoinen värivaihtoehto harmaasävyjen maailmassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimaa ja kulutusta Lisää luottoa antaa neliveto. Mercedes on mielenkiintoisesti sijoittanut etuakselille induktiomoottorin ja taka-akselille synkronimoottorin. Käytännössä auto suosii hyvän pidon olosuhteissa taka-akselin moottoria, mutta jarrutusenergian takaisinkeräys tapahtuu ensisijaisesti etuakselin moottorilla. Moottorien voimanjako lasketaan 100 kertaa sekunnissa. Suorituskyvyssä ei ole moittimista arkikäytössä tai ohitustilanteissa. Akuston käyttökapasiteetti on 66,5 kilowattituntia. Lataaminen onnistuu 100 kW CCS-pikalatauksella reilussa puolessa tunnissa, tai 11 kW Type 2 -lataamisella reilussa kuudessa tunnissa. Auto osaa valmistella akun ladattavaksi valitsemalla latauspisteen navigaattorista. Kylmällä autolla lataustehosta jäädään alussa selvästi, mutta auto lähtee hilaamaan tehoa ylöspäin melko nopeasti ja korkea teho pidetään melko pitkään. WLTP-toimintamatka on kiitettävät 419 kilometriä, mutta käytännössä EQB suoriutui pienillä pakkasilla noin 340 kilometrin tuntumaan. Joulukuun -25°C lämpötiloissa koeajettu sisarmalli EQA 300 4Matic kärsi pakkasesta vielä enemmän, jolloin käytännön toimintamatka jäi 240 kilometrin tienoille. Syynä on lämpöpumpusta huolimatta voimakkaasti kasvava kulutus, sillä Mercedes painottaa matkustamon mukavuutta. Suomen kotisivuilta löytyy myös havainnollistava laskuri, jossa mukavuustekijät, ulkolämpötilan ja oman ajoprofiilin vaikutuksen toimintamatkaan voi arvioida. Tuttu edellisestä jaksosta Muilta osin EQB on tuttua A- ja B-sasrjan kompakti-Mercedestä, eli tuttu kahden näytön MBUX-järjestelmä on hyvä, muttei loistava, ja auton kanssa vuorovaikuttaminen tapahtuu enimmäkseen ratin hipaisuruuduilla, kosketuslevyllä tai kosketusnäytöllä. Lämmityslaitteen perustoiminnot ovat onneksi painikkeilla, eikä ohjauspyörässä ole siirrytty vielä pelkkiin hipaisupainikkeisiin. Tavaratilaa on viisipaikkaisessa versiossa kiitettävät 495 litraa ja tila on laajennettavissa 1 710 litraa istuimet kaatamalla. Kolmas istuinrivi puolestaan kasvattaa auton hintaa 1 570 eurolla ja 30 litran tavaratilanipistyksen lisäksi se rajaa esimerkiksi säädettävän perustakapenkin pois vaihtoehdoista. Mercedeksen kasvavassa sähköautomallistossa EQB on mielenkiintoinen lisäys, sillä tilan ja mukavuuden yhdistelmä houkuttelee varmasti ostajakuntaa. Toisaalta sähkövoimalinjan toteutus tarkoittaa, että kovin usein ei kannata lähteä satojen kilometrien talviretkille. Mercedes-EQ-Benz EQB:n hintakin asettuu vain reilun tuhannen euron päähän vastaavasta GLB-mallista. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz EQB 300 4Matic AMG Line Hinta alkaen 61 050 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 254 € Moottori Neliveto. Etuakselilla asynkronimoottori, taka-akselilla synkronimoottori. Vääntö 390 Nm Vääntö 390 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 69,5 / 66,5 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 419 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 168 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 18,1 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4684 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1701 mm, akseliväli 2829 mm Tavaratila: 495–1 710 l Omamassa: 2 175 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta/160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe