27.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – Sähäkän jämäkkä tilaihme Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin kompaktiluokan sähköistys jatkuu. Mercedes-Benz EQB 300 on sähkön ja GLB:n risteytys ja molemmat puolet näkyvät autossa selkeästi. Hyvää: mukavuus, tilat, vaivattomuus. Huonoa: toimintamatka ja kulutus kylmällä. Lähteestä riippuen Mercedes-EQ tai Mercedes-Benz EQB 300 4Matic ei ehkä ole maailman näppärimmin nimetty automalli, sillä saksalaisvalmistaja tuntuu välillä suosivan “tupla-eekuuta” sähköautojensa mallinimissä. EQB on kuitenkin sukulaissielu pienemmälle EQA:lle, eli sähköistyksen pohjana on polttomoottorimalliston tila-autoa ja crossoveria yhdistelevä GL, joka on tässä tapauksessa GLB.Tilacrossoverin geenit näkyvät erityisesti korkealle sijoitetussa takapenkissä, josta on hyvä näkyvyys eteen. Mercedes-EQ EQB on myös saatavissa seitsemänpaikkaisena useimpien GLB-versioiden tavoin. Pystynapakka olemus jatkuu mustissa seikkailuhelmoissa, jotka yhdessä yli 200 mm maavaran kanssa antavat hiukan luottoa, että auto selviää huonosti auratun parkkipaikan haasteista. AMG Line -varustelu antaa helmoille ja puskureille itsevarman olemuksen ja ruusukulta on mielenkiintoinen värivaihtoehto harmaasävyjen maailmassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa ja kulutustaLisää luottoa antaa neliveto. Mercedes on mielenkiintoisesti sijoittanut etuakselille induktiomoottorin ja taka-akselille synkronimoottorin. Käytännössä auto suosii hyvän pidon olosuhteissa taka-akselin moottoria, mutta jarrutusenergian takaisinkeräys tapahtuu ensisijaisesti etuakselin moottorilla. Moottorien voimanjako lasketaan 100 kertaa sekunnissa. Suorituskyvyssä ei ole moittimista arkikäytössä tai ohitustilanteissa.Akuston käyttökapasiteetti on 66,5 kilowattituntia. Lataaminen onnistuu 100 kW CCS-pikalatauksella reilussa puolessa tunnissa, tai 11 kW Type 2 -lataamisella reilussa kuudessa tunnissa. Auto osaa valmistella akun ladattavaksi valitsemalla latauspisteen navigaattorista. Kylmällä autolla lataustehosta jäädään alussa selvästi, mutta auto lähtee hilaamaan tehoa ylöspäin melko nopeasti ja korkea teho pidetään melko pitkään.WLTP-toimintamatka on kiitettävät 419 kilometriä, mutta käytännössä EQB suoriutui pienillä pakkasilla noin 340 kilometrin tuntumaan. Joulukuun -25°C lämpötiloissa koeajettu sisarmalli EQA 300 4Matic kärsi pakkasesta vielä enemmän, jolloin käytännön toimintamatka jäi 240 kilometrin tienoille. Syynä on lämpöpumpusta huolimatta voimakkaasti kasvava kulutus, sillä Mercedes painottaa matkustamon mukavuutta. Suomen kotisivuilta löytyy myös havainnollistava laskuri, jossa mukavuustekijät, ulkolämpötilan ja oman ajoprofiilin vaikutuksen toimintamatkaan voi arvioida.Tuttu edellisestä jaksostaMuilta osin EQB on tuttua A- ja B-sasrjan kompakti-Mercedestä, eli tuttu kahden näytön MBUX-järjestelmä on hyvä, muttei loistava, ja auton kanssa vuorovaikuttaminen tapahtuu enimmäkseen ratin hipaisuruuduilla, kosketuslevyllä tai kosketusnäytöllä. Lämmityslaitteen perustoiminnot ovat onneksi painikkeilla, eikä ohjauspyörässä ole siirrytty vielä pelkkiin hipaisupainikkeisiin.Tavaratilaa on viisipaikkaisessa versiossa kiitettävät 495 litraa ja tila on laajennettavissa 1 710 litraa istuimet kaatamalla. Kolmas istuinrivi puolestaan kasvattaa auton hintaa 1 570 eurolla ja 30 litran tavaratilanipistyksen lisäksi se rajaa esimerkiksi säädettävän perustakapenkin pois vaihtoehdoista. Mercedeksen kasvavassa sähköautomallistossa EQB on mielenkiintoinen lisäys, sillä tilan ja mukavuuden yhdistelmä houkuttelee varmasti ostajakuntaa. Toisaalta sähkövoimalinjan toteutus tarkoittaa, että kovin usein ei kannata lähteä satojen kilometrien talviretkille. Mercedes-EQ-Benz EQB:n hintakin asettuu vain reilun tuhannen euron päähän vastaavasta GLB-mallista.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz EQB 300 4Matic AMG Line Hinta alkaen 61 050 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 254 € Moottori Neliveto. Etuakselilla asynkronimoottori, taka-akselilla synkronimoottori. Vääntö 390 Nm Vääntö 390 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 69,5 / 66,5 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 419 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 168 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 18,1 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4684 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1701 mm, akseliväli 2829 mm Tavaratila: 495–1 710 l Omamassa: 2 175 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta/160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”