8.9.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQG esittelee sähkömörssärin tyyliä vuonna 2025 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeasti sähköistyvä Mercedes-Benz on luonnollisesti tuomassa EQ-brändäyksen myös G-sarjan yhteyteen. Konseptina esitelty EQG tyytyy esittelemään tyyliä vihjattujen numeroiden sijaan. Mercedes-Benz EQG on osoitus, että ajat muuttuvat nopeasti jopa aikaa vahvemmaksi mainostetulle G-sarjalle. Rakastetun maasturin reilusti uusittu mallipolvi esiteltiin 2018 ja nyt vuorossa on konseptina nähtävä EQG. Sähköistymistä ei voi paeta edes maastoon. Mercedekselle kyse on lupausten noudattamisesta, sillä yhtiö on nopeassa tahdissa siirtynyt "sähkö ensin" -ajattelusta kohti "ainoastaan sähkö" -ajatteluun. Markkinoiden salliessa johtotähti haluaa siirtyä täyteen sähköön koko mallistossa 2030 mennessä, eikä G-sarjalle anneta erivapauksia. 1979 ensiesitelty kulmien kohottaja on rullannut tehtaalta yli 400 000 kertaa. Saksalaistehdas ei kommentoinut EQG:n numeroita kovinkaan tarkasti, mutta sähkön luvataan tekevän nelivedosta ylivedomman. Neljä sähkömoottoria on tuotu lähelle pyöriä ja maasto-ominaisuuksia on varmisteltu moottorien alennusvaihteella. Yksitellen ohjattavien moottorien ansiosta EQG:n kerrotaan pärjäävän haastavissa tilanteissa polttomoottoriversioita paremmin. Sähkömoottorit soveltuvat myös vetämiseen erinomaisesti. Etuakselilla käytössä on erillisjousitus, taka-akselin ollessa sähköä varten päivitetty jäykkä akseli. Akku on sijoitettu tikapuurungon väliin ja painopiste on tällä tavoin saatu alhaalle. Varsinaisesta painosta tai akkukapasiteetista ei ole mainintaa. Sen sijaan konsepti-EQG tyytyy maalailemaan sitä, miltä sähköinen G voisi näyttää. – Meille tärkeintä oli pitää G-sarjan koko DNA, mutta siirtää se EQ-aikaan. Kuin G, mutta erilainen. Modernit yksityiskohdat kuten valkoiset ledit ja "latausboksi" auton takaosassa korostavat eroavaisuuksia, kiteyttää päämuotoilija Gorden Wagener Tutun silhuetin lisäksi EQG:n ulkoasua on piristetty kaksivärisellä maalauksella. Metallinsävyinen olemus lienee kotonaan kaupungissa lasitalojen välissä metsätaipaleiden sijaan. Hymähdyttävänä yksityiskohtana kiiltävällä katolla lukee ylhäältä katsottuna jättimäinen G-kirjain. Lisäksi katon reunalle on laitettu leveä valkoinen ledivalo muistutuksena EQG:n maastojuurista. Samaa ideaa on hyödynnetty takana punaisen valon muodossa. Keulamaskin kanssa on voitu tyylitellä enemmän jäähdytystarpeen vähennyttyä ja mustan paneelin keskellä loistaa kolmiulotteinen johtotähti. Sen ympärillä hehkuvat pyöristetyt neliöt EQ-brändin tutulla sinisävyllä. Pyöränkoteloista löytyvät 22-tuumaiset kiillotetut alumiinivanteet. Vararengaskotelon sijasta takaluukussa on lukittava säilytyslokero, joka viittaa muodollaan latauslaitteeseen. Laatikko on suunniteltu esimerkiksi latauskaapelille. Mercedes-Benz kertoo EQG:n joutuvan osaltaan kokeisiin Grazin lähellä sijaitsevan Schöckl-vuoren testiradalla, perinteisen G-sarjan tavoin. Sähköistä G-sarjaa voidaan odotella tuotantoon vuoden 2025 kulmilla. Lehdistökuvissa esiintyvistä valo-olennoista ja avaruuskaupungeista voisi arvella, että siihen on neljää vuotta pidempi aika. Teksti: Aake Kinnunen Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku