Ajoneuvot Autonäyttely Konsepti München 2021 Sähköautot Uutinen 8.9.2021
Mercedes-Benz EQG esittelee sähkömörssärin tyyliä vuonna 2025
Nopeasti sähköistyvä Mercedes-Benz on luonnollisesti tuomassa EQ-brändäyksen myös G-sarjan yhteyteen. Konseptina esitelty EQG tyytyy esittelemään tyyliä vihjattujen numeroiden sijaan.
Mercedes-Benz EQG on osoitus, että ajat muuttuvat nopeasti jopa aikaa vahvemmaksi mainostetulle G-sarjalle. Rakastetun maasturin reilusti uusittu mallipolvi esiteltiin 2018 ja nyt vuorossa on konseptina nähtävä EQG. Sähköistymistä ei voi paeta edes maastoon.
Mercedekselle kyse on lupausten noudattamisesta, sillä yhtiö on nopeassa tahdissa siirtynyt ”sähkö ensin” -ajattelusta kohti ”ainoastaan sähkö” -ajatteluun. Markkinoiden salliessa johtotähti haluaa siirtyä täyteen sähköön koko mallistossa 2030 mennessä, eikä G-sarjalle anneta erivapauksia. 1979 ensiesitelty kulmien kohottaja on rullannut tehtaalta yli 400 000 kertaa.
Saksalaistehdas ei kommentoinut EQG:n numeroita kovinkaan tarkasti, mutta sähkön luvataan tekevän nelivedosta ylivedomman. Neljä sähkömoottoria on tuotu lähelle pyöriä ja maasto-ominaisuuksia on varmisteltu moottorien alennusvaihteella. Yksitellen ohjattavien moottorien ansiosta EQG:n kerrotaan pärjäävän haastavissa tilanteissa polttomoottoriversioita paremmin. Sähkömoottorit soveltuvat myös vetämiseen erinomaisesti.
Etuakselilla käytössä on erillisjousitus, taka-akselin ollessa sähköä varten päivitetty jäykkä akseli. Akku on sijoitettu tikapuurungon väliin ja painopiste on tällä tavoin saatu alhaalle. Varsinaisesta painosta tai akkukapasiteetista ei ole mainintaa.
Sen sijaan konsepti-EQG tyytyy maalailemaan sitä, miltä sähköinen G voisi näyttää.
– Meille tärkeintä oli pitää G-sarjan koko DNA, mutta siirtää se EQ-aikaan. Kuin G, mutta erilainen. Modernit yksityiskohdat kuten valkoiset ledit ja ”latausboksi” auton takaosassa korostavat eroavaisuuksia, kiteyttää päämuotoilija Gorden Wagener
Tutun silhuetin lisäksi EQG:n ulkoasua on piristetty kaksivärisellä maalauksella. Metallinsävyinen olemus lienee kotonaan kaupungissa lasitalojen välissä metsätaipaleiden sijaan. Hymähdyttävänä yksityiskohtana kiiltävällä katolla lukee ylhäältä katsottuna jättimäinen G-kirjain. Lisäksi katon reunalle on laitettu leveä valkoinen ledivalo muistutuksena EQG:n maastojuurista. Samaa ideaa on hyödynnetty takana punaisen valon muodossa.
Keulamaskin kanssa on voitu tyylitellä enemmän jäähdytystarpeen vähennyttyä ja mustan paneelin keskellä loistaa kolmiulotteinen johtotähti. Sen ympärillä hehkuvat pyöristetyt neliöt EQ-brändin tutulla sinisävyllä. Pyöränkoteloista löytyvät 22-tuumaiset kiillotetut alumiinivanteet. Vararengaskotelon sijasta takaluukussa on lukittava säilytyslokero, joka viittaa muodollaan latauslaitteeseen. Laatikko on suunniteltu esimerkiksi latauskaapelille.
Mercedes-Benz kertoo EQG:n joutuvan osaltaan kokeisiin Grazin lähellä sijaitsevan Schöckl-vuoren testiradalla, perinteisen G-sarjan tavoin.
Sähköistä G-sarjaa voidaan odotella tuotantoon vuoden 2025 kulmilla. Lehdistökuvissa esiintyvistä valo-olennoista ja avaruuskaupungeista voisi arvella, että siihen on neljää vuotta pidempi aika.