16.4.2025

Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne

Kuva Mercedes-Benz
Mercedes-Benz T-sarja

Suursiivous Mercedes-Benzin mallistossa on edennyt pisteeseen, jossa Renault Kangoo'n perustuvalle henkilöautolle ja hyötyautolle on luettu parasta ennen -päiväys.

Etenkin kun lasketaan mukaan kaikki eri korimalleihin perustuvat alamallit, Mercedes-Benzillä on jo pitkään ollut melkoinen, kymmenien vahvuinen mahtimallisto. Nyt tuohon mallistopolitiikkaan on tulossa muutos, kun Mercedes on parhaillaan lakkauttamisien ja yhdistämisien kautta yksinkertaistamassa mallistoaan.

Prosessi on pitkä ja monivaiheinen. Tällä hetkellä ajankohtaista on erityisesti kompaktimallien karsiminen. Jo aiemmin A-sarjan molemmissa korimalleissaan ja B-sarjan tiedettiin saaneen lähtöpassit, ja seuraavana lakkautusputkessa ovat Citan, T-sarja ja EQT, niin kuin Automotive News Europe ensimmäisenä raportoi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kangoo paremmalla seppälällä

Mercedes-Benz on tehnyt muun muassa moottoriyhteistyötä Renaultin kanssa jo vuosikausia, mutta myös suora malliyhteistyö on ollut tosiasia vuodesta 2012 lähtien, kun Mercedes lanseerasi pienen pakettiauton lainaten käytännössä sellaisenaan silloisen Renault Kangoo -sukupolven.

Näin syntynyttä Mercedes-Benz Citania on valmistettu nyt kahdessa sukupolvessa, kaksipaikkaisen pakettiauton lisäksi henkilöpakettiautona.

Vuonna 2022 Mercedes toi Kangoo-lainamallin osaksi henkilöautomallistoaan lanseeraamalla ensin T-sarjan tila-auton ja sitten vielä Kangoo E-Techin tekniikalla samasta asiasta täyssähköversion EQT:n. Molemmissa T-sarjan versioissa Kangoon käytännöllistä ja pelkistettyä fiilistä pyrittiin nostamaan pienillä premiumyksityiskohdilla.

Mutta kuten uutinen kuuluu, Mercedes-Benz on päättänyt lakkauttaa kaikki nämä Kangoo-pohjaiset mallinsa vuoden 2026 puolenvälin tienoilla. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Renault lopettaa mallien tuotannon Mercedekselle tehtaallaan Ranskan Maubeugessa sen jälkeen, kun nykyisen polven Citan on ehtinyt lähes viiden vuoden ikään, ja T-sarja sekä EQT ovat ehtineet täyttää neljä vuotta.

Jatkossa Mercedes-Benz ei tule tekemään yhtä pientä pakettiautoa kuin Citan. Sen ja nykyisen Viton tulevat korvaamaan uuden sukupolven VAN.CA- ja VAN.EA -pohjarakenteelle toteutettavat Mercedeksen itse kehittämät ajoneuvot, joita tullaan valmistamaan kustannustehokkaalla tavalla polttomoottorisena ja täyssähköisenä.

Aika aikaansa kutakin, ensi vuodesta alkaen Mercedeksellä ja Renaultilla ei ole enää yhtään keskenään jaettua mallia. Näiden Kangoo-lainojen ohella Mercedeksen tähteä ja Renaultin timanttia on yhdistänyt myös Nissan Navara -pohjainen avolava Mercedes-Benz X-sarjana ja Renault Alaskanina. Niin ikään piskuisten kaupunkiautojen maailmassa merkkien yhteistyö loi Smart Fortwon/Forfourin ja Renault Twingon voimakaksikon.

Lähde: Automotive News Europe, Motor1

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat