26.7.2018 Ajoneuvot Mercedes-Benzin mallistotäydennys – tältä näyttää A-sarjan sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä A-sarja täydentyy sedanilla, mutta toistaiseksi tarjolla on vain ennakkotietoja. Virallista ensiesittelyä on maltettava odottaa lokakuuhun ja Pariisin autonäyttelyyn. Autovalmistaja Mercedes-Benz kertoo odotetusti täydentävänsä suosituksi osoittautuneen kompaktikokoluokan mallistoaan. Valikoima lavenee seuraavaksi A-sarjan neliovisella sedan-mallilla. Auto esitellään ensi kertaa yleisölle Pariisin autonäyttelyssä lokakuun alussa. Uutta A-sarjan sedania valmistetaan ensi vaiheessa USA:n markkinoita varten Meksikossa Aguascalientesin tehtaalla, ja tuotanto laajenee ensi vuoden aikana Saksan Rastattiin. Suomeen uutuus saapuu keväällä 2019. Pariisissa esiteltävän sedanin lisäksi Kiinassa valmistetaan erikoispitkää A-sedan L –mallia, joka on tarkoitettu yksinomaan paikallisille markkinoille. – A-sarjan ensimmäinen sedan on vastaus monien asiakkaidemme toiveisiin. Se on oivallinen valinta kenelle tahansa, joka etsii kompaktia ja urheilullista sedan-mallin autoa, sillä saatavana on nyt myös riittävästi tavaratilaa ja kuljetuskykyä, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Britta Seeger luonnehtii. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytettävyyttä hiottu A-sarjan sedan on valmistajansa mukaan jo seitsemäs mallivaihtoehto Mercedes-Benzin kompaktiautojen kokoluokassa. Uutuuden kiinnostavimmat mitat ovat ennakkotietojen perusteella seuraavat: Pituus/leveys/korkeus: 4549/1796/1446 mm Akseliväli: 2729 mm Tavaratila: 420 litraa Päätila edessä/takana: 1024/944 mm Kyynärpäätila edessä/takana: 1457/1446 mm Hartiatila edessä/takana: 1400/1372 mm Jalkatila edessä/takana: 1062/861 mm A-sarjan sedanin käytettävyyden kerrotaan lähestyvän huippua kokoluokassaan. Käytännössä tämä takoittaa sitä, että hartia-, kyynärpää- ja päätilaa on tarjolla keskimääräistä enemmän ja kulun takaistuimelle luvataan olevan helppoa. Päätilaa takaistuimella on valmistajan mukaan eniten kokoluokassaan. Tavaratila on litrojen valossa varsin kelvollinen ja valmistaja kertoo sen käytettävyyteen kiinnitetyn erityistä huomiota. Tavaratilan lastausaukon leveys on 950 milliä, ja aukon korkeus kannen lukosta takaikkunan alareunaan on 462 milliä. Ilmanvastuskertoimen suhteen A-sarjan sedan yltää samalle tasolle CLA Coupén kanssa, sillä mallien Cd-arvo on ainoastaan 0.22. A-sarjan hatchback-mallin vastaava arvo on 0.25. Sedanin otsapinta-ala on 2,19 neliömetrin suuruinen eli pienempi kuin CLA Coupéssa. Ilmanvastusta on pienennetty esimerkiksi parantamalla etuvaloumpioiden saumausta ja kattamalla koko alusta yhtenäisellä muovipaneloinnilla. Kaksi moottorivaihtoehtoa alkuun A-sarjan sedan on saatavana lanseerausvaiheessa kahdella polttomoottorivaihtoehdolla, eli tarjolla on odotetusti bensiini- ja dieselvaihtoehto. Bensiinimoottori on mallia A 200 (120 kW/163 hv, 250 Nm) ja sen pariksi tarjotaan 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto. Valmistajan ennakkotiedoissa ilmoittama yhdistetty kulutus autolle on 5,2–5,4 l/100 km ja CO2-päästöt 119–124 g/km. Dieselmoottori on puolestaan A 180 d (85 kW/116 hv, 260 Nm) ja vaihteisto on sama kuin bensavaihtoehdossakin. Kulutuslukemat yhdistelmälle ovat yhdistetyssä ajossa 4,0–4,3 l/100 km ja CO2-päästöt 107–113 g/km, valmistajan kertoman mukaan. Varustelu huomioitu jo aloitusmallissa A-sarjan sedanin aloitusmalli tarjoaa Mercedes-Benzin mukaan kelpo kattauksen valmistajan uusinta teknologiaa. Vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi oppiva, ääniohjattava ja kustomoitava MBUX-infotainment-järjestelmä, aktiivinen hätäjarruavustin sekä aktiivinen kaista-avustin, joka toimii 60–200 kilometrin nopeusalueella. Lisävarusteina tarjolla ovat esimerkiksi avaimeton Keyless-Go-järjestelmä sekä takaluukun Hands-Free Access –avaus. Varustetasoja on tarjolla kolme: Style, Progressive ja AMG Line. Lisäksi saatavana erillisiä varustepaketteja. Valmistajan tapaan tarjolla on myös Edition 1-varustelu ensimmäisen mallivuoden ajan. Mercedes-Benzin uudistuva A-sarja kykenee jatkossa puoliautomaattiseen ajamiseen lisävarusteena saatavan Driving Assistance –varustepaketin avulla tietyissä tilanteissa. S-sarjasta peräisin oleva teknologia perustuu Distronic-Plus etäisyysvakionopeusavustimen, aktiivisen hätäjarruavustimen sekä aktiivisen kaista-avustimen yhteistoimintaan. Kamera- ja tutkajärjestelmänsä avulla auto näkee jopa 500 metrin päähän eteenpäin, ja toimintoja täydennetään kartta- ja navigointitietojen avulla. Luvassa kompaktia ylellisyyttä Muotoilussa on noudatettu puristisen puhtaita ja selkeitä linjoja. Menevää ulkonäköä korostavat lyhyet etu- ja takaylitykset, 16–19-tuumaiset pyörät, pitkä konepelti sekä kapeat valoumpiot kromikorostuksilla. Sisällä vastaan huokuu uudenlainen tilan tunne, jota ilmentää erityisesti siiven lailla ovien väliin kaartuva näyttävä kojelauta. Sisäilmeen voi viimeistellä esimerkiksi lisävarusteena saatavalla 64-sävyisellä tunnelmavalaistuksella, valmistaja vinkkaa. Kojelaudan näyttöratkaisuun on tarjolla kolme vaihtoehtoa, jotka ovat kaksi 7 tuuman (17,78 cm) näyttöä, 7- ja 10,25-tuumaiset (26 cm) näytöt tai kahden 10,25 tuuman laajakuvanäytön pari. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti