26.7.2018 Ajoneuvot Mercedes-Benzin mallistotäydennys – tältä näyttää A-sarjan sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä A-sarja täydentyy sedanilla, mutta toistaiseksi tarjolla on vain ennakkotietoja. Virallista ensiesittelyä on maltettava odottaa lokakuuhun ja Pariisin autonäyttelyyn. Autovalmistaja Mercedes-Benz kertoo odotetusti täydentävänsä suosituksi osoittautuneen kompaktikokoluokan mallistoaan. Valikoima lavenee seuraavaksi A-sarjan neliovisella sedan-mallilla. Auto esitellään ensi kertaa yleisölle Pariisin autonäyttelyssä lokakuun alussa. Uutta A-sarjan sedania valmistetaan ensi vaiheessa USA:n markkinoita varten Meksikossa Aguascalientesin tehtaalla, ja tuotanto laajenee ensi vuoden aikana Saksan Rastattiin. Suomeen uutuus saapuu keväällä 2019. Pariisissa esiteltävän sedanin lisäksi Kiinassa valmistetaan erikoispitkää A-sedan L –mallia, joka on tarkoitettu yksinomaan paikallisille markkinoille. – A-sarjan ensimmäinen sedan on vastaus monien asiakkaidemme toiveisiin. Se on oivallinen valinta kenelle tahansa, joka etsii kompaktia ja urheilullista sedan-mallin autoa, sillä saatavana on nyt myös riittävästi tavaratilaa ja kuljetuskykyä, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Britta Seeger luonnehtii. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytettävyyttä hiottu A-sarjan sedan on valmistajansa mukaan jo seitsemäs mallivaihtoehto Mercedes-Benzin kompaktiautojen kokoluokassa. Uutuuden kiinnostavimmat mitat ovat ennakkotietojen perusteella seuraavat: Pituus/leveys/korkeus: 4549/1796/1446 mm Akseliväli: 2729 mm Tavaratila: 420 litraa Päätila edessä/takana: 1024/944 mm Kyynärpäätila edessä/takana: 1457/1446 mm Hartiatila edessä/takana: 1400/1372 mm Jalkatila edessä/takana: 1062/861 mm A-sarjan sedanin käytettävyyden kerrotaan lähestyvän huippua kokoluokassaan. Käytännössä tämä takoittaa sitä, että hartia-, kyynärpää- ja päätilaa on tarjolla keskimääräistä enemmän ja kulun takaistuimelle luvataan olevan helppoa. Päätilaa takaistuimella on valmistajan mukaan eniten kokoluokassaan. Tavaratila on litrojen valossa varsin kelvollinen ja valmistaja kertoo sen käytettävyyteen kiinnitetyn erityistä huomiota. Tavaratilan lastausaukon leveys on 950 milliä, ja aukon korkeus kannen lukosta takaikkunan alareunaan on 462 milliä. Ilmanvastuskertoimen suhteen A-sarjan sedan yltää samalle tasolle CLA Coupén kanssa, sillä mallien Cd-arvo on ainoastaan 0.22. A-sarjan hatchback-mallin vastaava arvo on 0.25. Sedanin otsapinta-ala on 2,19 neliömetrin suuruinen eli pienempi kuin CLA Coupéssa. Ilmanvastusta on pienennetty esimerkiksi parantamalla etuvaloumpioiden saumausta ja kattamalla koko alusta yhtenäisellä muovipaneloinnilla. Kaksi moottorivaihtoehtoa alkuun A-sarjan sedan on saatavana lanseerausvaiheessa kahdella polttomoottorivaihtoehdolla, eli tarjolla on odotetusti bensiini- ja dieselvaihtoehto. Bensiinimoottori on mallia A 200 (120 kW/163 hv, 250 Nm) ja sen pariksi tarjotaan 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto. Valmistajan ennakkotiedoissa ilmoittama yhdistetty kulutus autolle on 5,2–5,4 l/100 km ja CO2-päästöt 119–124 g/km. Dieselmoottori on puolestaan A 180 d (85 kW/116 hv, 260 Nm) ja vaihteisto on sama kuin bensavaihtoehdossakin. Kulutuslukemat yhdistelmälle ovat yhdistetyssä ajossa 4,0–4,3 l/100 km ja CO2-päästöt 107–113 g/km, valmistajan kertoman mukaan. Varustelu huomioitu jo aloitusmallissa A-sarjan sedanin aloitusmalli tarjoaa Mercedes-Benzin mukaan kelpo kattauksen valmistajan uusinta teknologiaa. Vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi oppiva, ääniohjattava ja kustomoitava MBUX-infotainment-järjestelmä, aktiivinen hätäjarruavustin sekä aktiivinen kaista-avustin, joka toimii 60–200 kilometrin nopeusalueella. Lisävarusteina tarjolla ovat esimerkiksi avaimeton Keyless-Go-järjestelmä sekä takaluukun Hands-Free Access –avaus. Varustetasoja on tarjolla kolme: Style, Progressive ja AMG Line. Lisäksi saatavana erillisiä varustepaketteja. Valmistajan tapaan tarjolla on myös Edition 1-varustelu ensimmäisen mallivuoden ajan. Mercedes-Benzin uudistuva A-sarja kykenee jatkossa puoliautomaattiseen ajamiseen lisävarusteena saatavan Driving Assistance –varustepaketin avulla tietyissä tilanteissa. S-sarjasta peräisin oleva teknologia perustuu Distronic-Plus etäisyysvakionopeusavustimen, aktiivisen hätäjarruavustimen sekä aktiivisen kaista-avustimen yhteistoimintaan. Kamera- ja tutkajärjestelmänsä avulla auto näkee jopa 500 metrin päähän eteenpäin, ja toimintoja täydennetään kartta- ja navigointitietojen avulla. Luvassa kompaktia ylellisyyttä Muotoilussa on noudatettu puristisen puhtaita ja selkeitä linjoja. Menevää ulkonäköä korostavat lyhyet etu- ja takaylitykset, 16–19-tuumaiset pyörät, pitkä konepelti sekä kapeat valoumpiot kromikorostuksilla. Sisällä vastaan huokuu uudenlainen tilan tunne, jota ilmentää erityisesti siiven lailla ovien väliin kaartuva näyttävä kojelauta. Sisäilmeen voi viimeistellä esimerkiksi lisävarusteena saatavalla 64-sävyisellä tunnelmavalaistuksella, valmistaja vinkkaa. Kojelaudan näyttöratkaisuun on tarjolla kolme vaihtoehtoa, jotka ovat kaksi 7 tuuman (17,78 cm) näyttöä, 7- ja 10,25-tuumaiset (26 cm) näytöt tai kahden 10,25 tuuman laajakuvanäytön pari. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?