14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Teksti Benjamin Helander Kuva Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sonderklassen sähköauto saa myös hieman tuhdimman akun, joka tuottaa suurimman käytännön elämään vaikuttavan uudistuksen. Mercedeksen EQS-sarja on täyssähköinen vastine usein automaailman suunnannäyttäjäksikin luonnehditulle S-sarjalle. EQS on silti varsin räväkkä irtiotto S-sarjan harmonisesta tyylistä, ja kuuluu takuulla eräisiin aikamme eniten mielipiteitä jakaviin automalleihin ulkonäkömielessä. EQS:n facelift paljastettiin ennen Shanghain autonäyttelyn alkua, mutta virallinen lanseeraus tapahtuu vasta siellä. Keulaan kohdistunut facelift on aika tavalla rajattu, mutta sen vaikutukset ovat ilmiselvät. Keulalla seisovan tähtilogon tuoma aerodynaaminen haitta on ilmeisen mitätön. Toista se oli Rolls-Roycella, joka joutui pistämään oman Spirit of Ecstacynsa laihdutuskuurille täyssähkömalli Spectreä varten. Mercedes on siirtänyt EQS:n keulalta tähtimerkin siihen mihin se perinteisessä mielessä kuuluukin eli seisovaksi ornamentiksi konepellin reunalle. Keulaan on puolestaan saatu aikaan "etusäleikkö" eli Mercedeksen traditionaalinen vaakaripamaski on toteutettu sähköautoon visuaalisilla keinoilla. Samalla AMG Line -etupuskuri on jatkossa vakiona, ja tukee näin osaltaan EQS:n urheilullisia vivahteita. Jokainen päättäköön itse, onko facelift onnistunut, mutta voisi hyvällä syyllä todeta, että uudistunut ilme tukee aiempaa paremmin EQS:n asemaa S-luokan sähköversiona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa yli 80 kilometriä lisää toimintamatkaaSitten sinne tekniselle puolelle, jossa uutiset koskevat kasvanutta akkukapasiteettia. Lähes kymmenen nettokilowattitunnin nousu tarkoittaa, että käytettävissä on nyt jopa 118 kilowattitunnin edestä kapasiteettia. Tämän lisäyksen pitäisi tuoda EQS:n WLTP-syklin mukaiseen toimintamatkaan parhaimmillaan jopa 82 kilometriä lisää, ja maksimaalinen WLTP -range onkin nyt peräti 822 kilometriä.Yhdistettyä toimintamatkaa sekä erityisesti taajamatoimintamatkaa tulee parantamaan myös aiempaa tehokkaampi jarrutusenergian talteenotto. S-sarjan Mercedeksellä ja varmasti sitä kautta EQS:llä on myös sellaisia omistajia, jotka käyttävät autoaan perävaunun vetämiseen. Heidän suureksi ilokseen nelivetoisten EQS:ien suurin sallittu jarrullinen perävaunumassa kasvaa uudistuksen myötä hyvin rajallisesta 750 kilosta jo varsin riittävään 1 700 kiloon.Sisätilassa muutokset ovat rajallisempia, mutta eivät suinkaan olemattomia. Istuinmukavuutta ja -muunneltavuutta on parannettu muutamin eri keinoin varustetasosta riippuen. Muun muassa takapenkit saavat 5 millimetriä lisää fylliä. Lisäksi sisätilan tyynyt - niitä on EQS:ssä monia - saavat prameat ruusukultaiset kontrastitikkaukset, ja puhallinsuutinten reunuksiin tulee lisää kromia. Tällaista silmänruokaa ei varmasti voi olla S-luokassa koskaan liikaa. Lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä