14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Teksti Benjamin Helander Kuva Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sonderklassen sähköauto saa myös hieman tuhdimman akun, joka tuottaa suurimman käytännön elämään vaikuttavan uudistuksen. Mercedeksen EQS-sarja on täyssähköinen vastine usein automaailman suunnannäyttäjäksikin luonnehditulle S-sarjalle. EQS on silti varsin räväkkä irtiotto S-sarjan harmonisesta tyylistä, ja kuuluu takuulla eräisiin aikamme eniten mielipiteitä jakaviin automalleihin ulkonäkömielessä. EQS:n facelift paljastettiin ennen Shanghain autonäyttelyn alkua, mutta virallinen lanseeraus tapahtuu vasta siellä. Keulaan kohdistunut facelift on aika tavalla rajattu, mutta sen vaikutukset ovat ilmiselvät. Keulalla seisovan tähtilogon tuoma aerodynaaminen haitta on ilmeisen mitätön. Toista se oli Rolls-Roycella, joka joutui pistämään oman Spirit of Ecstacynsa laihdutuskuurille täyssähkömalli Spectreä varten. Mercedes on siirtänyt EQS:n keulalta tähtimerkin siihen mihin se perinteisessä mielessä kuuluukin eli seisovaksi ornamentiksi konepellin reunalle. Keulaan on puolestaan saatu aikaan "etusäleikkö" eli Mercedeksen traditionaalinen vaakaripamaski on toteutettu sähköautoon visuaalisilla keinoilla. Samalla AMG Line -etupuskuri on jatkossa vakiona, ja tukee näin osaltaan EQS:n urheilullisia vivahteita. Jokainen päättäköön itse, onko facelift onnistunut, mutta voisi hyvällä syyllä todeta, että uudistunut ilme tukee aiempaa paremmin EQS:n asemaa S-luokan sähköversiona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa yli 80 kilometriä lisää toimintamatkaaSitten sinne tekniselle puolelle, jossa uutiset koskevat kasvanutta akkukapasiteettia. Lähes kymmenen nettokilowattitunnin nousu tarkoittaa, että käytettävissä on nyt jopa 118 kilowattitunnin edestä kapasiteettia. Tämän lisäyksen pitäisi tuoda EQS:n WLTP-syklin mukaiseen toimintamatkaan parhaimmillaan jopa 82 kilometriä lisää, ja maksimaalinen WLTP -range onkin nyt peräti 822 kilometriä.Yhdistettyä toimintamatkaa sekä erityisesti taajamatoimintamatkaa tulee parantamaan myös aiempaa tehokkaampi jarrutusenergian talteenotto. S-sarjan Mercedeksellä ja varmasti sitä kautta EQS:llä on myös sellaisia omistajia, jotka käyttävät autoaan perävaunun vetämiseen. Heidän suureksi ilokseen nelivetoisten EQS:ien suurin sallittu jarrullinen perävaunumassa kasvaa uudistuksen myötä hyvin rajallisesta 750 kilosta jo varsin riittävään 1 700 kiloon.Sisätilassa muutokset ovat rajallisempia, mutta eivät suinkaan olemattomia. Istuinmukavuutta ja -muunneltavuutta on parannettu muutamin eri keinoin varustetasosta riippuen. Muun muassa takapenkit saavat 5 millimetriä lisää fylliä. Lisäksi sisätilan tyynyt - niitä on EQS:ssä monia - saavat prameat ruusukultaiset kontrastitikkaukset, ja puhallinsuutinten reunuksiin tulee lisää kromia. Tällaista silmänruokaa ei varmasti voi olla S-luokassa koskaan liikaa. Lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster