14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Teksti Benjamin Helander Kuva Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sonderklassen sähköauto saa myös hieman tuhdimman akun, joka tuottaa suurimman käytännön elämään vaikuttavan uudistuksen. Mercedeksen EQS-sarja on täyssähköinen vastine usein automaailman suunnannäyttäjäksikin luonnehditulle S-sarjalle. EQS on silti varsin räväkkä irtiotto S-sarjan harmonisesta tyylistä, ja kuuluu takuulla eräisiin aikamme eniten mielipiteitä jakaviin automalleihin ulkonäkömielessä. EQS:n facelift paljastettiin ennen Shanghain autonäyttelyn alkua, mutta virallinen lanseeraus tapahtuu vasta siellä. Keulaan kohdistunut facelift on aika tavalla rajattu, mutta sen vaikutukset ovat ilmiselvät. Keulalla seisovan tähtilogon tuoma aerodynaaminen haitta on ilmeisen mitätön. Toista se oli Rolls-Roycella, joka joutui pistämään oman Spirit of Ecstacynsa laihdutuskuurille täyssähkömalli Spectreä varten. Mercedes on siirtänyt EQS:n keulalta tähtimerkin siihen mihin se perinteisessä mielessä kuuluukin eli seisovaksi ornamentiksi konepellin reunalle. Keulaan on puolestaan saatu aikaan "etusäleikkö" eli Mercedeksen traditionaalinen vaakaripamaski on toteutettu sähköautoon visuaalisilla keinoilla. Samalla AMG Line -etupuskuri on jatkossa vakiona, ja tukee näin osaltaan EQS:n urheilullisia vivahteita. Jokainen päättäköön itse, onko facelift onnistunut, mutta voisi hyvällä syyllä todeta, että uudistunut ilme tukee aiempaa paremmin EQS:n asemaa S-luokan sähköversiona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jopa yli 80 kilometriä lisää toimintamatkaa Sitten sinne tekniselle puolelle, jossa uutiset koskevat kasvanutta akkukapasiteettia. Lähes kymmenen nettokilowattitunnin nousu tarkoittaa, että käytettävissä on nyt jopa 118 kilowattitunnin edestä kapasiteettia. Tämän lisäyksen pitäisi tuoda EQS:n WLTP-syklin mukaiseen toimintamatkaan parhaimmillaan jopa 82 kilometriä lisää, ja maksimaalinen WLTP -range onkin nyt peräti 822 kilometriä. Yhdistettyä toimintamatkaa sekä erityisesti taajamatoimintamatkaa tulee parantamaan myös aiempaa tehokkaampi jarrutusenergian talteenotto. S-sarjan Mercedeksellä ja varmasti sitä kautta EQS:llä on myös sellaisia omistajia, jotka käyttävät autoaan perävaunun vetämiseen. Heidän suureksi ilokseen nelivetoisten EQS:ien suurin sallittu jarrullinen perävaunumassa kasvaa uudistuksen myötä hyvin rajallisesta 750 kilosta jo varsin riittävään 1 700 kiloon. Sisätilassa muutokset ovat rajallisempia, mutta eivät suinkaan olemattomia. Istuinmukavuutta ja -muunneltavuutta on parannettu muutamin eri keinoin varustetasosta riippuen. Muun muassa takapenkit saavat 5 millimetriä lisää fylliä. Lisäksi sisätilan tyynyt - niitä on EQS:ssä monia - saavat prameat ruusukultaiset kontrastitikkaukset, ja puhallinsuutinten reunuksiin tulee lisää kromia. Tällaista silmänruokaa ei varmasti voi olla S-luokassa koskaan liikaa. Lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?