14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Teksti Benjamin Helander Kuva Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sonderklassen sähköauto saa myös hieman tuhdimman akun, joka tuottaa suurimman käytännön elämään vaikuttavan uudistuksen. Mercedeksen EQS-sarja on täyssähköinen vastine usein automaailman suunnannäyttäjäksikin luonnehditulle S-sarjalle. EQS on silti varsin räväkkä irtiotto S-sarjan harmonisesta tyylistä, ja kuuluu takuulla eräisiin aikamme eniten mielipiteitä jakaviin automalleihin ulkonäkömielessä. EQS:n facelift paljastettiin ennen Shanghain autonäyttelyn alkua, mutta virallinen lanseeraus tapahtuu vasta siellä. Keulaan kohdistunut facelift on aika tavalla rajattu, mutta sen vaikutukset ovat ilmiselvät. Keulalla seisovan tähtilogon tuoma aerodynaaminen haitta on ilmeisen mitätön. Toista se oli Rolls-Roycella, joka joutui pistämään oman Spirit of Ecstacynsa laihdutuskuurille täyssähkömalli Spectreä varten. Mercedes on siirtänyt EQS:n keulalta tähtimerkin siihen mihin se perinteisessä mielessä kuuluukin eli seisovaksi ornamentiksi konepellin reunalle. Keulaan on puolestaan saatu aikaan "etusäleikkö" eli Mercedeksen traditionaalinen vaakaripamaski on toteutettu sähköautoon visuaalisilla keinoilla. Samalla AMG Line -etupuskuri on jatkossa vakiona, ja tukee näin osaltaan EQS:n urheilullisia vivahteita. Jokainen päättäköön itse, onko facelift onnistunut, mutta voisi hyvällä syyllä todeta, että uudistunut ilme tukee aiempaa paremmin EQS:n asemaa S-luokan sähköversiona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa yli 80 kilometriä lisää toimintamatkaaSitten sinne tekniselle puolelle, jossa uutiset koskevat kasvanutta akkukapasiteettia. Lähes kymmenen nettokilowattitunnin nousu tarkoittaa, että käytettävissä on nyt jopa 118 kilowattitunnin edestä kapasiteettia. Tämän lisäyksen pitäisi tuoda EQS:n WLTP-syklin mukaiseen toimintamatkaan parhaimmillaan jopa 82 kilometriä lisää, ja maksimaalinen WLTP -range onkin nyt peräti 822 kilometriä.Yhdistettyä toimintamatkaa sekä erityisesti taajamatoimintamatkaa tulee parantamaan myös aiempaa tehokkaampi jarrutusenergian talteenotto. S-sarjan Mercedeksellä ja varmasti sitä kautta EQS:llä on myös sellaisia omistajia, jotka käyttävät autoaan perävaunun vetämiseen. Heidän suureksi ilokseen nelivetoisten EQS:ien suurin sallittu jarrullinen perävaunumassa kasvaa uudistuksen myötä hyvin rajallisesta 750 kilosta jo varsin riittävään 1 700 kiloon.Sisätilassa muutokset ovat rajallisempia, mutta eivät suinkaan olemattomia. Istuinmukavuutta ja -muunneltavuutta on parannettu muutamin eri keinoin varustetasosta riippuen. Muun muassa takapenkit saavat 5 millimetriä lisää fylliä. Lisäksi sisätilan tyynyt - niitä on EQS:ssä monia - saavat prameat ruusukultaiset kontrastitikkaukset, ja puhallinsuutinten reunuksiin tulee lisää kromia. Tällaista silmänruokaa ei varmasti voi olla S-luokassa koskaan liikaa. Lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin