6.4.2020 Ajoneuvot Mercedes-Benz tähyää tulevaan: kompostoitava akku varastoisi yli kilowatin per litra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka litiumpohjaiset akut pysyvät valtatrendinä lähivuosina, tähyilee Mercedes-Benz jo vuoden 2035 tienoille. Orgaaniset akut lupaavat vapautta harvinaisista materiaaleista, suorituskykyä ja akun hävittämistä kompostoimalla. Mercedes-Benz esitteli aiemmin tänä vuonna Vision AVTR -konseptiautonsa, joka perustuu uuteen orgaaniseen akkutekniikkaan. Konsepti tähyää kauas tulevaan ja valmistaja arvioi, että uudet akut saataisiin käyttöön 15-20 vuoden kuluttua.– Se on erittäin lupaava teknologia. Olen nähnyt sen toimivan jo laboratorioissa, joissa tulokset näyttävät todella hyviltä, mutta emme näe tekniikan olevan vielä lähellä tuotantovalmiutta. Se on jossain 15-20 vuoden päässä, kommentoi Mercedes-Benzin akkututkimuksesta vastaava Andreas Hintennach.Orgaaniset akut valmistetaan grafeenipohjaisesta akkukemiasta ja niiden elektrolyytti on vesipohjainen. Rakenne tarkoittaa, että akuissa ei tarvita harvinaisia tai myrkyllisiä materiaaleja, eikä metalleja. Samalla ne ovat täysin kierrätettävissä kompostoimalla. Alkuvaiheen testauksissa akut ovat olleet lupaavia myös energiatiheyden ja pikaladattavuuden suhteen. AVTR-konseptin yhteydessä orgaaniselle akulle on arvioitu jopa 1 200 wattitunnin energiatiheys per litra, nykyisten akkujen suoriutuessa noin 700 wattitunnista per litra.Koska orgaaniset akut tähyävät kuitenkin vuoden 2040 tienoille, on Mercedes parantelemassa myös nykyisiä litiumipohjaisia akkuja. Hintennach arvioi, että jo tuttuja litiumioniakkuja saataisiin tehostettua 5-15 aikana noin 25 prosentilla.Akkukehityksestä vastaava Andreas Hintennach uskoo, että kehitystyössä ei voi luottaa vain yhteen tekniikkaan.Eräs uumoilluista kehitysaskelista on siirtyminen kiinteän elektrolyytin akkuihin, mutta Hintennach varoittaa, että kyse ei ole taikatempusta. Tällä hetkellä tekniikan ongelmana ovat pitkät latausajat, tehden niistä huonosti soveltuvia henkilöautoihin. Mercedes aikoo esitellä akkutekniikan katukäyttöön eCitaro-busseissa tämän vuosikymmenen loppupuolella. – Kiinteän elektrolyytin akut tuovat monia positiivisia puolia. Kyseessä ei ole mikään ihmeratkaisu, mutta se olisi merkittävä askel eteenpäin, tutkimusjohtaja summaa.Muita teknisiä kehitysaskelia nykyisiin akkuihin ovat litiumrikki- ja litiumhappiakut. Näillä on erilaiset edut ja haitat tehokkuuden, energiatiheyden ja painon suhteen, merkiten erilaisia akkuja erilaisiin käyttökohteisiin. Hintennach mainitsee, että esimerkiksi litiumrikin avulla olisi toteutettavissa kevyempi akkupaketti pienempiin ajoneuvoihin.Tutkimusjohtaja kommentoi myös, että tuotekehityksen kärjessä täytyy olla valmis tutkimana useita eri linjoja silläkin kustannuksella, että yksittäinen tutkimuslinja hidastuisi.– Totta kai epätehokkuus on riskinä, jos tutkit useampia vaihtoehtoja, eivätkä kaikki vaihtoehdot tule markkinoille. Jos et kuitenkaan ota riskejä tuotekehityksessä panostamalla useampaan hevoseen, voit päätyä häviämään. Pidämme näkymän auki tulevaan, Hintennach kommentoi.Mercedes-Benzin tavoitteena on saavuttaa täydellinen hiilineutraalius vuoteen 2039 mennessä. Osana ympäristötavoitteita on pyrkimys päästä koboltin kaltaisista kiistanalaisista akkumateriaaleista.Lähde: Autocar Kuvat: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla