18.8.2024

Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series – kun avokattoisesta superautosta tuli Maybach ja toisinpäin

Kuva Mercedes-Benz

Mercedes-Maybachin täysin uusi aluevaltaus lienee maailman ylellisin kaksipaikkainen urheiluroadster.

Mercedes-Benzin nostettua Maybachin feeniks-linnun lailla tuhkasta omaksi ultraluksusautoihin keskittyväksi sivubrändikseen, on Mercedes-Maybachin nimellä valmistettu jo kahta sukupolvea S-sarjan edustussedaneita, ja sen lisäksi GLS-sarjan isoa maasturia sekä myös yhtä täyssähköautoa, EQS SUV:ia.

Mitään SL 680 Monogram Seriesin kaltaista emme kuitenkaan olleet aiemmin nähneet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maailman urheilullisin Maybach

Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series on niin ennennäkemätön (ja pitkäniminen) kombo, että sen voi mieltää oikeastaan kahdesta eri suunnasta. Yhtäältä SL 680 Monogram on urheiluroadster, josta on tullut Maybach, ja toisaalta Maybach, josta on tullut urheiluroadster. Kumminkaan päin ajateltuna sille ei tahdo löytyä ennakkotapauksia.

Olisi varmasti ollut liikaa vaadittu, että SL:n keulalle olisi yritetty mahduttaa mallimerkinnän 680 mukaisesti Mercedes-Maybach S680:sta tuttu 6,0-litrainen V12. Sen sijaan Auton pellin alla on Mercedes-AMG SL63:sta tuttu 585 hevosvoiman ja 800 newtonmetrin 4,0-litrainen tuplaturbo-V8.

Konepellistä ja keulasta puheen ollen, siinä näemme koko auton suurimmat Maybach-elementit. Edestä löytyy tietysti Maybach-maski ja Maybach-ajovaloista löytyy ruusukultaa. Keulalta löytyy perinteinen seisova Mercedes-Benzin tähtilogo, jota ei ole totuttu näkemään urheilukorimalleissa. Itse konepelti on aina musta, riippumatta ottiko auton punaisella Red Ambience- vai valkoisella White Ambience -teemalla. Erikoisuutena konepeltiin saa kirjailtuna kymmeniä pieniä Mercedes-Maybach-logoja. Samanlaisia on täynnä myös auton kangaskatto, joka yläasennossaan kohtaa tuulilasin kromatun kehyksen. Myös puskurit edessä ja takana ovat Maybach-hienostuneet.

Sisällä kirkkaanvalkoinen nahka kaikkine lisäsomisteineen luo arvokkaan mutta riittävän kevyen tunnelman. Koska Mercedes-Maybachissa täytyy olla aina herraskaiset tilat, on Maybachin SL nelipaikkaisen sijaan kaksipaikkainen.

Mercedes-Maybachin täytyy olla myös tuntumaltaan ja kyydiltään mitä hienostunein, eivätkä kaikki urheiluautojen ominaisuudet sovi tämän brändin tuotteeseen. Niinpä Mercedes on tehnyt monia asioita parantaakseen SL 680:n mukavuutta. Asioita on tehty muiden muassa alustaan, pakoputkistoon sekä moottorin kiinnityksiin, jotta meno olisi mahdollisimman paljon yhtä tasaista kuin Mercedes-Maybach S680:ssa.

Muutokset ovat tapahtuneet - ehkä harkitustikin - suorituskyvyn kustannuksella. Mercedes-Maybach SL 680 on todennäköisesti kaikkien aikojen kevyin Maybach (ainakin kirkkaasti koko nykymalliston kevein), mutta syystä tai toisesta samalla voimalinjalla varustettu Mercedes-Maybach SL 680 kiihtyy nollasta sataan 4,1 sekunnissa, siis puoli sekuntia Mercedes-AMG SL 63:a hitaammin. Huippunopeuskin on rajoitettu 260 kilometriin tunnissa, jotta gaalakampaus pysyy tikissä.

Lähde: Mercedes-Benz

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat