18.8.2024 Ajoneuvot Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series – kun avokattoisesta superautosta tuli Maybach ja toisinpäin Teksti Benjamin Helander Kuva Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Maybachin täysin uusi aluevaltaus lienee maailman ylellisin kaksipaikkainen urheiluroadster. Mercedes-Benzin nostettua Maybachin feeniks-linnun lailla tuhkasta omaksi ultraluksusautoihin keskittyväksi sivubrändikseen, on Mercedes-Maybachin nimellä valmistettu jo kahta sukupolvea S-sarjan edustussedaneita, ja sen lisäksi GLS-sarjan isoa maasturia sekä myös yhtä täyssähköautoa, EQS SUV:ia. Mitään SL 680 Monogram Seriesin kaltaista emme kuitenkaan olleet aiemmin nähneet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailman urheilullisin MaybachMercedes-Maybach SL 680 Monogram Series on niin ennennäkemätön (ja pitkäniminen) kombo, että sen voi mieltää oikeastaan kahdesta eri suunnasta. Yhtäältä SL 680 Monogram on urheiluroadster, josta on tullut Maybach, ja toisaalta Maybach, josta on tullut urheiluroadster. Kumminkaan päin ajateltuna sille ei tahdo löytyä ennakkotapauksia. Olisi varmasti ollut liikaa vaadittu, että SL:n keulalle olisi yritetty mahduttaa mallimerkinnän 680 mukaisesti Mercedes-Maybach S680:sta tuttu 6,0-litrainen V12. Sen sijaan Auton pellin alla on Mercedes-AMG SL63:sta tuttu 585 hevosvoiman ja 800 newtonmetrin 4,0-litrainen tuplaturbo-V8. Konepellistä ja keulasta puheen ollen, siinä näemme koko auton suurimmat Maybach-elementit. Edestä löytyy tietysti Maybach-maski ja Maybach-ajovaloista löytyy ruusukultaa. Keulalta löytyy perinteinen seisova Mercedes-Benzin tähtilogo, jota ei ole totuttu näkemään urheilukorimalleissa. Itse konepelti on aina musta, riippumatta ottiko auton punaisella Red Ambience- vai valkoisella White Ambience -teemalla. Erikoisuutena konepeltiin saa kirjailtuna kymmeniä pieniä Mercedes-Maybach-logoja. Samanlaisia on täynnä myös auton kangaskatto, joka yläasennossaan kohtaa tuulilasin kromatun kehyksen. Myös puskurit edessä ja takana ovat Maybach-hienostuneet. Sisällä kirkkaanvalkoinen nahka kaikkine lisäsomisteineen luo arvokkaan mutta riittävän kevyen tunnelman. Koska Mercedes-Maybachissa täytyy olla aina herraskaiset tilat, on Maybachin SL nelipaikkaisen sijaan kaksipaikkainen. Mercedes-Maybachin täytyy olla myös tuntumaltaan ja kyydiltään mitä hienostunein, eivätkä kaikki urheiluautojen ominaisuudet sovi tämän brändin tuotteeseen. Niinpä Mercedes on tehnyt monia asioita parantaakseen SL 680:n mukavuutta. Asioita on tehty muiden muassa alustaan, pakoputkistoon sekä moottorin kiinnityksiin, jotta meno olisi mahdollisimman paljon yhtä tasaista kuin Mercedes-Maybach S680:ssa. Muutokset ovat tapahtuneet - ehkä harkitustikin - suorituskyvyn kustannuksella. Mercedes-Maybach SL 680 on todennäköisesti kaikkien aikojen kevyin Maybach (ainakin kirkkaasti koko nykymalliston kevein), mutta syystä tai toisesta samalla voimalinjalla varustettu Mercedes-Maybach SL 680 kiihtyy nollasta sataan 4,1 sekunnissa, siis puoli sekuntia Mercedes-AMG SL 63:a hitaammin. Huippunopeuskin on rajoitettu 260 kilometriin tunnissa, jotta gaalakampaus pysyy tikissä. Lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat – tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”