18.8.2024 Ajoneuvot Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series – kun avokattoisesta superautosta tuli Maybach ja toisinpäin Teksti Benjamin Helander Kuva Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Maybachin täysin uusi aluevaltaus lienee maailman ylellisin kaksipaikkainen urheiluroadster. Mercedes-Benzin nostettua Maybachin feeniks-linnun lailla tuhkasta omaksi ultraluksusautoihin keskittyväksi sivubrändikseen, on Mercedes-Maybachin nimellä valmistettu jo kahta sukupolvea S-sarjan edustussedaneita, ja sen lisäksi GLS-sarjan isoa maasturia sekä myös yhtä täyssähköautoa, EQS SUV:ia. Mitään SL 680 Monogram Seriesin kaltaista emme kuitenkaan olleet aiemmin nähneet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailman urheilullisin MaybachMercedes-Maybach SL 680 Monogram Series on niin ennennäkemätön (ja pitkäniminen) kombo, että sen voi mieltää oikeastaan kahdesta eri suunnasta. Yhtäältä SL 680 Monogram on urheiluroadster, josta on tullut Maybach, ja toisaalta Maybach, josta on tullut urheiluroadster. Kumminkaan päin ajateltuna sille ei tahdo löytyä ennakkotapauksia. Olisi varmasti ollut liikaa vaadittu, että SL:n keulalle olisi yritetty mahduttaa mallimerkinnän 680 mukaisesti Mercedes-Maybach S680:sta tuttu 6,0-litrainen V12. Sen sijaan Auton pellin alla on Mercedes-AMG SL63:sta tuttu 585 hevosvoiman ja 800 newtonmetrin 4,0-litrainen tuplaturbo-V8. Konepellistä ja keulasta puheen ollen, siinä näemme koko auton suurimmat Maybach-elementit. Edestä löytyy tietysti Maybach-maski ja Maybach-ajovaloista löytyy ruusukultaa. Keulalta löytyy perinteinen seisova Mercedes-Benzin tähtilogo, jota ei ole totuttu näkemään urheilukorimalleissa. Itse konepelti on aina musta, riippumatta ottiko auton punaisella Red Ambience- vai valkoisella White Ambience -teemalla. Erikoisuutena konepeltiin saa kirjailtuna kymmeniä pieniä Mercedes-Maybach-logoja. Samanlaisia on täynnä myös auton kangaskatto, joka yläasennossaan kohtaa tuulilasin kromatun kehyksen. Myös puskurit edessä ja takana ovat Maybach-hienostuneet. Sisällä kirkkaanvalkoinen nahka kaikkine lisäsomisteineen luo arvokkaan mutta riittävän kevyen tunnelman. Koska Mercedes-Maybachissa täytyy olla aina herraskaiset tilat, on Maybachin SL nelipaikkaisen sijaan kaksipaikkainen. Mercedes-Maybachin täytyy olla myös tuntumaltaan ja kyydiltään mitä hienostunein, eivätkä kaikki urheiluautojen ominaisuudet sovi tämän brändin tuotteeseen. Niinpä Mercedes on tehnyt monia asioita parantaakseen SL 680:n mukavuutta. Asioita on tehty muiden muassa alustaan, pakoputkistoon sekä moottorin kiinnityksiin, jotta meno olisi mahdollisimman paljon yhtä tasaista kuin Mercedes-Maybach S680:ssa. Muutokset ovat tapahtuneet - ehkä harkitustikin - suorituskyvyn kustannuksella. Mercedes-Maybach SL 680 on todennäköisesti kaikkien aikojen kevyin Maybach (ainakin kirkkaasti koko nykymalliston kevein), mutta syystä tai toisesta samalla voimalinjalla varustettu Mercedes-Maybach SL 680 kiihtyy nollasta sataan 4,1 sekunnissa, siis puoli sekuntia Mercedes-AMG SL 63:a hitaammin. Huippunopeuskin on rajoitettu 260 kilometriin tunnissa, jotta gaalakampaus pysyy tikissä. Lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat – tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 27.5.2024 Ajoneuvot Nyt on erikoista herkkua tarjolla – BMW ja Mercedes revittelevät kilpaa katottomilla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 22.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz EQV – vahvasti digitalisoitunut 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 17.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – luksusta naapureita ärsyttämättä 13.3.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG E53 tarkoittaa 612 hevosvoimaa, lataushybridi-rivikuutosta ja nelivetoa 11.3.2024 Ajoneuvot Takapenkkikokemus: Mercedes-Benz V-sarja – ”saako olla lasi shamppanjaa?” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä