9.12.2023

Merimatka mättöä vältellen – ruokahävikki on otettu vakavasti

Moni osaa kysyä ja vaatia maun lisäksi ruualta vastuullisuutta, jota ovat esimerkiksi raaka-aineissa lähituotannon suosiminen, vastuullisesti pyydetyt kalat sekä ruokahävikin minimointi.

Moni risteilymatkailija kysyy ja vaatii maun ja kohtuuhintaisuuden lisäksi merimatkan aikana tarjottavalta ruualta vastuullisuutta, jota ovat esimerkiksi raaka-aineissa lähituotannon suosiminen, vastuullisesti pyydetyt kalat ja ruokahävikin minimointi.

Laivayhtiöillä ei ole varaa suhtautua näihin näkökulmin yliolkaisesti ja paljon on tehtykin kuten ruokahävikin vähentämiseksi kehitellyt valmiit pienet erillisannokset. Varustamoille yhteistä on, että merenelävät on pyydetty vastuullisesti.

Itämerta kyntävillä matkustaja-aluksilla on otettu ruokahävikin vähentäminen vakavasti. Moottori on kertonut kuinka kilpailevat risteilylaivayhtiöt ovat aiheeseen tarttuneet otsikoilla Ruoka – hyvä syy merimatkailla ilman ähkyä, Ruoka maistuu Tallinnan-laivalla mutta mättömässäilyä ehkäisten sekä Merellä makuelämykset houkuttavat ja ruokahävikki pienenee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tietoisuus kasvussa

Laivayhtiöille on yhteinen kokemus, että matkustajat ovat yhä tietoisempia hävikistä ja vastuullisuudesta ylipäätään kuten esimerkiksi siitä, ovatko tarjolla olevat merenelävät valittu ja saalistettu vastuullisuuden periaatteiden mukaisesti ja kuinka paljon raaka-aineista tulee lähituottajilta.

Eckerö Line -laivayhtiöstä kerrotaan, että Helsingin ja Tallinnan väliä kyntävällä M/S Finlandialla on kiinnitetty monin tavoin huomiota ruokahävikin vähentämiseen, onhan se paitsi ekologisesti järkevää myös taloudellisesti viisasta. Yhtiön mukaan ”Mietimme paljonko ruokia laitetaan kerrallaan esille, jotta hävikkiä syntyisi mahdollisimman vähän sekä ruokia valmistettaessa että niitä tarjoiltaessa ja nautittaessa.”

Tallink-konsernin mukaan yhtiön eri laivoilla lasketaan aiempaa tarkemmin ennakolta ruokailemaan tulevien asiakkaiden määrän ja esille aseteltavan ruuan määrän välistä kohtalonyhteyttä. Laskutoimitus ei ole ihan helppo, sillä toisaalta ruuan tulisi olla esillä houkuttelevan näyttävästi.

”Olemme tehneet viime aikoina paljon töitä sen eteen, että asiakasmäärä korreloisi entistä paremmin buffetissa esillä olevan ruuan määrään.”

Vinkin Linen aluksilla buffetpöydät notkuvat, mutta ruuan asettelulla pyritään vähentämään hävikkiä. Yksi tehokkaaksi osoittautunut keino ovat valmiit omilla lautasillaan olevat erillisannokset. Pitkälti niiden käytön vuoksi ruokahävikki punaisilla laivoilla on laskenut arviolta 30–40 prosenttia.

– Asiakkaitamme kiinnostaa koko ajan enemmän, mitä he syövät ja mistä ruoka on peräisin. Etsimme määrätietoisesti lisää lähialueiden tuotteita, ja niiden osuus onkin koko ajan kasvussa. Tiukkojen laatukriteerien lisäksi tuottajien on pystyttävä toimittamaan raaka-ainetta riittävästi, Viking Linen ravintolapäällikkö Janne Lindholm kertoo.

Tallink Silja -konsernin Creative Head Chef Joonas Maunula kertoo laivayhtiöiden alusten ruokahävikin vähentyneen. Noutopöydässä on esimerkiksi tarjolla pieniä suupaloja.

– Nämä valmiiksi kootut pienet suupalat vähentävät ruokahävikkiä, sillä asiakkaan ei tarvitse itse kasata annostansa kaikista komponenteista vaan hän saa helposti nostettua suupalan suoraan lautaselleen.

Esimerkkinä konsernin ruokavastuullisuustoimista on MSC-sertifikaatti, joka takaa kuluttajille sen, että heille tarjottu merenelävä on pyydetty kestävillä menetelmillä.

Maunula kertoo, että noutopöydän uutta menua suunnitellessa on taattava raaka-aineiden tuoreus, riittävä saatavuus ja pyrittävä siihen, että raaka-aineet hankittaisiin aina mahdollisimman läheltä.

Teksti ja kuvituskuvat: Marko Jokela 

Luetuimmat