15.2.2019 Liikenne Meripelastusseura pelasti viime vuonna todennäköiseltä menehtymiseltä 46 ihmistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokeneelle kipparillekin sattuu. Onneksi on Trossi. Veneen pelastaminen on useimmiten maksullista, jos ihmishenkiä ei ole vaarassa. Ihmiset pelastetaan aina korvauksetta, mutta veneen kiireettömästä siirrosta peritään omakustannushinta. Summa voi nousta satoihin euroihin. Keskimääräinen hinausmaksu on 306 euroa kerralta. Tällä summalla kustannat Trossin veneesi turvaksi vuosiksi. Trossi-jäsenenä veneilet huolettomammin.Meripelastusseuran Trossi-jäsenpalvelu takaa myös veneellesi maksuttoman avun. Samalla tuet vapaaehtoista meripelastustyötä.Jos matkasi vesillä yllättäen keskeytyy, saat hinauksen lähimpään satamaan, mihin on saatavissa korjauspalveluita ja apua korjaajan ja veneen väliaikaisen säilytyspaikan hankkimisessa.Trossi-palvelu on saatavana niissä vesistöissä ja vesistöjen osissa, joissa Meripelastusseuralla on pelastusasemia. Käytännössä palvelu kattaa koko rannikkoalueen ja suurimmat sisävesistöt sekä joitakin yksittäisiä järviä. Trossi-palvelun saa myös Ahvenanmaalla, Ruotsissa, Norjassa ja osin Tanskassa.Suomessa meripelastusseuralla on 62 pelastusasemaa ympäri maata rannikolla ja sisävesillä. Apuun tulee aina lähin ja tarkoituksenmukaisin yksikkö.Trossi-jäsenpalvelun hinta on 80 euroa kalenterivuodessa, lisävene vain 45 euroa. Jäsenedut ovat voimassa heti maksusuorituksesta. Trossi-tarra veneessä on myös kannanotto veneilyturvallisuuden puolesta.Trossi-maksut käytetään maamme vapaaehtoisen meripelastustoiminnan ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Viime vuonna vapaaehtoisilta meripelastajilta sai apua 3776 ihmistä ja 1 639 alusta.Lisätietoja: www.trossi.fiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMeripelastusseuraSuomen Meripelastusseura on vuonna 1897 perustettu meri- ja järvipelastusyhdistysten keskusjärjestö, jonka toiminta perustuu vapaaehtoisten meripelastajien auttamishaluun ja pyyteettömään työhön.Päätehtävä on auttaa merihätään joutuneita rannikolla ja sisävesillä. Meripelastusseura toimii myös veneilyturvallisuuden parantamiseksi jakamalla tietoa ja pyrkimällä vaikuttamaan asenteisiin.Vapaaehtoinen meripelastustoiminta on merkittävä osa valtakunnallista pelastuspalvelua. Avunsaajista pääosan muodostavat huviveneilijät, joiden matka katkeaa tekniseen vikaan tai merimiestaitojen puutteeseen.Meripelastusseuran laivastoon kuuluu 130 erityyppistä pelastusalusta. Kaikkien alusten miehistö toimii vapaaehtoispohjalta, eikä saa palkkaa työstään.Vapaaehtoiset ovat säästä riippumatta hälytysvalmiudessa ympäri vuorokauden koko avovesikauden ajan. Nopeassa lähtövalmiudessa ollaan yli puolet vuodesta koko avovesikauden ajan.Toiminta perustuu yksittäisten meripelastajien pyyteettömään ja vapaaehtoiseen auttamishaluun sekä turvallisuuden ja pätevyyden korostamiseen.Helsingin uuden pelastusaluksen nimeksi AiskoMeripelastusseuran Helsinkiin kesän alussa sijoitettava uusi PV2-luokan pelastusalus kastettiin venemessuilla. 10-metrinen vene sai nimen Aisko sen omavastuuosuuden lahjoittaneen Reijo Rautauoman puolison mukaan. Kummina toimi professori Outi Vapaavuori. Alus on ensimmäinen kymmenen veneen sarjasta, joiden hankintaa tukemaan seura etsii uusia rahoittajia.Meripelastusseuran alus AiskoMeripelastusseura hankkii vuosina 2019–2023 kymmenen pelastusalusta Kokkolassa toimivalta Kewatec AluBoatilta. Hankinnan kokonaisarvo on yli 5 miljoonaa euroa. Seuraavat veneet valmistuvat syksyllä ja ne sijoitetaan Konnevedelle ja Kemiönsaareen.Noin 10 metriä pitkiin alumiinirunkoisiin pelastusaluksiin tulee meripelastusvarustus, joka sisältää kevyen palonsammutus- ja tyhjennyskaluston sekä ensiapuvarusteet.– Veneessä on välttämätön varustus, mutta se on kuitenkin pidetty mahdollisimman yksinkertaisena ja kevyenä, jotta käyttöönotto, ylläpito ja miehistön koulutus olisi helppoa, kertoo Meripelastusseuran tekninen päällikkö Lasse Kämäräinen.– Valittavissa on kaksi eri propulsioratkaisua: vesisuihku tai perämoottori, joista Helsingin veneeseen tulee vesisuihku.Uudet pelastusalukset varustetaan hydraulisesti avattavalla keulaportilla, joka parantaa veneen operatiivisia ominaisuuksia ja lisää toimintakykyä.– Keulaportti parantaa mahdollisuuksia rantautua luonnonsatamiin, ja potilaan siirto veneeseen ja sieltä pois helpottuu. Keulaportilla voi myös ankkuroitua kiinni laituriin, Lasse Kämäräinen kertoo.Meripelastusseuran alusluokituksessa PV2-luokkaan kuuluvien veneiden huippunopeus on vähintään 42 solmua perämoottoriratkaisulla ja 35 solmua dieseljet-propulsiolla.Uusi PV2-luokan alus on nähtävillä venemessuilla.Laivanvarustajia vapaaehtoisten meripelastajien aluksilleMeripelastusseuran vapaaehtoiset miehistöt pelastivat viime vuonna todennäköiseltä menehtymiseltä 46 ihmistä. Kaikkiaan apua sai yli 3700 vesilläliikkujaa. Lisäksi vapaaehtoiset pelastivat 40 alusta tuhoutumiselta. Ilman tehokkaita ja hyvin varusteltuja pelastusaluksia tämä ei olisi mahdollista.– Pelastusalusten hankinta on Meripelastusseuralle iso taloudellinen ponnistus. STEA:n veikkausvoittovaroista myöntämä avustus kattaa noin 70 prosenttia alusten hankintakustannuksista, kertoo seuran toimitusjohtaja Jori Nordström.– Jäljelle jäävä omarahoitusosuus on keskusjärjestön ja jäsenyhdistysten hankittava itse.Meripelastusseura lanseerasi viime syksynä yrityksille ja yhteisöille suunnatun Laivanvarustaja-varainhankintakampanjan sekä suurelle yleisölle Meripelastajaheimo-yhteisörahoituskampanjan. Molemmilla rahoitetaan uusia pelastusaluksia.– Pitkäaikainen tukijamme Reijo Rautauoma lahjoitti Helsingin veneen omavastuuosuuden ja on kampanjamme ensimmäinen Laivanvarustaja, Jori Nordström kertoo.– Nyt etsimme lahjoittajia Konneveden ja Kemiönsaaren aluksiin.Lisätietoja:www.meripelastus.fiwww.trossi.fiTeksti: Timo Turkula Lähde: Meripelastusseura, Trossi, kuvat: Petri MunukkaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa