27.5.2019 Ajoneuvot ”Mersubotti” näkee ja seuraa, kun ylität kadun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polkimet ja ratti sisään, kuljettaja lepoasentoon. Viestejä takalasin kautta perässä ajaville ja etumaskissa kadun ylittäjille. Lapsimatkustajan tilan seurantaa sydämenlyöntien tarkkuudella. Tätä voi olla huomisen robottiautoilu. Mercedes-Benz esitteli Stuttgartissa tutkimusauton, joka ihan ensimmäiseksi vaatii aivojen säätämistä uuteen asentoon.Toistaiseksi ajoneuvoturvallisuutta on kehitetty lähinnä parantamalla auton omien matkustavien kolariturvallisuutta. Nyt katse on käännetty ulos ikkunasta; siihen, miten ajoneuvo itse voi toimia tehokkaasti kaikkien muidenkin turvallisuuden parantamiseksi.Vastaus on nimeltään ESF 2019 (Experimental Sicherheits Fahrzeug), kymmeneen vuoteen ensimmäinen Mercedes-Benzin esittelemä ajoneuvoturvallisuuden kokonaisvaltainen konseptimalli. Auto on jalostettu GLE-maasturin lataushybridimallista.Robottiaikakauden turvallisuusvisioissa kuljettajalle jää lähinnä statistin rooli. Auto on nyt se, joka nyt aktiivisesti tiedottaa, viestii, varoittaa ja kommunikoi muiden tielläliikkujien kanssa – ja suojelee sen ohessa omia käyttäjiäänkin.– Autokannan sähköistymisellä ja automatisoinnilla on suora vaikutus ajoturvallisuuteen ja sen edellytyksiin. ESF 2019 etsii vastauksia näihin huomisen haasteisiin, Mercedes-Benzin turvallisuusjohtaja Rodolfo Schöneburg kuvaa.Ohjauspyörä on madallettu molemmilta puolilta F1-auton ratin tapaan. Näin etuturvatyyny mahtuu ponnahtamaan esiin kojelaudasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyynyt istuimiinESF 2019:n kuljettajan työpisteen erottaa muista Mercedes-malleista ennen kaikkea ohjauspyörän muoto. Ratti on normaalia pienempi ja viistetty tasaiseksi sekä ylä- että alareunastaan F1-autojen tapaan.Kun auto liikkuu robottitilassa, ohjauspyörä vetäytyy kiinni kojelautaan ja polkimet painuvat lattiaan. Tämä pienentää kuljettajan loukkaantumisriskiä kolareissa.Sivuturvatyynyt on nyt integroitu etuistuimeen, joten ne suojaavat aina törmäyksessä istuimen asennosta huolimatta. Oikean puoleinen sivuturvatyyny estää kuljettajan ja etumatkustajan iskeytymisen toisiinsa. Etuturvatyyny on sijoitettu kojelautaan.Kuljettajan tarkkaavaisuutta ja vireystilaa parantaa Daylight+-kirkasvalojärjestelmä katon etureunassa. Takana turvavöiden lukot on valaistu ja vyöhihnat lämmitetty. Lapset huomioonMercedesin ennakoivaan Pre-Safe-turvallisuusjärjestelmään on kokeilumallissa liitetty uusia ominaisuuksia. Esimerkiksi Curve-toiminto varoittaa kuljettajaa turvavöitä kiristämällä, mikäli on aliarvioinut edessä olevan kaarteen tiukkuuden.Pre-Safe-lastenistuin ja siihen liittyvä puhelinsovellus valvovat istuimen oikeaa asennusta, tarkkailevat lapsimatkustajan tilaa ja sydämen sykettä sekä kiristävät turvavöitä kolarin uhatessa. Rungon yläreunasta esiin ponnahtavat törmäyssuojat estävät istuimen heilumisliikettä sivusuunnassa.Viestejä kävelijöilleHuomisen robottiautoilta vaaditaan samoja ominaisuuksia kuin kumppaneilta hyvässä parisuhteessa: toisen huomioimista, hänen asemaansa asettumista, välittämistä, hellyyttäkin. ESF 2019 ainakin yrittää.Tutkimusajoneuvo kommunikoi sujuvasti muiden tielläliikkujien, erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa. Auto välittää heille viestejä etumaskissa ja takalasin kautta.Käytännössä koko auton takaikkuna on muutettu kuvaruuduksi, jolle voidaan heijastaa varoitussymboleja ja –merkkejä, sanallisia viestejä ja vaikka liikkuvaa kuvaa. Näin perässä ajaville voidaan esimerkiksi näyttää kameran avulla, että pysähtymisen syy on auton edessä tietä ylittävä jalankulkija.Mercedesin visiossa auto tekee tiettäväksi, että se itse on havainnut kävelijän tai lähestyvän ajoneuvon. Havainnostaan auto kertoo etumaskin valokuvioilla tai katonreunan ”seurantavalolla”, jonka keila kulkee kadunylittäjän mukana koko suojatien pituudelta.360 asteen ympäristövalvonta sisältää niin ikään automaattisen varoituksen ja hätäjarrutuksen, jos auto on kääntymässä suojaamattoman tienkäyttäjän päälle risteyksessä. Samaa teknologiaa Mercedes käyttää Actros-kuorma-autoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOsa helppo toteuttaaKaikki ESF 2019:ssa esitellyt teknologiset ratkaisut tuskin toteutuvat koskaan. Tällainen on esimerkiksi auton alta tielle laskettava, robottiruohonleikkurin kokoinen ja näköinen pieni kulkija, joka asetttaa varoituskolmion automaattisesti auton taakse tielle onnettomuuden jälkeen.Osa järjestelmistä toteutuu varmasti. Nopeimmin käytäntöön sovellettavia ovat esimerkiksi uudet Pre-Safe-järjestelmän ominaisuudet, lapsimatkustajien turvallisuuden parantaminen ja etuistuinten runkoon integroidut sivuturvatyynyt.Teksti: Kari Pitkänen Kuvat: valmistaja, Kari Pitkänen Lue lisää Kaikki artikkelit 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä