27.5.2019 Ajoneuvot ”Mersubotti” näkee ja seuraa, kun ylität kadun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polkimet ja ratti sisään, kuljettaja lepoasentoon. Viestejä takalasin kautta perässä ajaville ja etumaskissa kadun ylittäjille. Lapsimatkustajan tilan seurantaa sydämenlyöntien tarkkuudella. Tätä voi olla huomisen robottiautoilu. Mercedes-Benz esitteli Stuttgartissa tutkimusauton, joka ihan ensimmäiseksi vaatii aivojen säätämistä uuteen asentoon.Toistaiseksi ajoneuvoturvallisuutta on kehitetty lähinnä parantamalla auton omien matkustavien kolariturvallisuutta. Nyt katse on käännetty ulos ikkunasta; siihen, miten ajoneuvo itse voi toimia tehokkaasti kaikkien muidenkin turvallisuuden parantamiseksi.Vastaus on nimeltään ESF 2019 (Experimental Sicherheits Fahrzeug), kymmeneen vuoteen ensimmäinen Mercedes-Benzin esittelemä ajoneuvoturvallisuuden kokonaisvaltainen konseptimalli. Auto on jalostettu GLE-maasturin lataushybridimallista.Robottiaikakauden turvallisuusvisioissa kuljettajalle jää lähinnä statistin rooli. Auto on nyt se, joka nyt aktiivisesti tiedottaa, viestii, varoittaa ja kommunikoi muiden tielläliikkujien kanssa – ja suojelee sen ohessa omia käyttäjiäänkin.– Autokannan sähköistymisellä ja automatisoinnilla on suora vaikutus ajoturvallisuuteen ja sen edellytyksiin. ESF 2019 etsii vastauksia näihin huomisen haasteisiin, Mercedes-Benzin turvallisuusjohtaja Rodolfo Schöneburg kuvaa.Ohjauspyörä on madallettu molemmilta puolilta F1-auton ratin tapaan. Näin etuturvatyyny mahtuu ponnahtamaan esiin kojelaudasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyynyt istuimiinESF 2019:n kuljettajan työpisteen erottaa muista Mercedes-malleista ennen kaikkea ohjauspyörän muoto. Ratti on normaalia pienempi ja viistetty tasaiseksi sekä ylä- että alareunastaan F1-autojen tapaan.Kun auto liikkuu robottitilassa, ohjauspyörä vetäytyy kiinni kojelautaan ja polkimet painuvat lattiaan. Tämä pienentää kuljettajan loukkaantumisriskiä kolareissa.Sivuturvatyynyt on nyt integroitu etuistuimeen, joten ne suojaavat aina törmäyksessä istuimen asennosta huolimatta. Oikean puoleinen sivuturvatyyny estää kuljettajan ja etumatkustajan iskeytymisen toisiinsa. Etuturvatyyny on sijoitettu kojelautaan.Kuljettajan tarkkaavaisuutta ja vireystilaa parantaa Daylight+-kirkasvalojärjestelmä katon etureunassa. Takana turvavöiden lukot on valaistu ja vyöhihnat lämmitetty. Lapset huomioonMercedesin ennakoivaan Pre-Safe-turvallisuusjärjestelmään on kokeilumallissa liitetty uusia ominaisuuksia. Esimerkiksi Curve-toiminto varoittaa kuljettajaa turvavöitä kiristämällä, mikäli on aliarvioinut edessä olevan kaarteen tiukkuuden.Pre-Safe-lastenistuin ja siihen liittyvä puhelinsovellus valvovat istuimen oikeaa asennusta, tarkkailevat lapsimatkustajan tilaa ja sydämen sykettä sekä kiristävät turvavöitä kolarin uhatessa. Rungon yläreunasta esiin ponnahtavat törmäyssuojat estävät istuimen heilumisliikettä sivusuunnassa.Viestejä kävelijöilleHuomisen robottiautoilta vaaditaan samoja ominaisuuksia kuin kumppaneilta hyvässä parisuhteessa: toisen huomioimista, hänen asemaansa asettumista, välittämistä, hellyyttäkin. ESF 2019 ainakin yrittää.Tutkimusajoneuvo kommunikoi sujuvasti muiden tielläliikkujien, erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa. Auto välittää heille viestejä etumaskissa ja takalasin kautta.Käytännössä koko auton takaikkuna on muutettu kuvaruuduksi, jolle voidaan heijastaa varoitussymboleja ja –merkkejä, sanallisia viestejä ja vaikka liikkuvaa kuvaa. Näin perässä ajaville voidaan esimerkiksi näyttää kameran avulla, että pysähtymisen syy on auton edessä tietä ylittävä jalankulkija.Mercedesin visiossa auto tekee tiettäväksi, että se itse on havainnut kävelijän tai lähestyvän ajoneuvon. Havainnostaan auto kertoo etumaskin valokuvioilla tai katonreunan ”seurantavalolla”, jonka keila kulkee kadunylittäjän mukana koko suojatien pituudelta.360 asteen ympäristövalvonta sisältää niin ikään automaattisen varoituksen ja hätäjarrutuksen, jos auto on kääntymässä suojaamattoman tienkäyttäjän päälle risteyksessä. Samaa teknologiaa Mercedes käyttää Actros-kuorma-autoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOsa helppo toteuttaaKaikki ESF 2019:ssa esitellyt teknologiset ratkaisut tuskin toteutuvat koskaan. Tällainen on esimerkiksi auton alta tielle laskettava, robottiruohonleikkurin kokoinen ja näköinen pieni kulkija, joka asetttaa varoituskolmion automaattisesti auton taakse tielle onnettomuuden jälkeen.Osa järjestelmistä toteutuu varmasti. Nopeimmin käytäntöön sovellettavia ovat esimerkiksi uudet Pre-Safe-järjestelmän ominaisuudet, lapsimatkustajien turvallisuuden parantaminen ja etuistuinten runkoon integroidut sivuturvatyynyt.Teksti: Kari Pitkänen Kuvat: valmistaja, Kari Pitkänen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?