17.8.2022 Ajoneuvot Metsäkoneetkin sähköistyvät! – Valmet Automotivelta akut Ponssen metsäkoneeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmet Automotive toimittaa akkujärjestelmän uuteen suomalaiseen sähkökäyttöiseen Ponsse EV1-metsäkoneen teknologiakonseptiin. Teknologia-alan konserni Valmet Automotive toimittaa akut vieremäläisen metsäkoneita valmistavan Ponsse Oyj:n metsäkoneeseen. Valmet Automotiven suunnitteleman ja valmistaman akkujärjestelmän integrointi EV1-konseptiin on toteutettu yhteistyössä Ponssen teknologiayhtiö Epecin kanssa. Epic vastaa Ponssen uuden metsäkonekonseptin sähköisen voimalinjan suunnittelusta ja rakentamisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi täysin sähkökäyttöinenPonsse EV1 -metsäkonekonsepti on ei ole kuitenkaan täysin sähkökäyttöinen, sillä se on dieselgeneraattorilla toimiva metsäkone.Ponsse EV1 -konsepti on kehitetty Ponssen ajokoneiden suosituimman kokoluokan, 15 tonnin kuormankantokyvyn kuormatraktoriin. Ponsse EV1:ssä on täysin sähkökäyttöinen voimalinja ja Epecin valmistama tehonjakoyksikkö sekä voimalinjan ohjausyksikkö. Ponsse EV1 -metsäkoneen ajovoimansiirto toimii pelkästään metsäkoneen akuista saatavalla energialla. Metsäkonekonseptiin akuston lataamiseen käytetään Range Extenderia, joka on tässä vaiheessa kehitystyötä polttomoottorikäyttöinen. Ponsse kertoo, että teknologialla saavutetaan selkeä polttoaineenkulutuksen alentuminen kyseisessä kokoluokassa.Ponsse EV1 on vielä konsepti ja sen kaupallinen lanseeraaminen tulee myöhemmin.Raskaille työkoneille kehitetty akkujärjestelmäValmet Automotiven akkuliiketoiminnalle sopimus Ponssen kanssa on yksi virstanpylväs lisää. Valmet Automotiven akkuliiketoiminta on kasvanut viime vuosina merkittävästi niin sopimusvalmistuksessa kuin Tier 1 -tason järjestelmätoimittajan roolissa. Valmet Automotive toimittaa akkujärjestelmiä sekä autoteollisuuden että muiden toimialojen tarpeisiin, kuten raskaan liikenteen ajoneuvoihin ja liikkuviin työkoneisiin.Sähkökäyttöisessä Ponsse EV1 -metsäkoneessa on käytetty Valmet Automotiven viime vuonna esittelemää Modular Power Pack -akkua, joka on Valmet Automotiven Modular Power Platform -tuoteperheen ensimmäinen esitelty tuote. EV1-konseptissa käytetään korkeajännitejärjestelmää, joka sisältää virranjakoyksikön (PDU).Modular Power Pack sopii erityisesti Ponsse EV1 -metsäkoneeseen, sillä se on on kehitetty erityisesti liikkuvien työkoneiden vaatimukset huomioiden. Akkujärjestelmän lähtökohtana on edistyksellinen cell-to-pack -konsepti, jolla varmistetaan korkeaa tehotiheys. Järjestelmässä käytetään kestäviä ja turvallisia LTO-akkukennoja, cell-to-pack -konsepti on optimoitu sovelluksiin, joissa vaaditaan suurta huipputehoa, nopeaa latausta ja pitkää käyttöikää.Vaativa hankeValmet Automotiven modulaarinen akkujärjestelmä sopii Valmet Automotiven mukaan etenkin vaativiin ja matalan lämpötilan käyttöympäristöihin, ja se vähentää työkoneen CO2-päästöjä merkittävästi. Ponsse on saanut järjestelmästä ja sen toimivuudesta kokemusta erinomaisin tuloksin erilaisissa käyttötilanteissa ja ympäristöissä jo yli vuoden ajan.Valmet Automotive ja Ponsse myöntävät, että sähkökäyttöisen, dieselgeneraattorilla varustetun metsäkoneen kehitystyö on erittäin vaativa hanke.– Tiivis yhteistyö yritysten välillä on helpottanut merkittävästi akkujärjestelmän integrointia ja nopeuttanut EV1-konseptin valmistumista, kertoo Epecin toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kaila.Metsäkoneidenkin täytyy sähköistyä ja sähköiset voimalinjat ovat työkoneiden tulevaisuutta, toteaa Valmet Automotive tiedotteessaan.– Sähköistyminen on kestävää kehitystä, ja vähentää toiminnan CO2-päästöjä. Yhteistyö Epecin kanssa on Valmet Automotivelle mahdollisuus osallistua maailman johtavien metsäkoneiden tuotekehitykseen, kertoo Valmet Automotiven akkuliiketoiminnan johtaja Jyrki Nurmi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsillä Jämsässä syyskuussaPonsse puolestaan haluaa olla edelläkävijä metsäkoneteknologian kehittäjän ja se haluaa osallistua vastuulliseen metsätalouteen ja tavoittelee toiminnassaan ja ratkaisuissaan hiilineutraaliutta. Ponssen teknologialanseeraus on osa yhtiön strategiaa ja yksi konkreettinen teko kohti hiilineutraaliuden tavoitetta. Kestävä kehitys ohjaa kaikkea yhtiön toimintaa.Valmet Automotive esittelee akkujärjestelmäänsä sekä jo monivuotista yhteistyötään Epecin kanssa Suomen suurimmilla raskaskonealan FinnMETKO 2022 -messuilla Jämsässä 1.–3.9. Ponssen osaston Epec-ständillä.Lähde: Valmet Automotive ja Ponsse Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa