17.8.2022 Ajoneuvot Metsäkoneetkin sähköistyvät! – Valmet Automotivelta akut Ponssen metsäkoneeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmet Automotive toimittaa akkujärjestelmän uuteen suomalaiseen sähkökäyttöiseen Ponsse EV1-metsäkoneen teknologiakonseptiin. Teknologia-alan konserni Valmet Automotive toimittaa akut vieremäläisen metsäkoneita valmistavan Ponsse Oyj:n metsäkoneeseen. Valmet Automotiven suunnitteleman ja valmistaman akkujärjestelmän integrointi EV1-konseptiin on toteutettu yhteistyössä Ponssen teknologiayhtiö Epecin kanssa. Epic vastaa Ponssen uuden metsäkonekonseptin sähköisen voimalinjan suunnittelusta ja rakentamisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi täysin sähkökäyttöinenPonsse EV1 -metsäkonekonsepti on ei ole kuitenkaan täysin sähkökäyttöinen, sillä se on dieselgeneraattorilla toimiva metsäkone.Ponsse EV1 -konsepti on kehitetty Ponssen ajokoneiden suosituimman kokoluokan, 15 tonnin kuormankantokyvyn kuormatraktoriin. Ponsse EV1:ssä on täysin sähkökäyttöinen voimalinja ja Epecin valmistama tehonjakoyksikkö sekä voimalinjan ohjausyksikkö. Ponsse EV1 -metsäkoneen ajovoimansiirto toimii pelkästään metsäkoneen akuista saatavalla energialla. Metsäkonekonseptiin akuston lataamiseen käytetään Range Extenderia, joka on tässä vaiheessa kehitystyötä polttomoottorikäyttöinen. Ponsse kertoo, että teknologialla saavutetaan selkeä polttoaineenkulutuksen alentuminen kyseisessä kokoluokassa.Ponsse EV1 on vielä konsepti ja sen kaupallinen lanseeraaminen tulee myöhemmin.Raskaille työkoneille kehitetty akkujärjestelmäValmet Automotiven akkuliiketoiminnalle sopimus Ponssen kanssa on yksi virstanpylväs lisää. Valmet Automotiven akkuliiketoiminta on kasvanut viime vuosina merkittävästi niin sopimusvalmistuksessa kuin Tier 1 -tason järjestelmätoimittajan roolissa. Valmet Automotive toimittaa akkujärjestelmiä sekä autoteollisuuden että muiden toimialojen tarpeisiin, kuten raskaan liikenteen ajoneuvoihin ja liikkuviin työkoneisiin.Sähkökäyttöisessä Ponsse EV1 -metsäkoneessa on käytetty Valmet Automotiven viime vuonna esittelemää Modular Power Pack -akkua, joka on Valmet Automotiven Modular Power Platform -tuoteperheen ensimmäinen esitelty tuote. EV1-konseptissa käytetään korkeajännitejärjestelmää, joka sisältää virranjakoyksikön (PDU).Modular Power Pack sopii erityisesti Ponsse EV1 -metsäkoneeseen, sillä se on on kehitetty erityisesti liikkuvien työkoneiden vaatimukset huomioiden. Akkujärjestelmän lähtökohtana on edistyksellinen cell-to-pack -konsepti, jolla varmistetaan korkeaa tehotiheys. Järjestelmässä käytetään kestäviä ja turvallisia LTO-akkukennoja, cell-to-pack -konsepti on optimoitu sovelluksiin, joissa vaaditaan suurta huipputehoa, nopeaa latausta ja pitkää käyttöikää.Vaativa hankeValmet Automotiven modulaarinen akkujärjestelmä sopii Valmet Automotiven mukaan etenkin vaativiin ja matalan lämpötilan käyttöympäristöihin, ja se vähentää työkoneen CO2-päästöjä merkittävästi. Ponsse on saanut järjestelmästä ja sen toimivuudesta kokemusta erinomaisin tuloksin erilaisissa käyttötilanteissa ja ympäristöissä jo yli vuoden ajan.Valmet Automotive ja Ponsse myöntävät, että sähkökäyttöisen, dieselgeneraattorilla varustetun metsäkoneen kehitystyö on erittäin vaativa hanke.– Tiivis yhteistyö yritysten välillä on helpottanut merkittävästi akkujärjestelmän integrointia ja nopeuttanut EV1-konseptin valmistumista, kertoo Epecin toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kaila.Metsäkoneidenkin täytyy sähköistyä ja sähköiset voimalinjat ovat työkoneiden tulevaisuutta, toteaa Valmet Automotive tiedotteessaan.– Sähköistyminen on kestävää kehitystä, ja vähentää toiminnan CO2-päästöjä. Yhteistyö Epecin kanssa on Valmet Automotivelle mahdollisuus osallistua maailman johtavien metsäkoneiden tuotekehitykseen, kertoo Valmet Automotiven akkuliiketoiminnan johtaja Jyrki Nurmi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsillä Jämsässä syyskuussaPonsse puolestaan haluaa olla edelläkävijä metsäkoneteknologian kehittäjän ja se haluaa osallistua vastuulliseen metsätalouteen ja tavoittelee toiminnassaan ja ratkaisuissaan hiilineutraaliutta. Ponssen teknologialanseeraus on osa yhtiön strategiaa ja yksi konkreettinen teko kohti hiilineutraaliuden tavoitetta. Kestävä kehitys ohjaa kaikkea yhtiön toimintaa.Valmet Automotive esittelee akkujärjestelmäänsä sekä jo monivuotista yhteistyötään Epecin kanssa Suomen suurimmilla raskaskonealan FinnMETKO 2022 -messuilla Jämsässä 1.–3.9. Ponssen osaston Epec-ständillä.Lähde: Valmet Automotive ja Ponsse Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous