18.8.2016 Ajoneuvot Michelin 70 vuotta Suomessa – Ne kestävät ja pyöreät renkaat! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä viikolla maailman suurin rengasvalmistaja Michelinin juhlii innovaatioitaan ja 70 vuoden mittaista itsenäisen yrittämisen taivaltaan Suomessa. Vuonna 1946 pitkä ja raskas sota oli Suomessakin vihdoin ohi, kaikesta oli pulaa ja parhaat tavarat kortilla, mutta vauhdissa oli myös jälleenrakennus ja liike-elämän nousu. Tällä viikolla 70-vuotista taivaltaan Suomessa juhlistaa rengasjätti Michelin. Liiketoiminta laajeni Suomeen tarkalleen ottaen elokuun 16. päivänä 1946, jolloin rekisteröitiin uusi yritys: Oy Suomen Michelin Ab, jonka toimialaksi ilmoitettiin toimialanaan autonrenkaiden maahantuonti ja tukkumyynti. Merkittäväksi tapauksen tekee se, että kyseessä oli ensimmäinen Suomeen rekisteröity suuren kansainvälisen rengasvalmistajan maahantuontiyritys. 70-vuotisjuhliaan viettävän Michelinin mukaan vuosi oli merkittävä kahdella tapaa. Yritys ankkuroitui Suomeen jäädäkseen ja teki tunnetuksi hokeman ”ne kestävät ja pyöreät renkaat - Misukat”. Vuonna 1889 perustettu Michelin tunnetaan vanteelta irrotettavan ilmatäytteisen autonrenkaan keksijänä. Ranskalaisyhtiö nousi oman kertomansa mukaan jo 1960-luvun alussa maailman suurimmaksi rengasvalmistajaksi.Ilmatäytteisen autonrenkaan keksimisen jälkeen alan suurin innovaatio lienee ollut radiaalirunkoisen vyörenkaan kehittäminen. Sattumoisin Michelin patentoi keksintönsä samana päivänä kuin päätös Oy Suomen Michelin Ab:n perustamisesta allekirjoitettiin.Päivämäärä oli 4.6.1946 - Suomen marsalkka Mannerheimin 79-vuotispäivä. Siinäpä aihetta juhlaan kerrakseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMichelin Suomessa jo aiemminkinMichelin on ollut mukana autoistuvassa Suomessa jo paljon ennen oman yrityksen perustamista.1900-luvun alusta 1920-luvun loppupuolelle autokanta kasvoi parissakymmenessä vuodessa alle tuhannesta yli neljäänkymmeneen tuhanteen autoon. Tämän kehityksen huomasi myös rengasjätti, joka oli mukana kehityksessä omalla agentuurillaan.Kauppaa tehtiin perustamalla Viipuriin edustus nimellä Michelin & Cie. Varsinaista renkaiden myyntiä hoiti maineikas Sergei Nikolajeffin autoliike Helsingistä käsin.Vuonna 1932 Michelin & Cie siirtyi Helsinkiin ja avasi konttorin osoitteessa Eteläranta 6. Samalla palkattiin Michelinin ensimmäinen suomalainen työntekijä konttoripäälliköksi sekä ensimmäinen ”matkustaja” (ransk. ”voyageur”) eli myyntiedustaja, joka kiersi kuorma-autolla ympäri maata kauppaamassa ja toimittamassa renkaita asiakkaille.Sodan alettua valtio takavarikoi yrityksen koko rengasvaraston puolustustarpeisiin, joten Michelinin toiminta Suomessa tyrehtyi.Takaisin kehäänOy Suomen Michelin Ab aloitti toimintansa toisen maailmansodan jälkeen vaikeissa olosuhteissa.Rauha toi mukanaan myös luovutetuilta alueilta tulleiden suomalaisten siirtolaisten asuttamisen ja sotakorvausten maksuvelvoitteen. Valuutasta oli huutava pula, minkä takia tuonti-lisenssien saaminen oli hyvin vaikeaa.Samaan aikaan oli kuitenkin rakentamisen ja teollisen tuotannon voimakkaan kasvun aika, mikä tarkoitti, että renkaita kului. Sodan loputtua renkaiden maahantuonti oli vielä toistakymmentä vuotta rajoitettua ja se vapautui vasta vuoden 1962 lopussa yhtä aikaa autokaupan vapautumisen kanssa.Tuonnin vapautumisen jälkeen Michelin kasvoi Suomessa nopeasti ja 1970-luvun loppuun mennessä oli rakennettu viisi aluevarastoa ympäri maata Oulua myöten. Michelinin kuorma-auton renkaat valtasivat lähes puolet markkinoista.Suomalaiset oppivat luottamaan ranskalaismerkkiin, ja 1980-luvun lopulla Michelin nousi oman kertomansa mukaan markkinajohtajaksi Suomessa myös henkilöauton kesä- ja talvirenkaiden markkinoilla.Tähän vaikutti erityisesti varta vasten suomalaiseen talveen kehitetty nastarengas Michelin XM+S200. Rengas perustui olennaisesti jo 1970-luvun lopulla aloitettuun systemaattiseen pohjoisten talviolosuhteiden tutkimiseen ja analysointiin sekä rengastestaukseen pääosin Suomen Lapissa.Panostus jälleenmyyntiverkostoonMichelinin noustua markkinajohtajaksi Suomessa rengasmarkkinoille alkoi ilmaantua uusia, merkittäviä rengasmerkkejä ja kilpailu alalla kiristyi entisestään.Michelin perusti Suomeen vuonna 1988 holding-yhtiön, joka yritysostojen kautta pian muotoutui merkittäväksi jälleenmyyntiketjuksi nimellä Suomen Euromaster Oy. Michelin-yhtymään kuuluva Euromaster-ketju on nykyisin Euroopan suurin rengasjälleenmyyntiverkosto.Nopea globalisaatio teki rengasvalmistajan mukaan tarpeelliseksi vanhojen liiketoimintamallien tehostamisen erityisesti Euroopan lähes satavuotisen, maakohtaisiin organisaatioihin perustuvan toiminnan osalta, joten vuonna 2003 Michelin yhdisti pohjoismaiset toimintonsa perustamalla Tukholmaan emoyhtiön, Michelin Nordic Ab:n, jonka sivuliikkeinä toimivat Oy Suomen Michelin Ab Suomessa, Michelin Gummi Compagni AS Tanskassa ja Norsk Michelin Gummi A/S Norjassa.Michelin Nordic AB vastaa renkaiden maahantuonnista kaikkiin Pohjoismaihin, ja hallinto sekä myynnin tukitoiminnot hoidetaan Tukholmassa sijaitsevasta pääkonttorista käsin.Vuosipäivän johdosta juhlatuulella oleva rengasvalmistaja korostaa, että Oy Suomen Michelin Ab:n palveluksessa olevat tuotesegmentteihin erikoistuneet suomalaiset asiantuntijat hoitavat omat asiakaskontaktinsa maanlaajuisesti niin kuluttaja- kuin business-to-business -sektoreilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVankat siteet SuomeenMichelin on oman kertomansa mukaan sitoutunut kehittämään pohjoismaiseen talveen suunniteltuja talvirenkaita.Michelinin testiryhmä on jokavuotinen vieras Suomen Lapissa. Ivalossa kehitetään ja testataan Michelinin sekä raskaan kaluston että henkilöauton pohjoismaisia talvirenkaita. Marraskuussa 2015 Michelin sinetöi toiminnan jatkuvuuden Ivalossa ostamalla 1990-luvulta alkaen yksinoikeudella vuokraamansa ja täysimittaiseksi kehittämänsä talvirenkaiden testikeskuksen.Rallin maailmanmestaruussarja on toinen alue, jolla Michelin on sarjan syntymisestä vuonna 1973 saakka ollut voimakkaasti läsnä Suomessa.Kaikki suomalaiset rallin maailmanmestarit ovat saavuttaneet suurimmat voittonsa Michelin-renkain, kuten useimmat muutkin: vuodesta 1973 vuoteen 2015 Michelinillä on kaikkiaan 48 rallin MM-titteliä.Vuoden 2016 Neste Rallin voittanut britti Chris Meeke toi Citroënillaan Michelinille 25:nnen Suomen MM-osakilpailun voiton.Sorateillä ajettava Neste Rally Finland on maailman nopein ralli, jolle luonteenomaisia ovat näyttävät, pisimmillään kymmenien metrien mittaiset hypyt.Neste Ralli on yksi Michelinin tärkeimmistä ”koelaboratorioista” henkilöauton renkaiden tuotekehityksessä - menestyksestä hyötyvät rengasvalmistajan mukaan viime kädessä tavalliset kuluttajatLähde ja kuvat: Michelin Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle