11.8.2021 Ajoneuvot Mikä ihmeen kevythybridi? Pienellä sähköistyksellä pientä säästöä Vaihteistokotelon sisään integroitu käynnistin-generaattori. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoteollisuudella on käynnissä kovat päästötalkoot. Tämä on lisännyt merkittävästi uusien autojen sähköistämistä. Perinteiset autonvalmistajat ovat kovien päästöpaineiden edessä. Valmistajat ovat käytännössä pakotettuja tiputtamaan valmistamiensa autojen hiilidioksidipäästöjä (CO2) sakkojen uhalla. Esimerkiksi Volkswagen-ryhmä, johon kuuluvat Volkswagen-konsernin merkkien lisäksi kiinalaistaustaiset MG Motor, Aiways, LEVC ja Next E.Go Mobile, joutui maksamaan viime vuonna päästösakkoja 100 miljoonaa euroa puolen gramman päästöylityksestä. Ryhmän CO2-päästötavoite oli 99,3 g/km, mutta Volkswagenin mukaan toteuma oli 99,8 g/km.Autojen sähköistäminen on tärkein keino paikallispäästöjen pienentämisessä. Sähköistämisessä on monia asteita, joista kevein versio tunnetaan yleisesti nimellä kevythybridi. Autonvalmistajilla on näille omia markkinointinimiä kuten eTSI, EQ Boost, MHEV ja 48V.Volkswagen Golfin kevythybridi tottelee nimeä eTSI.Tällainen järjestelmä koostuu pienestä sähkömoottorista ja omasta akusta. Yleisimmin auton perinteinen laturi on korvattu asteen verran järeämmällä ja kaksisuuntaisella sähkömoottorilla. Laturi lataa järjestelmän omaa akkua esimerkiksi hidastustilanteissa muuten hukkaan menevällä liike-energialla. Kevythybridijärjestelmän sähkömoottori voi olla myös sijoitettu vaihteistokotelon sisään.Hihnavälitteinen käynnistin-generaattori muistuttaa perinteistä laturia, mutta on tehokkaampi ja pystyy antamaan voimaa suoraa kampiakselille.Kun akkua on ladattu, pystyy kevythybridijärjestelmien sähkömoottori avustamaan polttomoottoria kiihdytyksissä. Sekä hihnavälitteinen että vaihteistokotelon sisään sijoitettu järjestelmä antaa suoraa lisävoimaa kampiakselille ja näin keventää hetkellisesti polttomoottorin rasitusta. Perinteisesti näiden järjestelmien teho on noin 10 kilowatin luokkaa, eivätkä ne mahdollista pelkällä sähköllä ajamista.Energian talteenoton ja polttomoottorin avustamisen lisäksi 48 voltin sähköjärjestelmä tuo mukanaan mahdollisuuden käyttää auton apulaitteita polttomoottorin ollessa sammuksissa. Tämän ansiosta kevythybridijärjestelmällä varustetun voimalinjan polttomoottori on mahdollista sammuttaa myös rullaustilanteissa polttoaineen säästämiseksi. Lisäksi start-stop-järjestelmää voidaan käyttää pitempiä aikoja, minkä lisäksi polttomoottorin uudelleenkäynnistys sujuu tehokkaan sähkömoottorin ansiosta pehmeästi.Vaihteistokotelon sisään integroitava käynnistin-generaattori on asteen verran jykevämpi toteutus ja se tarjoaa enemmän tehoa.Kevythybridijärjestelmät tuovat näiden ominaisuuksien avulla pientä säästöä suoraan polttoaineenkulutukseen. Hyöty riippuu paljon autosta, mutta autonvalmistajien esittämät arviot ovat yleensä korkeimmillaan noin 0,5 litran luokkaa. CO2-päästöillä mitattuna tämä tarkoittaa bensiinikäyttöisen auton kohdalla 12 gramman tiputusta. Kun huomioi Volkswagenin saamat sakot puolen gramman ylityksestä, valmistajien kiinnostukset kevythybridijärjestelmiin on helpompi ymmärtää.Teksti: Mikko Autio Kuvat: Volkswagen AG ja Daimler AGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaPuoli grammaa huti: Volkswagen joutuu maksamaan yli sata miljoonaa euroa päästösakkoja Niin mikä oli: aivan kaikki, mitä sinun tulee tietää hybrideistä Lue lisää Kaikki artikkelit 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi 5.4.2025 Uutinen Euroopan komissiolta yhteensä 458 miljoonan sakot 16 autotehtaalle kierrätyskartellista – myös kattojärjestö mukana juonessa 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Uutinen Stellantiksen tuotantoketju jähmeänä hybridien kysynnän edessä – ongelmana vaihteistojen ja renkaiden saatavuus 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 4.4.2025 Uutinen Renault Austral kasvopesulla – uusi ilme ja enemmän äänieristystä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 5.4.2025 Vety Näin erottuu massasta toisen sukupolven Hyundai Nexo, joka tarjoaa yli 700 päästötöntä kilometriä viiden minuutin tankkauksella 6.4.2025 Lentokoneet Suomen Ilmavoimienkin yhteyskoneena toimiva Pilatus PC-12 päivitettiin maailman kehittyneimmällä ohjaamojärjestelmällä 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 3.4.2025 Koeajo Maistiainen: MG Cyberster GT – aito urheiluauto pilkkahinnalla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija