11.8.2021 Ajoneuvot Mikä ihmeen kevythybridi? Pienellä sähköistyksellä pientä säästöä Vaihteistokotelon sisään integroitu käynnistin-generaattori. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoteollisuudella on käynnissä kovat päästötalkoot. Tämä on lisännyt merkittävästi uusien autojen sähköistämistä. Perinteiset autonvalmistajat ovat kovien päästöpaineiden edessä. Valmistajat ovat käytännössä pakotettuja tiputtamaan valmistamiensa autojen hiilidioksidipäästöjä (CO2) sakkojen uhalla. Esimerkiksi Volkswagen-ryhmä, johon kuuluvat Volkswagen-konsernin merkkien lisäksi kiinalaistaustaiset MG Motor, Aiways, LEVC ja Next E.Go Mobile, joutui maksamaan viime vuonna päästösakkoja 100 miljoonaa euroa puolen gramman päästöylityksestä. Ryhmän CO2-päästötavoite oli 99,3 g/km, mutta Volkswagenin mukaan toteuma oli 99,8 g/km.Autojen sähköistäminen on tärkein keino paikallispäästöjen pienentämisessä. Sähköistämisessä on monia asteita, joista kevein versio tunnetaan yleisesti nimellä kevythybridi. Autonvalmistajilla on näille omia markkinointinimiä kuten eTSI, EQ Boost, MHEV ja 48V.Volkswagen Golfin kevythybridi tottelee nimeä eTSI.Tällainen järjestelmä koostuu pienestä sähkömoottorista ja omasta akusta. Yleisimmin auton perinteinen laturi on korvattu asteen verran järeämmällä ja kaksisuuntaisella sähkömoottorilla. Laturi lataa järjestelmän omaa akkua esimerkiksi hidastustilanteissa muuten hukkaan menevällä liike-energialla. Kevythybridijärjestelmän sähkömoottori voi olla myös sijoitettu vaihteistokotelon sisään.Hihnavälitteinen käynnistin-generaattori muistuttaa perinteistä laturia, mutta on tehokkaampi ja pystyy antamaan voimaa suoraa kampiakselille.Kun akkua on ladattu, pystyy kevythybridijärjestelmien sähkömoottori avustamaan polttomoottoria kiihdytyksissä. Sekä hihnavälitteinen että vaihteistokotelon sisään sijoitettu järjestelmä antaa suoraa lisävoimaa kampiakselille ja näin keventää hetkellisesti polttomoottorin rasitusta. Perinteisesti näiden järjestelmien teho on noin 10 kilowatin luokkaa, eivätkä ne mahdollista pelkällä sähköllä ajamista.Energian talteenoton ja polttomoottorin avustamisen lisäksi 48 voltin sähköjärjestelmä tuo mukanaan mahdollisuuden käyttää auton apulaitteita polttomoottorin ollessa sammuksissa. Tämän ansiosta kevythybridijärjestelmällä varustetun voimalinjan polttomoottori on mahdollista sammuttaa myös rullaustilanteissa polttoaineen säästämiseksi. Lisäksi start-stop-järjestelmää voidaan käyttää pitempiä aikoja, minkä lisäksi polttomoottorin uudelleenkäynnistys sujuu tehokkaan sähkömoottorin ansiosta pehmeästi.Vaihteistokotelon sisään integroitava käynnistin-generaattori on asteen verran jykevämpi toteutus ja se tarjoaa enemmän tehoa.Kevythybridijärjestelmät tuovat näiden ominaisuuksien avulla pientä säästöä suoraan polttoaineenkulutukseen. Hyöty riippuu paljon autosta, mutta autonvalmistajien esittämät arviot ovat yleensä korkeimmillaan noin 0,5 litran luokkaa. CO2-päästöillä mitattuna tämä tarkoittaa bensiinikäyttöisen auton kohdalla 12 gramman tiputusta. Kun huomioi Volkswagenin saamat sakot puolen gramman ylityksestä, valmistajien kiinnostukset kevythybridijärjestelmiin on helpompi ymmärtää.Teksti: Mikko Autio Kuvat: Volkswagen AG ja Daimler AGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaPuoli grammaa huti: Volkswagen joutuu maksamaan yli sata miljoonaa euroa päästösakkoja Niin mikä oli: aivan kaikki, mitä sinun tulee tietää hybrideistä Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää