11.8.2021

Mikä ihmeen kevythybridi? Pienellä sähköistyksellä pientä säästöä

kevythybridi
Vaihteistokotelon sisään integroitu käynnistin-generaattori.

Autoteollisuudella on käynnissä kovat päästötalkoot. Tämä on lisännyt merkittävästi uusien autojen sähköistämistä.

Perinteiset autonvalmistajat ovat kovien päästöpaineiden edessä. Valmistajat ovat käytännössä pakotettuja tiputtamaan valmistamiensa autojen hiilidioksidipäästöjä (CO2) sakkojen uhalla. Esimerkiksi Volkswagen-ryhmä, johon kuuluvat Volkswagen-konsernin merkkien lisäksi kiinalaistaustaiset MG Motor, Aiways, LEVC ja Next E.Go Mobile, joutui maksamaan viime vuonna päästösakkoja 100 miljoonaa euroa puolen gramman päästöylityksestä. Ryhmän CO2-päästötavoite oli 99,3 g/km, mutta Volkswagenin mukaan toteuma oli 99,8 g/km.

Autojen sähköistäminen on tärkein keino paikallispäästöjen pienentämisessä. Sähköistämisessä on monia asteita, joista kevein versio tunnetaan yleisesti nimellä kevythybridi. Autonvalmistajilla on näille omia markkinointinimiä kuten eTSI, EQ Boost, MHEV ja 48V.

Volkswagen Golfin kevythybridi tottelee nimeä eTSI.

Tällainen järjestelmä koostuu pienestä sähkömoottorista ja omasta akusta. Yleisimmin auton perinteinen laturi on korvattu asteen verran järeämmällä ja kaksisuuntaisella sähkömoottorilla. Laturi lataa järjestelmän omaa akkua esimerkiksi hidastustilanteissa muuten hukkaan menevällä liike-energialla. Kevythybridijärjestelmän sähkömoottori voi olla myös sijoitettu vaihteistokotelon sisään.

kevythybridi
Hihnavälitteinen käynnistin-generaattori muistuttaa perinteistä laturia, mutta on tehokkaampi ja pystyy antamaan voimaa suoraa kampiakselille.

Kun akkua on ladattu, pystyy kevythybridijärjestelmien sähkömoottori avustamaan polttomoottoria kiihdytyksissä. Sekä hihnavälitteinen että vaihteistokotelon sisään sijoitettu järjestelmä antaa suoraa lisävoimaa kampiakselille ja näin keventää hetkellisesti polttomoottorin rasitusta. Perinteisesti näiden järjestelmien teho on noin 10 kilowatin luokkaa, eivätkä ne mahdollista pelkällä sähköllä ajamista.

Energian talteenoton ja polttomoottorin avustamisen lisäksi 48 voltin sähköjärjestelmä tuo mukanaan mahdollisuuden käyttää auton apulaitteita polttomoottorin ollessa sammuksissa. Tämän ansiosta kevythybridijärjestelmällä varustetun voimalinjan polttomoottori on mahdollista sammuttaa myös rullaustilanteissa polttoaineen säästämiseksi. Lisäksi start-stop-järjestelmää voidaan käyttää pitempiä aikoja, minkä lisäksi polttomoottorin uudelleenkäynnistys sujuu tehokkaan sähkömoottorin ansiosta pehmeästi.

kevythybridi
Vaihteistokotelon sisään integroitava käynnistin-generaattori on asteen verran jykevämpi toteutus ja se tarjoaa enemmän tehoa.

Kevythybridijärjestelmät tuovat näiden ominaisuuksien avulla pientä säästöä suoraan polttoaineenkulutukseen. Hyöty riippuu paljon autosta, mutta autonvalmistajien esittämät arviot ovat yleensä korkeimmillaan noin 0,5 litran luokkaa. CO2-päästöillä mitattuna tämä tarkoittaa bensiinikäyttöisen auton kohdalla 12 gramman tiputusta. Kun huomioi Volkswagenin saamat sakot puolen gramman ylityksestä, valmistajien kiinnostukset kevythybridijärjestelmiin on helpompi ymmärtää.

Teksti: Mikko Autio Kuvat: Volkswagen AG ja Daimler AG

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat