9.1.2020 Liikenne Miksi suomalaiset käyttävät puhelinta ajaessaan? Liikenneturva vastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lähes kaksi kolmasosaa kertoi Liikenneturvan kyselyssä käyttäneen puhelinta ajamisen aikana. Syitä kännykän käyttöön on useita, mutta yksi kohosi ylitse muiden. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista lähes kaksi kolmasosaa kertoo käyttävänsä ajaessaan puhelinta jollain tavoin. Näistä kolmasosa kertoo tarttuvansa puhelimeen ajamisen aikana tavan vuoksi. Toiseksi yleisimpänä syynä mainittiin, että tärkeät ihmiset voivat tavoittaa kuljettajan milloin vain.Kännykän käyttäminen voi herpaannuttaa kuljettajan ajamiseen keskittymistä ja tämän ennalta-arvattavuutta, mikä on yksi perusteista turvalliselle ja sujuvalle liikenteelle.– Liikennetilanteet voivat muuttua nopeasti ja tielle tulla yllätyksiä. Jos katse on kännykässä ja mieli poissa liikenteestä, ei näihin tilanteisiin ennätä reagoimaan ajoissa tai tarvittavat korjausliikkeet tehdään väärään suuntaan ja myöhässä. Kännykkään keskittyvä kuljettaja voi myös itse toimia arvaamattomasti, mikä vaatii toisilta tienkäyttäjiltä reagointia, jotta onnettomuudelta vältytään, Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViestittely vaarallisintaRiskeistä huolimatta kännykän käyttö on varsin yleistä. Tutkimusten mukaan riskialtteinta kännykän käyttöä ajaessa on viestittely. Joka viides kännykkää ajaessaan käyttävä kertoi lukevansa viestejä ja viestin kirjoittajia tunnusti olevansa joka seitsemäs.– Kännykän vilkuilu ratissa epäsäännöllisen säännöllisesti on voinut muodostua tavaksi huomaamatta. Jos jatkuvasti keskittyy käsillä olevaan asiaan vain osittain, keskittymiskyky haurastuu ja tarkkaamattomuudesta voi tulla normaali olotila. Tällöin on entistä vaikeampi vastustaa kiusausta tarkistaa kännykkää aika ajoin myös liikenteessä, Jääskeläinen lisää.Flip & muteAutoliikenne ei ole suinkaan ainoa, missä kännykän käyttö aiheuttaa vaaratilanteita, vaan huomio herpaantuu myös esimerkiksi pyöräillessä ja kävellessä. Jääskeläinen kannustaa tekemään päätöksen kännykättömään liikkumiseen jo ennen liikkeelle lähtöä.– Torpedoidaan houkutus ennakkoon. Yksinkertainen vinkki tähän on ns. flip & mute: eli ensin kännykkä äänettömälle ja ulottumattomiin, ja vasta sitten rattiin. Näin voi auttaa itseään keskittymään liikenteeseen. Jos polte kasvaa liian suureksi, voi pysähtyä turvalliseen paikkaan tarkistamaan viestit ja senhetkiset somekohut, Jääskeläinen ohjeistaa.Lähde: Liikenneturva Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle