19.11.2016 Ajoneuvot Miljoonan euron joutsenlaulu: harvinaisen Porsche Carrera GT:n voi nähdä vielä huomenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 612-hevosvoimainen superauto on yksi Auto 2016 -näyttelyn tähdistä. Vaikka Porsche Carrera GT keräsi uutena runsaasti ylisanoja, ei vuonna 2003 ehkä osattu arvostaa sen yksinkertaisuutta. Ahtamaton moottori, kevyt hiilikuitukori ja manuaalivaihteisto olivat suoraan perinteisten superautojen rakennusoppaasta. Kukaan tuskin arvasi Carrera GT:n jäävän reseptin joutsenlauluksi, kun tuplakytkinvaihteistot, turbomoottorit ja hybriditeknologia korvasivat alkukantaisen vuorovaikutuksen kuljettajan ja auton välillä. Auto 2016 -messuilla esiintyvä superauto on yksi vain 1270 yksilöstä, jotka valmistettiin vuosien 2003–2007 aikana Porschen Leipzigin tehtaalla.Auton sydän on 5,7-litrainen V10-moottori. 1990-luvun alun kariutuneesta Formula 1 -projektista kodittomaksi jäänyttä voimanlähdettä kehitettiin ensin Le Mans -prototyyppiin, mutta lopulta se löysi paikkansa Carrera GT:ssä. Ahtopaineen sijaan kymmensylinterisen voimantuotto luottaa korkeisiin kierroksiin. 590 newtonmetriin kohoava vääntöhuippu saavutetaan 5 750 kierroksella minuutissa, mutta 612 hevosvoiman huipputeho löytyy vasta 8 000 kierroksella.Carrera GT:tä ei ole tehty bulevardikruisailuun. Uutena autoa kritisöitiin kuusipykäläisen manuaalivaihteiston vaikeakäyttöisestä hiilikuitukytkimestä. Eksoottisen materiaalin ansiosta kytkimestä saatiin hyvin pieni, joten kuivasumppuvoideltu moottori voitiin asentaa todella matalalle. Yksi Carrera GT:n erikoisimmista yksityiskohdista on puinen vaihdekepin nuppi. Materiaalilla ei suinkaan haeta mielleyhtymiä kahdeksankymmentä luvun dieselmersuihin, vaan sillä kunnioitetaan legendaarista Porsche 917 -kilpuria.Messuilla esiintyvän auton voi ottaa mukaan matkaan, jos pankkitili kestää miljoonan euron autoinvestoinnin. Pitkällä aikavälillä ostos kannattanee, sillä harvinaisuutensa ja mekaanisuutensa ansiosta Carrera GT:lle povataan arvonnousua.Legendaarista mainetta vain vahvistaa linkki viisikymmentäluvun Porsche 550 -urheiluautoon. Keskimoottorikaksikko edusti kumpikin aikakautensa autoeliittiä, ja kumpikin koitui kuuluisan filmitähden kohtaloksi. Filmitähti James Dean kolaroi Porsche 550:llä kohtalokkaasti syyskuussa 1955. Historia toisti traagista kulkuaan vuonna 2013, kun The Fast and the Furious (Hurjapäät) -elokuvasarjan päätähti Paul Walker menehtyi rajun ylinopeuden seurauksena tuhoutuneen Carrera GT:n kyydissä.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Antti Hentinen ja Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa