11.10.2024

Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa

Isompiakkuinen takavetoversio kevyestä ja aerodynaamisesta Model 3:sta noin 45 500 euron alkaen-hintaan on houkutteleva vaihtoehto, nyt kun se on viimein saatavilla.

Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive -sanahirviötä on odotettu vähintään siitä asti, kun tieto tästä mallista, nimittäin Model Y Long Range Rear-Wheel Drivesta saavutti meidät viime keväänä. Toimintamatka on ehkä sähköautojen keskeisin myyntivaltti (peitoten juuri ja juuri 0-100 km/h -sprintin), joten sopii varmasti ihmetellä, mistä syistä Tesla tuli pantanneeksi Model 3:n ja samalla koko mallistonsa pisimmän toimintamatkan versiota näin pitkään.

Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive (tästedes LR RWD) yhdistää siis 75 nettokilowattitunnin akun yhteen, taakse sijoitettuun sähkömoottoriin, mikä on energiatehokkain voimalinjavaihtoehto.

Tällä kombinaatiolla Model 3:lla on mahdollista päästä WLTP-syklin mukaiseen toimintamatkaan 702 kilometriä, ja maltilliseen sähkönkulutukseen, 12,5 kWh/100 km. 702 kilometrin huippulukema tosin pätee vain 18-tuumaisilla vanteilla eli jos tyyli (tässä tapauksessa 19-tuumaiset vanteet) menee käytännöllisyyden edelle, toimintamatka putoaa 640 kilometriin, mikä on toki sekin edelleen hieman parempi kuin Long Range All-Wheel Drivella.

Suorituskykymielessä LR RWD asettuu Model 3 -malliston keskivaiheille, sillä malli kiihtyy nollasta sataan 5,1 sekunnissa ja kulkee 201 km/h. Omamassaa isoakkuisella takavetomallilla on 1 747 kiloa eli 77 kiloa vähemmän kuin LR AWD:llä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Siis kuinka paljon yli 700 kilometriä?

Sähköautojen WLTP-toimintamatkalukemat ovat toisiinsa nähden vertailukelpoisia, mutta autokohtaisen lukeman toteutuminen riippuu tunnetusti täysin olosuhteista.

Hyvää osviittaa sähköautojen suoriutumisesta on jo muutamana vuonna antanut Norjassa järjestetty maailman suurin sähköautovertailu. Siellä oli kesävertailussa muutama kuukausi sitten mukana mainittu Model 3 LR RWD:n isosisko eli Model Y LR RWD. Viileähkössä kesäkuun alun säässä kaikki muut autot paitsi Mini Countryman alittivat WLTP-lukemansa, ja Model Y LR RWD alitti oman 600 kilometrin lukemansa 72 kilometrillä. Toisaalta vuonna 2021, aikana ennen Model 3:n viime vuonna julkistettua päivitystä, Model 3 LR AWD asetti kesävertailussa silloiset ennätyslukemat, 655 kilometriä eli 41 kilometriä yli WLTP:n.

Riippuu siis täysin olosuhteista yltääkö Model 3 LR RWD luvattuun 702 kilometriin, mutta potentiaalia on oikeissa oloissa jopa tuntuvaan ylitykseen. Jotain perspektiiviä Model 3 LR RWD:n toimintamatkasta antaa sähköautovertailun nykyinen ennätys, 672 kilometriä, jota pitää hallussaan Model S AWD, joka ylitti WLTP-lukemansa 38 kilometrillä. Model 3 LR RWD:lle ennätyksen rikkomiseen riittäisi siis yltäminen vähintään 29 kilometrin päähän omasta WLTP-lukemastaan.

Toisaalta, vuoden 2021 testiin peilaten, kaiken mennessä nappiin, jopa hurjaa 750 kilometrin haamurajaa on teoriassa mahdollista tällä Model 3:n uutuusmalliversiolla lähteä hätyyttelemään.

Tesla Model 3 LR RWD:n toimintamatkaa on halutessaan mahdollisuus päästä itse testaamaan melko piankin, sillä malli on jo tilattavissa houkuttelevan puoleiseen 45 590 euron alkaen-hintaan, joka on viisi tuhatta euroa LR AWD:tä halvempi ja saman verran pikkuakkuista takavetomallia kalliimpi.

Lähteet: Tesla, NAF

Kommentoi artikkelia