11.1.2024 Ajoneuvot Tesla laski vaivihkaa useiden malliensa toimintamatka-arvioita EPA-sylkillä – syy pääteltävissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teslan on laskenut ainakin USA:n verkkosivuillaan ilmoitettuja toimintamatkoja Model S:n -X:n ja -Y:n osalta. Taustalla ovat mahdollisesti aiemmat syytökset toimintamatka-arvioiden pyöristämisestä ylöspäin. Suomen verkkosivuilla toimintamatkat näyttäisivät olevan entisellään. Ei taida mennä päivää, etteikö Tesla olisi tavalla tai toisella mukana otsikoissa. Viimeisimmät isot uutiset koskevat melkoisen huomaamatonta mutta sitäkin huomattavampaa yksityiskohtaa: Teslan pohjoisamerikkalaisilla verkkosivuilla esitetään nyt aiempaa varovaisempia toimintamatka-arvioita suurimmalle osalle mallistosta. Mistä moinen takapakki?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimintamatkoja toisinaan liioiteltuTeslan liiketoiminnassa, varsinkin sen nousun vuosina nykyiseen asemaansa, keskeistä on ollut sähköautomaailman keskiarvoon nähden korkeat ilmoitetut toimintamatkat. Model S vuonna 2012 säväytti ehkä ennen kaikkea juuri rangellaan.Viime aikoina Tesla on saanut toimintamatka-asioissa myös kielteistä julkisuutta. Muun muassa saksalainen, kansainvälisesti seurattu uutistoimisto Reuters on kohdistanut tutkivaa journalismia Teslan toimiin kolmella eri osa-alueella liittyen autojensa toimintamatkaan.Ensinnäkin, Teslan on mahdollisesti liioitellut toimintamatkoja markkinointimielessä, tarkoittaen, että verkkosivuilla ja sovelluksessa olisi esitetty todellista suurempia ilmoitettuja toimintamatkoja eri mallien ja malliversioiden osalta. Toiseksi, myös autojen ajossa ilmoittamien toimintamatkojen on todettu olevan akun ensimmäisen 50 %:n aikana ylioptimistisia.Kolmas seikka liittyy niin ikään Reutersin paljastamaan Teslan salaiseen työryhmään, joka olisi perustettu Yhdysvalloissa pelkästään kartoittamaan asiakkaiden varaamia korjaamoaikoja, poimimaan niiden joukosta ilmoitettujen toimintamatkojen alituksiin liittyvät valitukset, ja perumaan yksipuolisesti nämä korjaamoajat. Lähteen mukaan Tesla on voinut tällä tavoin lyhentää pitkiä korjaamojonojaan sekä säästää jopa 1 000 dollaria per valittava asiakas.Alennus jopa 60 kilometriäMutta nyt Tesla on vähin äänin ilman mitään virallista tiedotetta laskenut (tai "täsmentänyt") verkkosivujensa ja sovelluksensa ilmoittamia toimintamatkalukemia suurimmassa osassa mallistoaan - mutta ilmeisesti vain EPA-syklillä. Suomen verkkosivuilla lukemat ovat ainakin toistaiseksi ennallaan, ja nehän perustuvat eurooppalaiseen WLTP-sykliin, erotuksena pohjoisamerikkalaisesta EPA-vastineestaan, johon viralliset toimintamatkat perustetaan Yhdysvalloissa.EPA-syklillä suurin toimintamatka-alennus kohdistuu tehomalli Model S Plaidiin, jonka ilmoitettu lukema on laskenut jopa 37 maililla eli noin 60 kilometrillä. Myös esimerkiksi Model Y Long Rangen ilmoitettu range on pudonnut noin 30 kilometrillä.EPA- ja WLTP-syklien mittaustavat eroavat joiltain osin toisistaan, joten myös niiden tuloksena saatavat toimintamatkat vaihtelevat tyypillisesti hieman. Mitkään 60 kilometrin lukemat eivät kuitenkaan tähänkään virhemarginaaliin mahdu, joten siinä on havaittavissa hieman epäsuhtaa, että toisella puolella Atlanttia numerot muuttuvat ja toisella taas eivät. Toisaalta juuri EPA-syklillä on saatu niitä kaikkein optimistisimpia lukemia.WLTP:n tavoin myöskään Kiinan CLTC-syklillä toteutettaviin arvioihin ei näytä tulleen muutoksia.Tesla ei ole laskenut EPA-syklilläkään Model 3:n eikä Cybertruckin toimintamatkalukemia. Niin ikään autojen hintoihin ei ole koskettu, ei siis niidenkään, joiden viralliset suorituskykylukemat ovat nyt käytännössä heikentyneet.Ovatko Teslan toimintamatkat sitten olleet liioiteltuja?Moottori on aitiopaikalla kaksi kertaa vuodessa maailman suurimmassa sähköautovertailussa, jossa Norjan ja Suomen autoliitot laittavat markkinoilla olevat sähköautomallit riippumattomaan ja muutoinkin perusteellisen hyvin toteutettavaan toimintamatkatestiin.Kesällä ja talvella tehtävistä vertailuista huomaa ainakin sen tunnetun tosiasian, että lämpötila vaikuttaa toimintamatkaan kovasti. Pakkasella WLTP-lukemista voidaan jäädä raskaastikin, kun taas esimerkiksi viime kesän vertailussa lähes ihanneolosuhteissa kaikki kolme Teslaa pääsivät joko muutaman kilometrin yli tai ali ilmoitetun lukeman, tai kuten Model S AWD:n tapauksessa, ylittivät sen jopa 38 kilometrillä.Summa summarum: ainakaan juuri tämän vertailun pohjalta ei voi tehdä sitä johtopäätöstä, että nimenomaan Teslan toimintamatkat olisivat jotenkin huomiota herättävän liioiteltuja muihin autonvalmistajiin verrattuna.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Reuters, Motortrend, Tesla Kuvat: Tesla, NAFMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla