11.1.2024

Tesla laski vaivihkaa useiden malliensa toimintamatka-arvioita EPA-sylkillä – syy pääteltävissä

Tesla Model Y

Teslan on laskenut ainakin USA:n verkkosivuillaan ilmoitettuja toimintamatkoja Model S:n -X:n ja -Y:n osalta. Taustalla ovat mahdollisesti aiemmat syytökset toimintamatka-arvioiden pyöristämisestä ylöspäin. Suomen verkkosivuilla toimintamatkat näyttäisivät olevan entisellään.

Ei taida mennä päivää, etteikö Tesla olisi tavalla tai toisella mukana otsikoissa. Viimeisimmät isot uutiset koskevat melkoisen huomaamatonta mutta sitäkin huomattavampaa yksityiskohtaa: Teslan pohjoisamerikkalaisilla verkkosivuilla esitetään nyt aiempaa varovaisempia toimintamatka-arvioita suurimmalle osalle mallistosta. Mistä moinen takapakki?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toimintamatkoja toisinaan liioiteltu

Teslan liiketoiminnassa, varsinkin sen nousun vuosina nykyiseen asemaansa, keskeistä on ollut sähköautomaailman keskiarvoon nähden korkeat ilmoitetut toimintamatkat. Model S vuonna 2012 säväytti ehkä ennen kaikkea juuri rangellaan.

Viime aikoina Tesla on saanut toimintamatka-asioissa myös kielteistä julkisuutta. Muun muassa saksalainen, kansainvälisesti seurattu uutistoimisto Reuters on kohdistanut tutkivaa journalismia Teslan toimiin kolmella eri osa-alueella liittyen autojensa toimintamatkaan.

Ensinnäkin, Teslan on mahdollisesti liioitellut toimintamatkoja markkinointimielessä, tarkoittaen, että verkkosivuilla ja sovelluksessa olisi esitetty todellista suurempia ilmoitettuja toimintamatkoja eri mallien ja malliversioiden osalta. Toiseksi, myös autojen ajossa ilmoittamien toimintamatkojen on todettu olevan akun ensimmäisen 50 %:n aikana ylioptimistisia.

Kolmas seikka liittyy niin ikään Reutersin paljastamaan Teslan salaiseen työryhmään, joka olisi perustettu Yhdysvalloissa pelkästään kartoittamaan asiakkaiden varaamia korjaamoaikoja, poimimaan niiden joukosta ilmoitettujen toimintamatkojen alituksiin liittyvät valitukset, ja perumaan yksipuolisesti nämä korjaamoajat. Lähteen mukaan Tesla on voinut tällä tavoin lyhentää pitkiä korjaamojonojaan sekä säästää jopa 1 000 dollaria per valittava asiakas.

Alennus jopa 60 kilometriä

Mutta nyt Tesla on vähin äänin ilman mitään virallista tiedotetta laskenut (tai "täsmentänyt") verkkosivujensa ja sovelluksensa ilmoittamia toimintamatkalukemia suurimmassa osassa mallistoaan - mutta ilmeisesti vain EPA-syklillä. Suomen verkkosivuilla lukemat ovat ainakin toistaiseksi ennallaan, ja nehän perustuvat eurooppalaiseen WLTP-sykliin, erotuksena pohjoisamerikkalaisesta EPA-vastineestaan, johon viralliset toimintamatkat perustetaan Yhdysvalloissa.

Tesla Model Y

EPA-syklillä suurin toimintamatka-alennus kohdistuu tehomalli Model S Plaidiin, jonka ilmoitettu lukema on laskenut jopa 37 maililla eli noin 60 kilometrillä. Myös esimerkiksi Model Y Long Rangen ilmoitettu range on pudonnut noin 30 kilometrillä.

EPA- ja WLTP-syklien mittaustavat eroavat joiltain osin toisistaan, joten myös niiden tuloksena saatavat toimintamatkat vaihtelevat tyypillisesti hieman. Mitkään 60 kilometrin lukemat eivät kuitenkaan tähänkään virhemarginaaliin mahdu, joten siinä on havaittavissa hieman epäsuhtaa, että toisella puolella Atlanttia numerot muuttuvat ja toisella taas eivät. Toisaalta juuri EPA-syklillä on saatu niitä kaikkein optimistisimpia lukemia.

WLTP:n tavoin myöskään Kiinan CLTC-syklillä toteutettaviin arvioihin ei näytä tulleen muutoksia.

Tesla ei ole laskenut EPA-syklilläkään Model 3:n eikä Cybertruckin toimintamatkalukemia. Niin ikään autojen hintoihin ei ole koskettu, ei siis niidenkään, joiden viralliset suorituskykylukemat ovat nyt käytännössä heikentyneet.

Ovatko Teslan toimintamatkat sitten olleet liioiteltuja?

Moottori on aitiopaikalla kaksi kertaa vuodessa maailman suurimmassa sähköautovertailussa, jossa Norjan ja Suomen autoliitot laittavat markkinoilla olevat sähköautomallit riippumattomaan ja muutoinkin perusteellisen hyvin toteutettavaan toimintamatkatestiin.

Kesällä ja talvella tehtävistä vertailuista huomaa ainakin sen tunnetun tosiasian, että lämpötila vaikuttaa toimintamatkaan kovasti. Pakkasella WLTP-lukemista voidaan jäädä raskaastikin, kun taas esimerkiksi viime kesän vertailussa lähes ihanneolosuhteissa kaikki kolme Teslaa pääsivät joko muutaman kilometrin yli tai ali ilmoitetun lukeman, tai kuten Model S AWD:n tapauksessa, ylittivät sen jopa 38 kilometrillä.

Summa summarum: ainakaan juuri tämän vertailun pohjalta ei voi tehdä sitä johtopäätöstä, että nimenomaan Teslan toimintamatkat olisivat jotenkin huomiota herättävän liioiteltuja muihin autonvalmistajiin verrattuna.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Reuters, Motortrend, Tesla Kuvat: Tesla, NAF

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat