11.1.2024 Ajoneuvot Tesla laski vaivihkaa useiden malliensa toimintamatka-arvioita EPA-sylkillä – syy pääteltävissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teslan on laskenut ainakin USA:n verkkosivuillaan ilmoitettuja toimintamatkoja Model S:n -X:n ja -Y:n osalta. Taustalla ovat mahdollisesti aiemmat syytökset toimintamatka-arvioiden pyöristämisestä ylöspäin. Suomen verkkosivuilla toimintamatkat näyttäisivät olevan entisellään. Ei taida mennä päivää, etteikö Tesla olisi tavalla tai toisella mukana otsikoissa. Viimeisimmät isot uutiset koskevat melkoisen huomaamatonta mutta sitäkin huomattavampaa yksityiskohtaa: Teslan pohjoisamerikkalaisilla verkkosivuilla esitetään nyt aiempaa varovaisempia toimintamatka-arvioita suurimmalle osalle mallistosta. Mistä moinen takapakki?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimintamatkoja toisinaan liioiteltuTeslan liiketoiminnassa, varsinkin sen nousun vuosina nykyiseen asemaansa, keskeistä on ollut sähköautomaailman keskiarvoon nähden korkeat ilmoitetut toimintamatkat. Model S vuonna 2012 säväytti ehkä ennen kaikkea juuri rangellaan.Viime aikoina Tesla on saanut toimintamatka-asioissa myös kielteistä julkisuutta. Muun muassa saksalainen, kansainvälisesti seurattu uutistoimisto Reuters on kohdistanut tutkivaa journalismia Teslan toimiin kolmella eri osa-alueella liittyen autojensa toimintamatkaan.Ensinnäkin, Teslan on mahdollisesti liioitellut toimintamatkoja markkinointimielessä, tarkoittaen, että verkkosivuilla ja sovelluksessa olisi esitetty todellista suurempia ilmoitettuja toimintamatkoja eri mallien ja malliversioiden osalta. Toiseksi, myös autojen ajossa ilmoittamien toimintamatkojen on todettu olevan akun ensimmäisen 50 %:n aikana ylioptimistisia.Kolmas seikka liittyy niin ikään Reutersin paljastamaan Teslan salaiseen työryhmään, joka olisi perustettu Yhdysvalloissa pelkästään kartoittamaan asiakkaiden varaamia korjaamoaikoja, poimimaan niiden joukosta ilmoitettujen toimintamatkojen alituksiin liittyvät valitukset, ja perumaan yksipuolisesti nämä korjaamoajat. Lähteen mukaan Tesla on voinut tällä tavoin lyhentää pitkiä korjaamojonojaan sekä säästää jopa 1 000 dollaria per valittava asiakas.Alennus jopa 60 kilometriäMutta nyt Tesla on vähin äänin ilman mitään virallista tiedotetta laskenut (tai "täsmentänyt") verkkosivujensa ja sovelluksensa ilmoittamia toimintamatkalukemia suurimmassa osassa mallistoaan - mutta ilmeisesti vain EPA-syklillä. Suomen verkkosivuilla lukemat ovat ainakin toistaiseksi ennallaan, ja nehän perustuvat eurooppalaiseen WLTP-sykliin, erotuksena pohjoisamerikkalaisesta EPA-vastineestaan, johon viralliset toimintamatkat perustetaan Yhdysvalloissa.EPA-syklillä suurin toimintamatka-alennus kohdistuu tehomalli Model S Plaidiin, jonka ilmoitettu lukema on laskenut jopa 37 maililla eli noin 60 kilometrillä. Myös esimerkiksi Model Y Long Rangen ilmoitettu range on pudonnut noin 30 kilometrillä.EPA- ja WLTP-syklien mittaustavat eroavat joiltain osin toisistaan, joten myös niiden tuloksena saatavat toimintamatkat vaihtelevat tyypillisesti hieman. Mitkään 60 kilometrin lukemat eivät kuitenkaan tähänkään virhemarginaaliin mahdu, joten siinä on havaittavissa hieman epäsuhtaa, että toisella puolella Atlanttia numerot muuttuvat ja toisella taas eivät. Toisaalta juuri EPA-syklillä on saatu niitä kaikkein optimistisimpia lukemia.WLTP:n tavoin myöskään Kiinan CLTC-syklillä toteutettaviin arvioihin ei näytä tulleen muutoksia.Tesla ei ole laskenut EPA-syklilläkään Model 3:n eikä Cybertruckin toimintamatkalukemia. Niin ikään autojen hintoihin ei ole koskettu, ei siis niidenkään, joiden viralliset suorituskykylukemat ovat nyt käytännössä heikentyneet.Ovatko Teslan toimintamatkat sitten olleet liioiteltuja?Moottori on aitiopaikalla kaksi kertaa vuodessa maailman suurimmassa sähköautovertailussa, jossa Norjan ja Suomen autoliitot laittavat markkinoilla olevat sähköautomallit riippumattomaan ja muutoinkin perusteellisen hyvin toteutettavaan toimintamatkatestiin.Kesällä ja talvella tehtävistä vertailuista huomaa ainakin sen tunnetun tosiasian, että lämpötila vaikuttaa toimintamatkaan kovasti. Pakkasella WLTP-lukemista voidaan jäädä raskaastikin, kun taas esimerkiksi viime kesän vertailussa lähes ihanneolosuhteissa kaikki kolme Teslaa pääsivät joko muutaman kilometrin yli tai ali ilmoitetun lukeman, tai kuten Model S AWD:n tapauksessa, ylittivät sen jopa 38 kilometrillä.Summa summarum: ainakaan juuri tämän vertailun pohjalta ei voi tehdä sitä johtopäätöstä, että nimenomaan Teslan toimintamatkat olisivat jotenkin huomiota herättävän liioiteltuja muihin autonvalmistajiin verrattuna.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Reuters, Motortrend, Tesla Kuvat: Tesla, NAFMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous