20.2.2024

Tesla Cybertruckin pinta kestää vasaraniskuja ja luoteja – muttei mahdollisesti kuitenkaan vettä

Ruoste on auton syöpä, vaikka se olisi kaksi päivää vanha ja valmistettu ruostumattomasta teräksestä.

Tesla Cybertruckin vuosia odotettu markkinalanseeraus tapahtui vihdoin viime vuoden loppupuolella, ja siitä lähtien autoja on ilmeisesti hiljalleen kiihtyvällä tahdilla luovutettu asiakkaille, myös muille, kuin Teslan sisäpiiriläisille.

Cybertruck ei ehkä ollut aivan kaikkea sitä mitä alun perin luvattiin, mutta se on takuuvarmasti yksi puhutuimmista ja kerta kaikkiaan provosoivimmista automalleista koskaan. Ja jälleen se on noussut otsikoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ruostepilkkuja pinnassa

Cybertruckin harvalukuinen mutta toki alati kasvava omistajajoukko on jo ehtinyt järjestäytyä ja perustaa nettiin oman foorumin, Cybertruck Owners Clubin. Sinne on nyt ilmaantunut tuoreiden omistajien raportteja ruostepilkuista auton pinnassa. Valitukset, joita on useampi kuin yksi, ovat peräisin Yhdysvaltain lounaisosista, joissa harvemmin sataa, mutta joissa on nyt koettu rankkojakin sateita.

Ruoste muutaman päivän käytössä olleen auton pinnassa olisi hyvin epäilyttävää muutenkin, mutta erityisesti siinä tapauksessa, että auton pinta on ruostumatonta terästä. Ongelmaa kaiketi selvitetään, mutta on todennäköistä, että kyse ei olekaan suoranaisesti auton pinnasta joka ruostuu, vaan jostain auto pinnalla, joka ruostuu.

Kaikki autoilijathan tietävät ilmiön kostealla säällä, kun auton levyjarrut näyttävät aivan ruosteisilta, mutta ruoste kuitenkin häviää levyjen pinnasta ensimmäisen jarrutuskerran jälkeen. Tässä on kyse jarrupölystä ynnä muista rautaisista hiukkasista, jotka ruostuvat, ei itse levystä. Ruoste on hapettunutta rautaa. Näin myös Cybertruckin pintaan on voinut kertyä ruostuvia rautahiukkasia.

On esimerkiksi ehdotettu, että autoja olisi kuljetettu junan kyydissä, ja pintaan olisi päätynyt junan jarrupölyä, joka olisi Kalifornian sateissa hapettunut. Cybertruckit valmistetaan Teksasin Gigafactoryssa, josta on jopa kahden tuhannen kilometrin matka Kaliforniaan. Tällaisella matkalla olisi tehokasta käyttää junakuljetuksia, mutta varmaa tietoa rautateiden käytöstä ei tällä hetkellä ole.

Oli miten oli, Tesla Cybertruck on maailman ainoa "henkilöauto", jota ei tehtaalla maalata, ja tähän piirteeseen ruostepilkut varmasti joka tapauksessa liittyvät. Ja vaikka kori tosiaan on kylmävalssattua ruostumatonta terästä, jonka kerrotaan kestävän jopa luoteja, on spesiaalin pintaratkaisun kiusallinen lieveilmiö kenties jäänyt suunnitteluvaiheessa huomaamatta.

Lähteet: Cybertruck Owners Club, CarBuzz Kuvat: Tesla Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat