17.2.2021 Liikenne Mistä tietää, että on aika vaihtaa pyyhkijänsulat? Asiantuntija vastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuulilasin pintaan jäävä kalvo tai raidat vihjaavat, että on aika vaihtaa pyyhkijänsulat. Ongelma saattaa kuitenkin piillä myös muualla. Epätasaisen tasaisin väliajoin jokaisen autoilijan on aika vaihtaa pyyhkijänsulat joko itse tai vaihdatettava ne varaosaliikkeen palvelupisteellä tai autohuollossa.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen esittelee aiheen lähtötilanteesta vaihtoajankohtaan ja aina vaihtotyöhön liittyviin vinkkeihin. Pyyhkijänsulat on hyvin mahdollista vaihtaa itsekin.– Sinällään pyyhkijänsulkien vaihtaminen ei useinkaan ole mitään rakettitiedettä eli sen voi kyllä varsin helposti tehdä itse. Huolellinen on kuitenkin syytä olla. Mikäli vaihtotyö tuntuu hankalalta ja epäröit tehdä sen itse, kannattaa sulat vaihdattaa varaosaliikkeessä tai korjaamolla, vinkkaa Vesalainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAika vaihtaa pyyhkijänsulatEnsimmäinen ja olennaisin kysymys on, mistä tietää, että on tullut aika vaihtaa pyyhkijänsulat.– Viitteitä pyyhkijänsulkien tulemisesta elinkaarensa loppupäähän ovat tyypillisimmin tuulilasin pintaan jäävä kalvo tai raidat, sanoo Vesalainen.Vesalaisen mukaan, mikäli sulan pyyhkiminen lasinpesunesteellä kostutetulla rievulla tai sulkapyyhkeellä ei auta, kannattaa vielä tutkia, johtuuko huono pyyhintätulos esimerkiksi kiveniskemän tai lasiin tiukasti kiinni pinttyneen epäpuhtauden pyyhkijänsulkaan aiheuttamasta nosteesta. Ensimmäisessä tapauksessa apua saa usein lasin vaihdosta tai korjauksesta ja jälkimmäisessä taas lasin ulkopinnan huolellisesta puhdistamisesta. Mikäli lasista ei löydy edellä kuvatun kaltaisia vaurioita tai epäpuhtauksia, on aika vaihtaa sulat.– Huomiota kannattaa kiinnittää myös sulan liikkeestä kuuluvaan pyyhintä-ääneen. Hyväkuntoinen, laadukas sulka on äänetön eli jos pyyhintäliike aiheuttaa korvia viiltävää narinaa, kannattaa sulkien päivittämistä harkita, jatkaa Vesalainen.Lisäksi Autoliiton asiantuntija varoittaa, että mikäli sulkia ei uusita ajoissa, ne saattavat pahimmillaan revetä. Revettyään sulat muuttuvat lähinnä vedenlevittimiksi ja voivat vaurioittaa tuulilasia jopa pysyvästi.Näin vaihdat sulatSulkaa valittaessa on kaksi olennaista asiaa: että sen pituus on oikea ja että siinä oleva kiinnityssysteemi mahdollistaa kiinnityksen juuri siihen autoon, mihin sulka on tarkoitus asentaa.Yleensä varaosaliikkeissä on saatavilla asianmukaiset luettelot siitä, mikä sulkamalli soveltuu mihinkin autoon. Yhä useammassa liikkeessä nämä luettelot alkavat olla sähköisiä, mikä helpottaa koko prosessia.Sulkaa etsimään lähtevän olisi hyvä tietää auton merkki, malli, vuosimalli, korimalli sekä se, onko kyseessä kuljettajan vai matkustajan puoleinen etusulka vai kenties takasulka. Osassa liikkeitä haku on mahdollista tehdä myös auton rekisterinumeron perusteella.– Oikeiden sulkien valinta on tärkeää, koska vain tietyn mittainen sulka toimii suunnitellusti juuri kyseisen automallin tietyllä paikalla. Liian pitkä sulka nousee pois lasilta, jolloin se ei pyyhi suunnitellusti, kuluu nopeammin ja vaurioittaa maalipintaa. Lisäksi liian pitkä sulka saattaa takertua kiinni toiseen pyyhkijänsulkaan tai -varteen vaurioittaen niitä ja pahimmassa tapauksessa myös pyyhkijöiden moottoria. Liian lyhyt sulka puolestaan jättää tuulilasia puhdistamatta, jolloin havainnointi autosta ulos vaikeutuu, kertoo Vesalainen.Sulan pituuden lisäksi kannattaa ennen ostopäätöstä vielä varmistaa, esimerkiksi usein sulkapaketin takana olevasta asennusohjeesta, että kyseinen sulka on kiinnitettävissä juuri oman auton pyyhkijänvarsiin. Tällöin on toki tunnettava oman auton kiinnityssysteemi ja valitettavasti saman automallin eri yksilöissäkin voi olla eroja. Osassa sulkapakkauksia saattaa olla mukana sovitekappaleita usealle eri kiinnitysmekanismille.– Kun sulkaa ryhtyy vaihtamaan, on syytä tutustua sekä auton käyttöohjekirjaan että sulkapaketin ohjeisiin, neuvoo Vesalainen.Osassa autoja tuulilasinpyyhkimet ovat osittain konepellin reunan alla, jolloin niiden irti nostaminen lasin pinnasta ei onnistukaan normaalisti. Tällaiset pyyhkijät onkin käännettävä niin sanottuun huoltoasentoon ennen sulkien vaihtoa.Usein huoltoasentoon kääntäminen tehdään painamalla tai nostamalla pyyhkijöiden viiksikatkaisinta heti sen jälkeen, kun auton virta on sammutettu. Vastaavasti sulat saadaan palautettua takaisin ajoasentoon painamalla pyyhkijöiden viiksikatkaisinta virran kytkemisen jälkeen. Auton käyttöohjekirjasta löytyy ohjeet tähänkin toimenpiteeseen.Monella sulkavalmistajalla on myös YouTube -videoita, joissa asennustavat erilaisiin pyyhkijänvarsiin on esitetty huomattavasti havainnollisemmin ja selvemmin kuin sulkapaketin mustavalkoisissa ohjekuvissa. Näitä kannattaa nykypäivänä hyödyntää.– Sulan oikean kiinnityksen lisäksi on tärkeää huomioida sen oikea asennussuunta, jotta sulka pysyy kiinni lasin pinnassa ja pyyhkii suunnitellusti, muistuttaa Vesalainen.Teksti: Henri Posa Kuvituskuva: Henri Posa/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja