17.2.2021 Liikenne Mistä tietää, että on aika vaihtaa pyyhkijänsulat? Asiantuntija vastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuulilasin pintaan jäävä kalvo tai raidat vihjaavat, että on aika vaihtaa pyyhkijänsulat. Ongelma saattaa kuitenkin piillä myös muualla. Epätasaisen tasaisin väliajoin jokaisen autoilijan on aika vaihtaa pyyhkijänsulat joko itse tai vaihdatettava ne varaosaliikkeen palvelupisteellä tai autohuollossa.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen esittelee aiheen lähtötilanteesta vaihtoajankohtaan ja aina vaihtotyöhön liittyviin vinkkeihin. Pyyhkijänsulat on hyvin mahdollista vaihtaa itsekin.– Sinällään pyyhkijänsulkien vaihtaminen ei useinkaan ole mitään rakettitiedettä eli sen voi kyllä varsin helposti tehdä itse. Huolellinen on kuitenkin syytä olla. Mikäli vaihtotyö tuntuu hankalalta ja epäröit tehdä sen itse, kannattaa sulat vaihdattaa varaosaliikkeessä tai korjaamolla, vinkkaa Vesalainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAika vaihtaa pyyhkijänsulatEnsimmäinen ja olennaisin kysymys on, mistä tietää, että on tullut aika vaihtaa pyyhkijänsulat.– Viitteitä pyyhkijänsulkien tulemisesta elinkaarensa loppupäähän ovat tyypillisimmin tuulilasin pintaan jäävä kalvo tai raidat, sanoo Vesalainen.Vesalaisen mukaan, mikäli sulan pyyhkiminen lasinpesunesteellä kostutetulla rievulla tai sulkapyyhkeellä ei auta, kannattaa vielä tutkia, johtuuko huono pyyhintätulos esimerkiksi kiveniskemän tai lasiin tiukasti kiinni pinttyneen epäpuhtauden pyyhkijänsulkaan aiheuttamasta nosteesta. Ensimmäisessä tapauksessa apua saa usein lasin vaihdosta tai korjauksesta ja jälkimmäisessä taas lasin ulkopinnan huolellisesta puhdistamisesta. Mikäli lasista ei löydy edellä kuvatun kaltaisia vaurioita tai epäpuhtauksia, on aika vaihtaa sulat.– Huomiota kannattaa kiinnittää myös sulan liikkeestä kuuluvaan pyyhintä-ääneen. Hyväkuntoinen, laadukas sulka on äänetön eli jos pyyhintäliike aiheuttaa korvia viiltävää narinaa, kannattaa sulkien päivittämistä harkita, jatkaa Vesalainen.Lisäksi Autoliiton asiantuntija varoittaa, että mikäli sulkia ei uusita ajoissa, ne saattavat pahimmillaan revetä. Revettyään sulat muuttuvat lähinnä vedenlevittimiksi ja voivat vaurioittaa tuulilasia jopa pysyvästi.Näin vaihdat sulatSulkaa valittaessa on kaksi olennaista asiaa: että sen pituus on oikea ja että siinä oleva kiinnityssysteemi mahdollistaa kiinnityksen juuri siihen autoon, mihin sulka on tarkoitus asentaa.Yleensä varaosaliikkeissä on saatavilla asianmukaiset luettelot siitä, mikä sulkamalli soveltuu mihinkin autoon. Yhä useammassa liikkeessä nämä luettelot alkavat olla sähköisiä, mikä helpottaa koko prosessia.Sulkaa etsimään lähtevän olisi hyvä tietää auton merkki, malli, vuosimalli, korimalli sekä se, onko kyseessä kuljettajan vai matkustajan puoleinen etusulka vai kenties takasulka. Osassa liikkeitä haku on mahdollista tehdä myös auton rekisterinumeron perusteella.– Oikeiden sulkien valinta on tärkeää, koska vain tietyn mittainen sulka toimii suunnitellusti juuri kyseisen automallin tietyllä paikalla. Liian pitkä sulka nousee pois lasilta, jolloin se ei pyyhi suunnitellusti, kuluu nopeammin ja vaurioittaa maalipintaa. Lisäksi liian pitkä sulka saattaa takertua kiinni toiseen pyyhkijänsulkaan tai -varteen vaurioittaen niitä ja pahimmassa tapauksessa myös pyyhkijöiden moottoria. Liian lyhyt sulka puolestaan jättää tuulilasia puhdistamatta, jolloin havainnointi autosta ulos vaikeutuu, kertoo Vesalainen.Sulan pituuden lisäksi kannattaa ennen ostopäätöstä vielä varmistaa, esimerkiksi usein sulkapaketin takana olevasta asennusohjeesta, että kyseinen sulka on kiinnitettävissä juuri oman auton pyyhkijänvarsiin. Tällöin on toki tunnettava oman auton kiinnityssysteemi ja valitettavasti saman automallin eri yksilöissäkin voi olla eroja. Osassa sulkapakkauksia saattaa olla mukana sovitekappaleita usealle eri kiinnitysmekanismille.– Kun sulkaa ryhtyy vaihtamaan, on syytä tutustua sekä auton käyttöohjekirjaan että sulkapaketin ohjeisiin, neuvoo Vesalainen.Osassa autoja tuulilasinpyyhkimet ovat osittain konepellin reunan alla, jolloin niiden irti nostaminen lasin pinnasta ei onnistukaan normaalisti. Tällaiset pyyhkijät onkin käännettävä niin sanottuun huoltoasentoon ennen sulkien vaihtoa.Usein huoltoasentoon kääntäminen tehdään painamalla tai nostamalla pyyhkijöiden viiksikatkaisinta heti sen jälkeen, kun auton virta on sammutettu. Vastaavasti sulat saadaan palautettua takaisin ajoasentoon painamalla pyyhkijöiden viiksikatkaisinta virran kytkemisen jälkeen. Auton käyttöohjekirjasta löytyy ohjeet tähänkin toimenpiteeseen.Monella sulkavalmistajalla on myös YouTube -videoita, joissa asennustavat erilaisiin pyyhkijänvarsiin on esitetty huomattavasti havainnollisemmin ja selvemmin kuin sulkapaketin mustavalkoisissa ohjekuvissa. Näitä kannattaa nykypäivänä hyödyntää.– Sulan oikean kiinnityksen lisäksi on tärkeää huomioida sen oikea asennussuunta, jotta sulka pysyy kiinni lasin pinnassa ja pyyhkii suunnitellusti, muistuttaa Vesalainen.Teksti: Henri Posa Kuvituskuva: Henri Posa/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa